Citat:
Ursprungligen postat av
CrustyOldAR-10
Många här lyfter mercedes och BMW som dåliga alternativ och att det därför är rimlig att köpa kineiskt.
Jag vill ändå hävda att det finns rätt många andra bilmärken med elbilar, inte minst från Sydkorea och Japan men även från det som brukade kallas PSA (vet inte vad de kallar sig nu?)
Själv så tycker jag att många lyxkineser som Nio, Xpeng, etc. är tvärt om dåliga och öveprisade jämfört med BMW, Audi och Mercedes på elbilar. Alldeles för dyra kineser i förhållande till vad man får. Det har än så länge inte visats sig vara en framgångsrik strategi för Kina att försöka sälja in lyxbilar runt miljonklassen här i västvärlden.
Det kineserna säljer på är inte kvalitet eller lyx här i Europa (i Kina är det annorlunda), men på extremt lågpris. Därför de kinesiska storsäljarna här är väldigt billiga bilar i det lägre segmenten från tillverkare som BYD och MG. Kineserna konkurrerar här extremt mycket mer direkt med Toyota och andra japanska budgetvänliga små/mellanbilar än med tyska lyxbilstillverkare.
Japan har väl inte så många elbilar, iaf. inte storsäljare om man räknar bort (den numera gamla) Nissan Leaf.
Däremot så är Sydkorea enormt stora (och duktiga) på elbilar med Hyundai/KIA-koncernen. Tror faktiskt att de kan ha chans om en 10 år att ha tagit över positionen som #1 i världen på personbilar och gått om både Toyota och VAG. Men det är bara en gissning (vi får se).
PSA är numera Stellantis. De tror jag kan ha en chans att slå sig in på just segmentet små elbilar.