Citat:
Ursprungligen postat av
CrustyOldAR-10
Jag har märkt de senaste 2 åren att man ser fler och fler suspekta kinesiska elbilar som kör runt på vägarna. Känns som att vart och vartannat år dyker det upp något nytt "fräscht" bilmärke, gärna med nån pop-up affär på Avenyn här i gbg där det bara verkar jobba apatiska slisk-tonåringar.
Några exempel är MG(Maos Garage), BYD (build your delusion), NIO, HONG-QI etc. etc.
Min fråga är, vilka är det som köper dessa bilar och hur tänker de? Visst är de kinesiska bilarna säkert billigare för en given storleksklas/utrustningsnivå men har man inget intresse av att gynna Europeisk ekonomi? Skapa jobb i EU istället för att köpa en 2 tons go-kart fullproppad med datorer som troligen övervakar oss och som är byggd i en diktatur, det verkar inte folk intresserade av...
Vilka är det som köper dessa bilar? Hur resonerar de/ni?
PS. Visst att jag låter protektionistisk som vill behålla jobben i Europa, men någonting måste vi ju livnära oss på, vi kan inte outsource:a exakt allt till sydostasien...
Just nu har Kineserna fullt upp med att kartlägga mitt hem eftersom jag drog igång dammsugaren innan jag kommer hem.
Vill nu Kineserna veta så mycket om mitt hem och vart jag kör min bil så får de gärna göra det. Det är faktiskt inget stort problem för mig.
Än värre för dig är att jag i jobbet använder både MAC-dator och Iphone där bara stämpeln är gjord i USA. På min fritid har jag samma Kinesiska märke.
Som upplysning så jobbar jag inom statlig förvaltning där Kina, Iran och lille Putin gör allt de kan för att komma in. Du får gärna gynna EU om du vill men glöm då inte att staten inte gör det.
Vad gäller Kinesiska bilar så kör jag fortfarande med en bil som brummar men nästa kan nog bli en elbil och med det kommer jag köpa den bil som passar mig bäst, inte vilket land som tillverkat den.