2024-04-10, 23:00
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko
En merca går aldrig sönder efter 5år. Sen vet jag var jag behöver lämna in min merca på service o reperationer för 1/4 dels pris istället för bli blåst på akturiserade verkstäder. Men folk som du är blåsta därför ni aldrig lär er något från oss bil kunniga

Jag menade inte direkt att motorn kommer att rasa efter 5 år.. Men det är lätt hänt att elektronik och andra grejer går sönder. En merca till exempel är inte i närheten av Lexus eller Toyota när det kommer till pålitlighet.
Citera
2024-04-11, 09:23
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Sverige nybilsförsäljning första kvartalet 2024, Topp 10.
Volvo 11.286
Volkswagen 8.886
Toyota 6.307
Mercedes 4.870
Kia 4.382
Tesla 4.309
Audi 3.470
Peugeot 3.386
Ford 3.104
BMW 3.022
.
.
.
.
.

MG 617
BYD 217
Zeekr 158
Lynk o co 135
Xpeng 119
Maxus 61
Ora 45
Honqi 28
NIO 28

Myten lever..

Länk https://mobilitysweden.se/statistik/...registreringar

Hur ser det ut om man bara kollar på elbilar? Göteborg kanske har en överrepresentation av människor som vill köpa flashiga kinesiska bilar.
Citera
2024-04-11, 09:25
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Många här lyfter mercedes och BMW som dåliga alternativ och att det därför är rimlig att köpa kineiskt.

Jag vill ändå hävda att det finns rätt många andra bilmärken med elbilar, inte minst från Sydkorea och Japan men även från det som brukade kallas PSA (vet inte vad de kallar sig nu?)
Citera
2024-04-11, 13:11
Medlem
zoombos avatar
Folk tenderar att köpa sånt som har tilltalande design, fullt med läckra funktioner som man knappt ens visste att man behövde samt: bra pris. Där har kineserna lyckats. Gemene nybilsköparen - som ändå bara tänkte leasa den i max 3 år - tänker inte längre än så. Så svaret på TS fråga: det är dom som köper dem.
Att den sen rasar som ett korthus innan den fyllt tvåsiffrigt eller märket och alla dess garantier, support och reservdelar försvinner i en fläskig konkurs (eller lämnar Sverige, ja hela EU) tidigare än så tänker man verkligen inte på. Strutsbeteende, typ. Jag skulle aldrig snegla på ett märke som inte redan hade byggt upp ett gediget nät av service och support i Sverige; ja allt som hamnar i facket after sales service.

Visst, jag går själv på den här finten ibland. Köper till synes intressanta prylar på Aliexpress etc som ser ut att vara bra att ha. Bara för att sen upptäcka att den är tillverkad i Kinesium och klarar inte alls det man utlovade och att få hjälp med olika problem efter några år är helt omöjligt. Men då pratar vi om prylar för max några hundringar. Inte några hundratusen.
Citera
2024-04-11, 13:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Många här lyfter mercedes och BMW som dåliga alternativ och att det därför är rimlig att köpa kineiskt.

Jag vill ändå hävda att det finns rätt många andra bilmärken med elbilar, inte minst från Sydkorea och Japan men även från det som brukade kallas PSA (vet inte vad de kallar sig nu?)

Själv så tycker jag att många lyxkineser som Nio, Xpeng, etc. är tvärt om dåliga och öveprisade jämfört med BMW, Audi och Mercedes på elbilar. Alldeles för dyra kineser i förhållande till vad man får. Det har än så länge inte visats sig vara en framgångsrik strategi för Kina att försöka sälja in lyxbilar runt miljonklassen här i västvärlden.

Det kineserna säljer på är inte kvalitet eller lyx här i Europa (i Kina är det annorlunda), men på extremt lågpris. Därför de kinesiska storsäljarna här är väldigt billiga bilar i det lägre segmenten från tillverkare som BYD och MG. Kineserna konkurrerar här extremt mycket mer direkt med Toyota och andra japanska budgetvänliga små/mellanbilar än med tyska lyxbilstillverkare.

