2024-04-09, 16:07
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teegs
Som frågan lyder: Om ni har renoverat/renoverar hemma. Hur finansierade ni renoveringen? Tog ni lån?

Ska snart påbörja en större renovering hemma och insett att renoveringen med stor möjlighet kommer länsa mina besparingar. Funderar därför på att dryga ut kassan med lån eller ifall man ska bita i det sura och låta alla besparingar gå till renoveringen. Dock, när renoveringen blivit klar står jag med nyrenoverat hus utan några som helst besparingar. Hur har ni gjort? Vad skulle ni göra i min situation?
Jag hade inte tagit alla besparingar.
OM jag tagit alla besparingar skulle det vara under förutsättning att det går snabbt att bygga upp en likviditet igen.
Fundera på vilka oförutsedda utgifter/situationer du kan fejsa och lägg upp en buffert utifrån det.
Låna därefter det som behövs.
Citera
2024-04-09, 16:23
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Jag hade sparat ett tag till och sluppit låna för att renovera, om du inte verkligen måste renovera nu.
Citera
2024-04-09, 16:25
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Snittet ja, men det här eventuella lånet är nog inte på 50 års sikt. Det är inte alls otänkbart att ett ISK med några utvalda aktier eller rentav indexfonder går +/-0 över en 10-årsperiod. Då blir lånet inte så attraktivt längre.

Men jag säger som några tidigare talare, låna en del. Men inte mer än nödvändigt. Jag skulle behålla en buffert som täcker mina utgifter i 6 mån och lägga resten på renoveringen.

Att en bred indexfond skulle gå plus minus noll över en tioårsperiod är i princip uteslutet om man kollar på historisk data.
Citera
2024-04-09, 16:33
Medlem
Cindells avatar
Jag lånade 'på huset' för ca tre år sedan för att fixa min fasad som behövde renoveras. Hade jag haft tillräckligt med sparade pengar hade jag nog tagit dem istället.

Ångrar jag mitt lån? Nej. Allt flyter på väl. (Detta var innan räntan blev skyhög.)

Nu när räntorna fortfarande är höga kanske du kan ta en del från dina besparingar och en del från lån? Så sitter du inte helt utan en buffert efteråt.
Senast redigerad av Cindell 2024-04-09 kl. 16:40.
Citera
2024-04-09, 16:42
Medlem
Citat:
Snittet ja, men det här eventuella lånet är nog inte på 50 års sikt. Det är inte alls otänkbart att ett ISK med några utvalda aktier eller rentav indexfonder går +/-0 över en 10-årsperiod. Då blir lånet inte så attraktivt längre.

Men jag säger som några tidigare talare, låna en del. Men inte mer än nödvändigt. Jag skulle behålla en buffert som täcker mina utgifter i 6 mån och lägga resten på renoveringen.
Håller inte med. Belåning är det bästa alternativet. Inte nog med hävstången på börsen, du får också en hävstång i huset med nyrenoveringen som kommer att höja värdet exponentiellt tills det är dags att sälja. Dessutom subventionerar staten 30% av dina ränteutgifter med ränteavdraget.

Vi står dessutom inför kommande räntesänkningar eftersom inflationen ligger på 2,5% i dagsläget. Första sänkningen kommer sannolikt redan i maj nästa månad.

Och som någon annan sa, det är inte alls sannolikt att index går +- över en tioårsperiod. Om man köper aktieraketer, absolut. Sannolikt minus 99% över en 5-årsperiod i det fallet. Men index? Högst osannolikt.
Citera
2024-04-09, 18:51
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Som alltid i sådana här situationer, räkna på vad räntan är på sparkapital kontra lånade renoveringspengar. Sparkapital är i bästa fall 4 % i intäkt, låna pengar till renovering kostar i alla fall 5-6 % eller mer beroende på utlånare (och om du inte har ett specialavtal med din bank). Har du din a besparingar i aktier, och är duktig på att aktiehandla, kan du få större intäkter därifrån. Det talar för att låna pengar,.

Sedan behöver du väga in om du står för några andra stora utgifter de närmaste åren till dess ditt besparingskapital är återställt, samt risken för arbetslöshet.

Men allt handlar om räntorna och rädslan för arbetslöshet.

Just nu är det nog inte så självklart att det är bättre att låna och satsa sparkapitalet på börsen med tanke på typisk avkastning och låneränta. Men, allt kan ändras förstås, så kan vara mer fördelaktigt om något år eller så. Givetvis är det säkrast att inte låna, men kanske inte det mest ekonomiskt fördelaktig på lång sikt.
Citera
2024-04-09, 18:52
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Att en bred indexfond skulle gå plus minus noll över en tioårsperiod är i princip uteslutet om man kollar på historisk data.

Även om man räknar in inflationen under samma period?
Citera
2024-04-09, 21:19
Medlem
Citat:

Är det inte ganska ovanligt med noll över en tioårsperiod?

Vilken period och vilket index föreslår du? Ta nu ett index där utdelningen är med!
Citera
2024-04-09, 21:38
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Även om man räknar in inflationen under samma period?

Nej exakt. Kika på fastighetspriser mätt i guld t ex här https://www.inflationsdata.se/assets. Den där ”exponentiella ökningen” som Selor spekulerar om med belånade pengar är tillgångsinflation.

Selors råd är bara en temporär deflationskrasch bort från personlig konkurs.

TS, tänk på risken du tar. Om man inte tar hänsyn till risk kommer man lätt fram till att en bingolott ger bäst avkastning. Använd inte alla sparpengar, utan spara en buffert. Resten kan du använda till renoveringen. Om renoveringen faktiskt är nödvändig kan det vara lämpligt att låna lite om sparpengarna inte räcker. Om det är lyxrenovering skulle jag väntat och sparat ihop summan istället. Lycka till!
Senast redigerad av insexnyckeln 2024-04-09 kl. 21:56.
Citera
2024-04-09, 21:51
Medlem
Har gjort vissa renoveringar, bytt tak vid ett tillfälle, installerat värmepump, bredband ocn nåt annat mindre, vid ett annat tillfälle, då jag tagit mer lån på huset. Men då bara "nödvändiga" och "ekomiska" saker, inte nytt kök, golv eller liknande som är mer av kosmetisk karaktär. Jag bor inte längre i huset.
Citera
2024-04-09, 22:40
Medlem
Har du låg belåningsgrad, kontakta mäklare för värdering och fråga hur mycket värdet skulle öka om du gör det du tänkt. Ökar värdet med vad du tänkt lägga ner kan det vara värt att låna IMO (är verkligen ingen man ska ta ekonomiska råd av). 😂
Citera
2024-04-09, 22:54
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
du får också en hävstång i huset med nyrenoveringen som kommer att höja värdet exponentiellt tills det är dags att sälja.

Säger inte att du har fel, men på vilket sätt menar du att renoveringen höjer värdet exponentiellt? Helt enkelt att värdeökningen är en viss procent, och om utgångsvärdet (genom renoveringen) är högre än utan renovering så kommer ökningen i kronor räknat bli större för varje år än vad den annars varit? (Eller syftar du på nåt annat?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in