2026-01-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Bedrägeri är ett brott där man lurar/vilseleder någon för att få ekonomisk vinning och som orsakar ekonomisk skada.
Att de utger sig för att vara ett barn är inte på något sätt bedrägeri i det här fallet.

Speciellt inte när man utger sig för att vara en fiktiv person som inte existerar.
Man får låtsas vara jultomten.
Citera
2026-01-23, 22:13
Medlem
Citat:
Jag vet precis hur det fungerar, jag har aldrig påstått att enbart lagtexter som styr.
Dagens praxis är baserad på förarbetena och propositionen till lagstiftningen kombinerat med lagen.
Och dagens praxis är väl etablerad.

Dumpen är inte på något sätt något nytt fall, det finns massor av förtalsfall som handlar just om uthängning av pedofiler och att varna folk.
Praxis är extremt tydlig med att det inte anses försvarligt.
Det enda nya med Dumpen är den enorma omfattningen(som inte påverkar detta enskilda målet) och att spridningen är så omfattande.

Så jo i något med så omfattande och tydlig praxis som att hänga ut pedofiler så är det väldigt hugget i sten tills dess att lagen ändras.

Saea verkar trots fällningen hålla igång ruljangsen precis som vanligt.

1. Är det troligt att det kan påverka domen negativt ?

2. Kommer fällningen att leda till indraget utgivningsbevis för Dumpen ? Jag tänket att Patrik inte lär få bli ansvarig utgivare ens om han försöker.
Citera
2026-01-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Har vi haft liknande fall som dumpen där pedofiler avslöjas med chattar som sedan har publicerats? Kan du länka till det?

Den killen som varnade för Vilma dömdes och det visar tydligt hur försvarligt det har blivit att varna för dessa idioter. Samhället förändras och behov att varna ökar.

Inte vad jag vet, de fall som handlar om att varna för pedofiler så handlar det om att varna för personer som är dömda för brott.
Dumpen handlar om folk som inte ens är dömda för brott. Alltså en mycket lägre grad av försvarlighet att publicera än för dömda brottslingar.

Killen som varnade för Vilma visar ju precis varför det inte är försvarligt.
Man kände till Vilma, det gjorde ingen som helst skillnad.
Det kan lika gärna ha varit pressen från uthängningen ledde till som tippade Vilma över gränsen.
Citera
2026-01-23, 22:15
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Detta hör till tråden, senaste från Saras retorikfabrik.

"För er som trodda ett Dumpen är nere för räkning och kippar efter luft - det är nu som vi kavlar upp ärmarna. För en ny förtalslagstiftning OCH en friande dom."

Vi kan börja med få en dom först. Vad yrar hon om mer, fixa en ny lag, sen bli friad? Jag får migrän på kvinnan..

Imponerande inställning att hela samhället inkl lagar skall anpassas för passa Dumpen.

Tja om hon på något sätt kan förhala beslutet i flera år tills lagen skrivs om kanske? Hur fungerar det när lagar skrivs om efter att man dömts för ett brott egentligen?
Citera
2026-01-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Speciellt inte när man utger sig för att vara en fiktiv person som inte existerar.
Man får låtsas vara jultomten.

Ja så är det.
Citera
2026-01-23, 22:16
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Tja om hon på något sätt kan förhala beslutet i flera år tills lagen skrivs om kanske? Hur fungerar det när lagar skrivs om efter att man dömts för ett brott egentligen?
Det är hur lagen var när brottet begicks som gäller - det är vad jag fått lära mig, men vi får nog snart kalla fakta.
Citera
2026-01-23, 22:18
Medlem
Citat:
Inte vad jag vet, de fall som handlar om att varna för pedofiler så handlar det om att varna för personer som är dömda för brott.
Dumpen handlar om folk som inte ens är dömda för brott. Alltså en mycket lägre grad av försvarlighet att publicera än för dömda brottslingar.

Killen som varnade för Vilma visar ju precis varför det inte är försvarligt.
Man kände till Vilma, det gjorde ingen som helst skillnad.
Det kan lika gärna ha varit pressen från uthängningen ledde till som tippade Vilma över gränsen.

Då har du ingen praxis att luta dig emot.
Dumpen publicerar i huvudsak också deras egna chattar, dvs. vad de själva har skrivit.
Utan liknande fall är utrymmet större att forma ny praxis.
Citera
2026-01-23, 22:21
Medlem
Om det blir pengar Sara behöver betala så hoppas jag att någon sätter upp en insamling så att man kan stötta.

Sen kan gädda 342 sitta där med sin 20 cm kuk och runka för man får väl hoppas att inte en kvinna i sina sinnes fulla bruk rör i honom med tång, vilket vidrigt jävla as han är.
Citera
2026-01-23, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Om det blir pengar Sara behöver betala så hoppas jag att någon sätter upp en insamling så att man kan stötta.

Sen kan gädda 342 sitta där med sin 20 cm kuk och runka för man får väl hoppas att inte en kvinna i sina sinnes fulla bruk rör i honom med tång, vilket vidrigt jävla as han är.
Är det nummer 342 som startat detta enskilda åtal?
Citera
2026-01-23, 22:23
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutdebatten
Är det nummer 342 som startat detta enskilda åtal?
Ja
Citera
2026-01-23, 22:25
Medlem
Citat:
Bedrägeri är ett brott där man lurar/vilseleder någon för att få ekonomisk vinning och som orsakar ekonomisk skada.
Att de utger sig för att vara ett barn är inte på något sätt bedrägeri i det här fallet.

Bedrägeri är att vilseleda någon till handling för egen vinning samtidigt som annan lider skada. Så visst bör det kunna tillämpas på Saras fejkbarn.

Av lätt insedda skäl är det emellertid nog inte prövat med de aktuella förutsättningarna. Men jag skulle inte hålla det för otroligt att Sara skulle åka dit det rent tekniskt då hon, precis som planerat, når vinning på den falska profilen och gäddan lite komiskt blir den som lider skadan.
Citera
2026-01-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syron

Om lagen ändras innan domen vunnit laga kraft skall den nya lagen appliceras om den hade inneburit friande eller mildare dom.
Om den nya lagen innebär hårdare straff skall den gamla lagen appliceras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in