• 4
  • 5
2024-04-14, 10:11
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Jofan det gör jag den möjligheten finns nog för dom flesta. Ursäkta, det tar 2,5år, inte 2 som jag skrev. att få ihop den där millen om man sparar 32 i månaden i en indexfond.
(Men som sagt, det är inget för WT. Vill man bara klappa katter och röka på fritiden blir allt som har med tjäna pengar att göra väldigt jobbigt

Hur gör man när indexfonden krashar ihop med börsen?
Citera
2024-04-14, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teegs
Som frågan lyder: Om ni har renoverat/renoverar hemma. Hur finansierade ni renoveringen? Tog ni lån?

Ska snart påbörja en större renovering hemma och insett att renoveringen med stor möjlighet kommer länsa mina besparingar. Funderar därför på att dryga ut kassan med lån eller ifall man ska bita i det sura och låta alla besparingar gå till renoveringen. Dock, när renoveringen blivit klar står jag med nyrenoverat hus utan några som helst besparingar. Hur har ni gjort? Vad skulle ni göra i min situation?

Det var/är väl norm att renovera för lånade pengar.
Jag har klarat mig från det men det handlar väl om vilken belåningsgrad man har, hur stora besparingar och vilken ränta man har på besparingarna.
Ingen större mening att ligga under 50% på huset och stå utan andra besparingar..
Citera
2024-04-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Hur gör man när indexfonden krashar ihop med börsen?

Fortsätter köpa, man vill ju inte missa en rea !
Citera
2024-04-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teegs
Som frågan lyder: Om ni har renoverat/renoverar hemma. Hur finansierade ni renoveringen? Tog ni lån?

Ska snart påbörja en större renovering hemma och insett att renoveringen med stor möjlighet kommer länsa mina besparingar. Funderar därför på att dryga ut kassan med lån eller ifall man ska bita i det sura och låta alla besparingar gå till renoveringen. Dock, när renoveringen blivit klar står jag med nyrenoverat hus utan några som helst besparingar. Hur har ni gjort? Vad skulle ni göra i min situation?

Svar på frågan ja jag har lånat vid 1 tillfälle då vi bytte tak och satte in nytt kök.
Men då lånade vi på befintliga pantbrev.
Så har du amorterat av en del av dina ursprungliga lån och har pantbrev du kan använda så är det en idé.
Jag skulle inte tömma min buffert helt för en renovering.
Men jag skulle inte ta blankolån heller pm det inte är nåt absolut akut heller.
Citera
2024-04-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Jofan det gör jag den möjligheten finns nog för dom flesta. Ursäkta, det tar 2,5år, inte 2 som jag skrev. att få ihop den där millen om man sparar 32 i månaden i en indexfond.
(Men som sagt, det är inget för WT. Vill man bara klappa katter och röka på fritiden blir allt som har med tjäna pengar att göra väldigt jobbigt

Nej, de flesta har inte den möjligheten att öka sin lön med 50% med några extra helgpass, eller ens möjlighet att ta sådan pass (tex alla som jobbar med något som är stängt på helgen.

Att komma upp i 60 i lön är det som nämnts enbart 5% som gör, så du fantiserar om hur lätt det är, speciellt om man vill ha nånstans att bo, äta, kunna ta sig till jobbet osv, då har man inte 32 över att spara.

Klart som fan det är lätt att spara ihop en miljon på några år om man är höginkomsttagare och lever ensam (eller åtminstone utan barn), men de flesta gör inte det.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in