2024-07-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Man kanske inte måste bo mitt i storstäderna heller?
Själv bor jag i mellanstor stad och hyrt alla mina boenden.
Började med nåt litet sunkställe som inte behövde någon kötid.

Samlade under tiden på mig poäng på alla möjliga hyresvärdar för att byta till ett bättre och mer centralt för att senare byta igen till det som då var drömlägenheten precis bredvid vattnet med hög standard. Bodde där i många år för att igen byta till hyrt radhus.

Månadsavgift för 4 rum och kök radhus inklusive parkering och laddbox för elbilen, ca 10 000 kr.
Då ingår värme, varmvatten, så klart sophämtning, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin och underhåll och utbyte av allt i och utanför fastigheten som går sönder eller blir slitet.

Inga oförutsedda utgifter som att nåt rör pajjar, värmen lägger av eller diskmaskinen strejkar.

Grattis, du bor i den dyraste boendeformen näst efter hotell.
Citera
2024-07-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanilka
Grattis, du bor i den dyraste boendeformen näst efter hotell.

Bekvämlighet kostar!
Citera
2024-07-11, 19:56
Citat:
Ursprungligen postat av filantropen888
De som idag växer upp utan rika föräldrar eller arv har ingen chans att köpa sig nåt vettigt. Klyftorna kommer att öka ännu mer framöver.
Ja så är det tyvärr, synd att klassklyftorna växer så extremt att man måste ha hjälp från föräldrarna för att kunna bo i Stockholm framöver eller bo hemma tills 30+.
Citera
2024-07-11, 20:29
Avstängd
Du tjänar mindre än vad som är minimilön i mer utvecklade länder (i det fall de tillämpar minimilön).

De flesta som köper är två stycken.

Om du har en lön på 34 och bara får låna 1.2 miljoner är det andra delar av din ekonomi som du inte berättar som det är fel på.

Priserna är ner oerhört mycket från hetsen 2017, så även om hela BR-konceptet är ett trasigt pyramidspel blir din tråd en väldig överdrift.
Citera
2024-07-11, 20:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om du tänker att du ska ha barn innan du köper bostad ska du vara medveten att barnen räknas som minusposter av banken och du får då låna ännu mindre.
Njah. Antingen innebär det att man är två stycken, vilket i det här fallet vore en klar förbättring.

Eller så innebär det att andra parten betalar underhåll. Ett nedstamp i hur komiskt efterblivna bankernas kalkyler är, är just att du ibland kan få samma eller rent av högre lån om du har ett barn och får underhåll.
Citera
2024-07-11, 22:25
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja då har man två inkomster, tjänar man exempelvis lika mycket så dubblas skuldtaket. Du har ingen förälder som kan gå in som borgenär, det kan vara en lösning för dig?

Borgenär?
Citera
2024-07-11, 22:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Borgenär?

Du får googla på det.
Citera
2024-07-11, 22:44
Medlem
Jag fick hyresrätt i allmännyttan innanför tullarna 1990 efter ca 6,5 års kötid, när den omvandlades till BR efter ca 20 år fick jag den för ca 28 000 kr/kvm.
Jag har bott i innerstaden och precis utanför sedan dess.
Många har gjort liknande karriär.
Senast redigerad av kroppskultur 2024-07-11 kl. 22:47. Anledning: ändrade lite
Citera
2024-07-12, 00:42
Medlem
Citat:
Du får googla på det.

Det är nog du som borde googla vad borgenär är. Varför ska föräldrarna agera bank och låna ut pengar menar du?
Citera
2024-07-12, 00:53
Medlem
Är det köpläge att köpa en bostadsrätt, typ 2rok? Lånebeloppet blir väl rätt så stort förmodar jag, men om man har råd nu att bo där och blir pensionär om sisådär 5 år, då antar jag att man egentligen inte har råd att bo kvar om man redan knappt får det att gå ihop?
Citera
2024-07-12, 01:22
Medlem
smickras avatar
Citat:
Du får googla på det.

Jag vet mycket väl vad det är för skillnad på borgenär och borgensman. Det har jag vetat sedan jag var nio år, som de flesta andra.
Citera
2024-07-12, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Är det köpläge att köpa en bostadsrätt, typ 2rok? Lånebeloppet blir väl rätt så stort förmodar jag, men om man har råd nu att bo där och blir pensionär om sisådär 5 år, då antar jag att man egentligen inte har råd att bo kvar om man redan knappt får det att gå ihop?

En smula oklar frågeställning. Men jag gissar att du menar att du knappt får det att gå ihop med lägenhetsköp nu när du jobbar. Är det rätt uppfattat? Isåfall bör du inte köpa eftersom de allra flesta får en kraftig sänkning av inkomsten när de går i pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in