Japan har väl inte så många elbilar, iaf. inte storsäljare om man räknar bort (den numera gamla) Nissan Leaf.

Däremot så är Sydkorea enormt stora (och duktiga) på elbilar med Hyundai/KIA-koncernen. Tror faktiskt att de kan ha chans om en 10 år att ha tagit över positionen som #1 i världen på personbilar och gått om både Toyota och VAG. Men det är bara en gissning (vi får se).

PSA är numera Stellantis. De tror jag kan ha en chans att slå sig in på just segmentet små elbilar.
Senast redigerad av peterpanp 2024-04-11 kl. 13:26.
Citera
2024-04-11, 13:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Hur ser det ut om man bara kollar på elbilar? Göteborg kanske har en överrepresentation av människor som vill köpa flashiga kinesiska bilar.
Sverige, första kvartalet 2024, nybilsförsäljning av rena elbilar:
Tesla 4.309
Volvo 3.918
Volkswagen 2.344
Kia 1.153
Audi 1.110
Mercedes 1.095
BMW 992
Peugeot 980
Polestar 898
Nissan 619
Skoda 522
Cupra 435
Toyota 433
MG 356
Renault 337
Hyundai 242
Övriga 221
BYD 217
Opel 210
Zeekr 158
Honda 143
Xpeng 119
Ford 69
Maxus 61
Citroen 60
ORA 45
Porsche 40
Fiat 39
Lexus 37

De kinesiska elbilarna hade chansen för ett par år sedan, men de tog den inte.
Nu har tåget gått.

Senast redigerad av BAB7 2024-04-11 kl. 14:13.
Citera
2024-04-11, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Sverige, första kvartalet 2024, nybilsförsäljning av rena elbilar:
Tesla 4.309
Volvo 3.918
Volkswagen 2.344
Kia 1.153
Audi 1.110
Mercedes 1.095
BMW 992
Peugeot 980
Polestar 898
Nissan 619
Skoda 522
Cupra 435
Toyota 433
MG 356
Renault 337
Hyundai 242
Övriga 221
BYD 217
Opel 210
Zeekr 158
Honda 143
Xpeng 119
Ford 69
Maxus 61
Citroen 60
ORA 45
Porsche 40
Fiat 39
Lexus 37

De kinesiska elbilarna hade chansen för ett par år sedan, men de tog den inte.
Nu har tåget gått.

Där tror jag du tar fel.
Många här verkar tro att kina har någonslags magisk förmåga att kunna bygga extremt billiga bilar; men så är inte fallet.
För 20år sedan såg jag en genomgång av kostnadsnedbrytning för en bil.
Själva lönskostnaden för slutmontering ("bilfabrik") låg på ca 0.5% av slutkostnaden.
Troligtvis kostar frakten från kina mer än besparelsen i lönsskillnad mellan sverige och kina.

Det som KAN ge en stor skillnad, är tillgången till billiga underleverantörer i närområdet, skatte och energirabatter osv. Kina har tex flera stora batterifabriker, som kontrolleras delvis av staten.

Men att ett bilföretag automagiskt skulle kunna bygga teslabilar för halva priset bara för att lönerna i kina är mycket lägre än här, är bara ett missförstånd.
Citera
2024-04-11, 17:59
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Många som inte har koll på att kommunistpartiet har koll på dig i din nya fina bil.

https://www.vibilagare.se/reportage/...cerar-med-kina
Vad ska de göra med datan, kopiera svenskt vardagsliv?
"Hmm svenskarna verkar åka till jobbet kl 7.30 - MYCKET intressant!"
Citera
2024-04-11, 18:25
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Där tror jag du tar fel.
Många här verkar tro att kina har någonslags magisk förmåga att kunna bygga extremt billiga bilar; men så är inte fallet.
För 20år sedan såg jag en genomgång av kostnadsnedbrytning för en bil.
Själva lönskostnaden för slutmontering ("bilfabrik") låg på ca 0.5% av slutkostnaden.

