• 1
  • 2
2024-04-09, 12:43
Medlem
Som frågan lyder: Om ni har renoverat/renoverar hemma. Hur finansierade ni renoveringen? Tog ni lån?

Ska snart påbörja en större renovering hemma och insett att renoveringen med stor möjlighet kommer länsa mina besparingar. Funderar därför på att dryga ut kassan med lån eller ifall man ska bita i det sura och låta alla besparingar gå till renoveringen. Dock, när renoveringen blivit klar står jag med nyrenoverat hus utan några som helst besparingar. Hur har ni gjort? Vad skulle ni göra i min situation?
Citera
2024-04-09, 12:48
Medlem
Jantejantejantes avatar
Det är jättebra, ju mer du lånar desto bättre, gläds för din skull som kan låna pengar.
Citera
2024-04-09, 12:49
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teegs
Som frågan lyder: Om ni har renoverat/renoverar hemma. Hur finansierade ni renoveringen? Tog ni lån?

Ska snart påbörja en större renovering hemma och insett att renoveringen med stor möjlighet kommer länsa mina besparingar. Funderar därför på att dryga ut kassan med lån eller ifall man ska bita i det sura och låta alla besparingar gå till renoveringen. Dock, när renoveringen blivit klar står jag med nyrenoverat hus utan några som helst besparingar. Hur har ni gjort? Vad skulle ni göra i min situation?

Räntan är ganska hög. Så klarar du det? Är det värt det?
Det är alltid bra med en buffert. Kanske du jan låna halvparten eller 30%?
Citera
2024-04-09, 12:50
Medlem
Den som har lån är inte fri, låna på bostaden först när det är absolut nödvändigt
Citera
2024-04-09, 13:09
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teegs

Som alltid i sådana här situationer, räkna på vad räntan är på sparkapital kontra lånade renoveringspengar. Sparkapital är i bästa fall 4 % i intäkt, låna pengar till renovering kostar i alla fall 5-6 % eller mer beroende på utlånare (och om du inte har ett specialavtal med din bank). Har du din a besparingar i aktier, och är duktig på att aktiehandla, kan du få större intäkter därifrån. Det talar för att låna pengar,.

Sedan behöver du väga in om du står för några andra stora utgifter de närmaste åren till dess ditt besparingskapital är återställt, samt risken för arbetslöshet.

Men allt handlar om räntorna och rädslan för arbetslöshet.
Citera
2024-04-09, 13:22
Medlem
I din situation skulle jag förbättra intäkterna, spara ihop pengar och sen renovera. Alternativt göra lite i taget själv. Oavsett så skulle jag öka intäkterna först.
Citera
2024-04-09, 13:26
Medlem
Räkna på det. Snittet på börsen ligger på 7%~ per år. Mao är det sannolikt betydligt mer ekonomiskt att ta ett lån istället.

Detta förutsätter givetvis att du är investerad och inte att du ligger och trycker på ett sparkonto.
Citera
2024-04-09, 13:27
Medlem
Behöver du verkligen renovera om du inte har råd att göra det cash?

Själv betalar jag renoveringar från mitt bankkonto men jag renoverar inte heller i onödan. Pengarna mår bättre på börsen än som ett nytt Gaggenaukök.

Jag tycker du ska vara tuff här och säga ifrån om det är frugan som tjatar. Man behöver inte bo som hämtat ur ett inredningsmagasin.
Citera
2024-04-09, 14:21
Medlem
FlavorFuegos avatar
Hur mycket renoveringsbudget har du?
Vad ska du renovera? Ar det något strukturellt, tak, ytterväggar, dränering? Eller ar det invändiga ytskikt sa det känns fräschare?
Hur länge planerar du att bo dar?
Renoverar du som en investering?
Kan du göra någonting själv?
Har du familj?

Det ar inte lätt att ge rad om vi inte vet information ovan.
Citera
2024-04-09, 14:28
Medlem
Bob-Dylans avatar
Den stora majoriteten lånar på huset. Men det har givetvis minskat sista 2 åren.
Citera
2024-04-09, 15:22
Medlem
Tyrranics avatar
En idé är kanske att ta ett renoveringslån, för att göra renoveringen och sedan värdera upp huset och baka in lånet i den förhöjda värderingen och belåningen av huset. Detta förutsatt att renoveringen kanske inte drar ut på tiden.
Citera
2024-04-09, 16:01
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Räkna på det. Snittet på börsen ligger på 7%~ per år. Mao är det sannolikt betydligt mer ekonomiskt att ta ett lån istället.

Detta förutsätter givetvis att du är investerad och inte att du ligger och trycker på ett sparkonto.

Snittet ja, men det här eventuella lånet är nog inte på 50 års sikt. Det är inte alls otänkbart att ett ISK med några utvalda aktier eller rentav indexfonder går +/-0 över en 10-årsperiod. Då blir lånet inte så attraktivt längre.

Men jag säger som några tidigare talare, låna en del. Men inte mer än nödvändigt. Jag skulle behålla en buffert som täcker mina utgifter i 6 mån och lägga resten på renoveringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in