2024-04-08, 15:58
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Bilar
/Moderator
Citera
2024-04-09, 16:52
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
... har man inget intresse av att gynna Europeisk ekonomi?

PS. Visst att jag låter protektionistisk som vill behålla jobben i Europa, men någonting måste vi ju livnära oss på, vi kan inte outsource:a exakt allt till sydostasien...

Sydostasien? Som Thailand? Är inte deras största export runk-massöser? Jag trodde vi pratade om Kina. Nåväl.

Bara för att stämma av hur konsekvent du är i ditt resonemang: Vill du även att kineser ska nobba svenska produkter till förmån för inhemska? Vem tror du skulle förlora mest på det upplägget: Det gigantiska landet med ett potentiellt kundunderlag på 1.4+ miljard, eller det i jämförelsen mikroskopiska landet, som är fullständigt exportberoende.

Som svensk ska man vara den sista att uppmana till ekonomisk patriotism eller merkantilism.
Citera
2024-04-10, 02:47
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Mycket vi köper är made in China, sen tror jag inte många bryr sig eller tänker på om bilen är byggd under demokrati eller inte, priset talar högre.

Många som inte har koll på att kommunistpartiet har koll på dig i din nya fina bil.

https://www.vibilagare.se/reportage/...cerar-med-kina
Citera
2024-04-10, 03:38
Citat:
...men har man inget intresse av att gynna Europeisk ekonomi? Skapa jobb i EU istället för att köpa en 2 tons go-kart fullproppad med datorer som troligen övervakar oss och som är byggd i en diktatur, det verkar inte folk intresserade av...
Personligen struntar jag fullständigt i om det är Mao själv som bygger bilen om jag kan spara ett par hundratusen på den. Många resonerar som mig. Du måste förstå att nationalismen och patriotismen i mångt och mycket är död överallt utom på Flashback. Ingen bryr sig om att "gynna europeisk ekonomi" om det blir på bekostnad av den egna ekonomin. Världen är global och inget spelar någon roll så man kan lika gärna spara en slant själv.

Det är inte bara bilar detta gäller. Det gäller allt. Almanackan står inte på 1975 längre.
Citera
2024-04-10, 04:53
Medlem
TompaOs avatar
Förmodligen för att europeiska bilar senaste 20 åren har blivit skräp. Hur lång nybilsgaranti har Mercedes och BMW? 2 år?

Tysktillverkade bilar borgade för rejäla skepp med skottsäkra komponenter förr i tiden, men inte i dagsläget, och det blir folk varse.
Citera
2024-04-10, 05:11
Medlem
Folk ör tröttna på att betala mkt mer bara för märket..
När dom kan köpa mkt billigare och till o med bättre kvalitet, lägg sedan till deras ofta generösa garantitid som ofta ingår vid nyköp..
Citera
2024-04-10, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Förmodligen för att europeiska bilar senaste 20 åren har blivit skräp. Hur lång nybilsgaranti har Mercedes och BMW? 2 år?

Tysktillverkade bilar borgade för rejäla skepp med skottsäkra komponenter förr i tiden, men inte i dagsläget, och det blir folk varse.

Håller med till 100%, Europeiska och då framförallt Tyska bilar var kvalitet för 20-30 år sedan. Idag är det ren skit med usel kvalitet och usel garanti som folk köper av ren vana. Det är egentligen helt sjukt att någon köper en bil för 500.000 kr med bara 2 års garanti. Tyder på nån slags hjärnskada.
Citera
2024-04-10, 08:06
Medlem
Är de så vanliga?

På den listan du skriver så är det bara MG och BYD som sålt någorlunda i Sverige - främst MG då med aggressiva leasing-avtal vilket tyder på att bilarna dumpas i Europa.

2023 - antal nyregistrerade bilar:

MG - 6900
BYD - 3500
HONG-QI - 86!!
XPeng - 235
Jac - 11
LEVC - 4
Lync & Co - 1462
Nio - 201

Baserat på denna lista borde frågan vara "Varför köper ingen billiga kinesiska bilar?"