Troligtvis kostar frakten från kina mer än besparelsen i lönsskillnad mellan sverige och kina.

Det som KAN ge en stor skillnad, är tillgången till billiga underleverantörer i närområdet, skatte och energirabatter osv. Kina har tex flera stora batterifabriker, som kontrolleras delvis av staten.

Men att ett bilföretag automagiskt skulle kunna bygga teslabilar för halva priset bara för att lönerna i kina är mycket lägre än här, är bara ett missförstånd.

Lite OT men det skulle vara högintressant att se en sån kalkyl, så detaljerat som möjligt. Alla vet ju att marknadsföring, skatter, lokaler, utveckling, tester, tillstånd, frakter bla-bla-bla kostar men vad kostar själva delarna samt hopsättningen för en standardbil egentligen?
Citera
2024-04-11, 22:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Vad ska de göra med datan, kopiera svenskt vardagsliv?
"Hmm svenskarna verkar åka till jobbet kl 7.30 - MYCKET intressant!"

Tänk dig om vi i dagsläget hade haft väldigt många kinesiska elbilar i Sverige (säg 25-50%) och vi byter ut Ryssland mot Kina i kriget mot Ukraina. Sedan kan inte bilarna bara avlyssnas vad som sägs i de, men även foto/filma allt som de passerar (inklusive militära skyddsinstallationer), och även kan fjärrstyras från främmande makt som Sverige är i konflikt med.

Behövs inte så mycket intelligens eller fantasi för att förutspå konsekvenserna.
Senast redigerad av peterpanp 2024-04-11 kl. 22:57.
Citera
2024-04-12, 00:38
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tänk dig om vi i dagsläget hade haft väldigt många kinesiska elbilar i Sverige (säg 25-50%) och vi byter ut Ryssland mot Kina i kriget mot Ukraina. Sedan kan inte bilarna bara avlyssnas vad som sägs i de, men även foto/filma allt som de passerar (inklusive militära skyddsinstallationer), och även kan fjärrstyras från främmande makt som Sverige är i konflikt med.

Behövs inte så mycket intelligens eller fantasi för att förutspå konsekvenserna.
Nu ska du inte underskatta dig själv, du verkar ha väldigt mycket fantasi.
Citera
2024-04-12, 00:44
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Nu ska du inte underskatta dig själv, du verkar ha väldigt mycket fantasi.

Snarare du som lever i förnekelse och i en törnrosavärld på små rosa fluffmoln. Det är exakt sådana här stöttare av diktaturer som inte förstod att Putin och Ryssland någonsin skulle utgöra ett hot. Kan din naiva typ.

Nu kommer du inte kunna ta dig ur din drömvärld kring kommunisterna i Kina, men för andra i tråden kan jag rekommendera detta program från SR:

De kinesiska elbilarna som oroar makthavarna

https://sverigesradio.se/avsnitt/de-...thavarna-grans

Citat:
Världen ställer om till klimatvänligare transportmedel och elbilar är hett eftertraktade men samtidigt som Kina tar ledningen i elbilsracet hopar sig farhågorna. Om Kina helt tar över marknaden blir Europa beroende av elbilar från en auktoritär stat.

– Det läget kan ju innebära risker då Kina skulle kunna använda sig av det beroende som EU och Sverige skulle ha relation till Kina för att få genom geopolitiska fördelar, säger Oscar Almén, Kinakunnig på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.

Citat:
Alla elbilar samlar in information men med de kinesiska elbilarna finns farhågan att infon hamnar i händerna på den kinesiska staten på grund av statens nära koppling till företagen och en lag som säger att alla kinesiska företag är skyldiga att lämna ut sin information till staten.

– Den här oron handlar helt enkelt om att Kina skulle kunna använda känslig data i illasinnade syften om användarna, men inte bara om användarna utan också om infrastrukturen som de här bilarna rör sig i, säger Ulla Lovcalic, Kinakännare på Utrikespolitiska institutet.
Senast redigerad av peterpanp 2024-04-12 kl. 00:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in