Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Snittet ja, men det här eventuella lånet är nog inte på 50 års sikt. Det är inte alls otänkbart att ett ISK med några utvalda aktier eller rentav indexfonder går +/-0 över en 10-årsperiod. Då blir lånet inte så attraktivt längre.
Men jag säger som några tidigare talare, låna en del. Men inte mer än nödvändigt. Jag skulle behålla en buffert som täcker mina utgifter i 6 mån och lägga resten på renoveringen.
Håller inte med. Belåning är det bästa alternativet. Inte nog med hävstången på börsen, du får också en hävstång i huset med nyrenoveringen som kommer att höja värdet exponentiellt tills det är dags att sälja. Dessutom subventionerar staten 30% av dina ränteutgifter med ränteavdraget.
Vi står dessutom inför kommande räntesänkningar eftersom inflationen ligger på 2,5% i dagsläget. Första sänkningen kommer sannolikt redan i maj nästa månad.
Och som någon annan sa, det är inte alls sannolikt att index går +- över en tioårsperiod. Om man köper aktieraketer, absolut. Sannolikt minus 99% över en 5-årsperiod i det fallet. Men index? Högst osannolikt.