Som jämförelse samma tid:

VW - 45775
Volvo - 44548
Toyota - 26702
osv.
Citera
2024-04-10, 11:48
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Många som inte har koll på att kommunistpartiet har koll på dig i din nya fina bil.

https://www.vibilagare.se/reportage/...cerar-med-kina

Samma med alla smartphones och olika appar, they are watching you!
Citera
2024-04-10, 13:57
Citat:
Jag har märkt de senaste 2 åren att man ser fler och fler suspekta kinesiska elbilar som kör runt på vägarna. Känns som att vart och vartannat år dyker det upp något nytt "fräscht" bilmärke, gärna med nån pop-up affär på Avenyn här i gbg där det bara verkar jobba apatiska slisk-tonåringar.

Några exempel är MG(Maos Garage), BYD (build your delusion), NIO, HONG-QI etc. etc.

Min fråga är, vilka är det som köper dessa bilar och hur tänker de? Visst är de kinesiska bilarna säkert billigare för en given storleksklas/utrustningsnivå men har man inget intresse av att gynna Europeisk ekonomi? Skapa jobb i EU istället för att köpa en 2 tons go-kart fullproppad med datorer som troligen övervakar oss och som är byggd i en diktatur, det verkar inte folk intresserade av...

Vilka är det som köper dessa bilar? Hur resonerar de/ni?

PS. Visst att jag låter protektionistisk som vill behålla jobben i Europa, men någonting måste vi ju livnära oss på, vi kan inte outsource:a exakt allt till sydostasien...
Just nu har Kineserna fullt upp med att kartlägga mitt hem eftersom jag drog igång dammsugaren innan jag kommer hem.
Vill nu Kineserna veta så mycket om mitt hem och vart jag kör min bil så får de gärna göra det. Det är faktiskt inget stort problem för mig.
Än värre för dig är att jag i jobbet använder både MAC-dator och Iphone där bara stämpeln är gjord i USA. På min fritid har jag samma Kinesiska märke.
Som upplysning så jobbar jag inom statlig förvaltning där Kina, Iran och lille Putin gör allt de kan för att komma in. Du får gärna gynna EU om du vill men glöm då inte att staten inte gör det.

Vad gäller Kinesiska bilar så kör jag fortfarande med en bil som brummar men nästa kan nog bli en elbil och med det kommer jag köpa den bil som passar mig bäst, inte vilket land som tillverkat den.
Citera
2024-04-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Tja... Du sa det själv. Kinesiska bilar är både billigare att köpa och underhålla, samma sak med Japanska bilar. Det är inte många som är sugna på att bränna några hundratusen extra för att köpa en merca som efter 5 års garanti behöver kostsamma reparationer.

En merca går aldrig sönder efter 5år. Sen vet jag var jag behöver lämna in min merca på service o reperationer för 1/4 dels pris istället för bli blåst på akturiserade verkstäder. Men folk som du är blåsta därför ni aldrig lär er något från oss bil kunniga
Citera
2024-04-10, 15:49
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Är de så vanliga?

På den listan du skriver så är det bara MG och BYD som sålt någorlunda i Sverige - främst MG då med aggressiva leasing-avtal vilket tyder på att bilarna dumpas i Europa.

2023 - antal nyregistrerade bilar:

MG - 6900
BYD - 3500
HONG-QI - 86!!
XPeng - 235
Jac - 11
LEVC - 4
Lync & Co - 1462
Nio - 201

Baserat på denna lista borde frågan vara "Varför köper ingen billiga kinesiska bilar?"

Som jämförelse samma tid:

VW - 45775
Volvo - 44548
Toyota - 26702
osv.

Sverige nybilsförsäljning första kvartalet 2024, Topp 10.
Volvo 11.286
Volkswagen 8.886
Toyota 6.307
Mercedes 4.870
Kia 4.382
Tesla 4.309
Audi 3.470
Peugeot 3.386
Ford 3.104
BMW 3.022
.
.