Citat:
Ursprungligen postat av
teegs
Som frågan lyder: Om ni har renoverat/renoverar hemma. Hur finansierade ni renoveringen? Tog ni lån?
Ska snart påbörja en större renovering hemma och insett att renoveringen med stor möjlighet kommer länsa mina besparingar. Funderar därför på att dryga ut kassan med lån eller ifall man ska bita i det sura och låta alla besparingar gå till renoveringen. Dock, när renoveringen blivit klar står jag med nyrenoverat hus utan några som helst besparingar. Hur har ni gjort? Vad skulle ni göra i min situation?
Som alltid i sådana här situationer, räkna på vad räntan är på sparkapital kontra lånade renoveringspengar. Sparkapital är i bästa fall 4 % i intäkt, låna pengar till renovering kostar i alla fall 5-6 % eller mer beroende på utlånare (och om du inte har ett specialavtal med din bank). Har du din a besparingar i aktier, och är duktig på att aktiehandla, kan du få större intäkter därifrån. Det talar för att låna pengar,.
Sedan behöver du väga in om du står för några andra stora utgifter de närmaste åren till dess ditt besparingskapital är återställt, samt risken för arbetslöshet.
Men allt handlar om räntorna och rädslan för arbetslöshet.