• 1
  • 2
2024-03-30, 17:44
Medlem
Förutom om du vill köpa bil eller hus så tänker jag att om en sparar, hmm säg 5000 per månad av lönen och bränner pengarna när en kommit upp i 60.000.
Då kan en ju gå på klubben, köpa ny mobil, inredningsprylar, dra på semester några veckor. Köpa nåt gott vin osv.
60000 räcker ju ganska långt och känns bättre än att bränna 5000 / månaden.

Det finns ju dom som lever snålt år efter år, sen när dom går i pension så går dom och dör det första dom gör.
Sjukdomar och krämpor efter 50 gör att alla besparingar känns meningslösa om du knappt kan använda benen och behöver hemtjänst 5 gånger om dagen.
Jag förstår att alla ni som sparar långsiktigt vill skapa en guldkant på tillvaron, men om du kan lägga undan 5000 nu då kan du väl göra desamma när du blir gammal.
Det är väl bättre att leva idag, imorgon är du kanske död.
Sen är det väl bra att ha en buffert för tandläkaren osv men annars vet jag inte va det ska va bra att lägga pengar på hög.
Vad tycker du?
Citera
2024-03-30, 18:01
Medlem
hockexs avatar
Stort kapital generar mer pengar, fonder, akiter, räntor.
Citera
2024-03-30, 18:52
Medlem
Tranquility Bass avatar
Vi som har en bra inkomst klarar av att både spara och spendera så mitt råd är att skaffa en bättre inkomstkälla.
Citera
2024-03-30, 20:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Förutom om du vill köpa bil eller hus så tänker jag att om en sparar, hmm säg 5000 per månad av lönen och bränner pengarna när en kommit upp i 60.000.
Då kan en ju gå på klubben, köpa ny mobil, inredningsprylar, dra på semester några veckor. Köpa nåt gott vin osv.

Det finns ju dom som lever snålt år efter år, sen när dom går i pension så går dom och dör det första dom gör.
Sjukdomar och krämpor efter 50 gör att alla besparingar känns meningslösa om du knappt kan använda benen och behöver hemtjänst 5 gånger om dagen.
Jag förstår att alla ni som sparar långsiktigt vill skapa en guldkant på tillvaron, men om du kan lägga undan 5000 nu då kan du väl göra desamma när du blir gammal.
Sen är det väl bra att ha en buffert för tandläkaren osv men annars vet jag inte va det ska va bra att lägga pengar på hög.
Vad tycker du?
Man går miste om ränta-på-ränta-effekten samt utdelningar.

Dessutom är jag inte intresserad av bränna pengar på att köpa ny mobil, inredningsprylar eller att gå på klubben - och jag spar betydligt mer än 5k/mån. Helt ärligt, köp ny mobil när din gamla går sönder. Att köpa ny mobil varje år är extremt wt.

Att resa är dock något jag värdesätter, så det kommer jag garanterat att göra när jag får ihop en tillräckligt stor pengamaskin.
Citera
2024-03-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Man går miste om ränta-på-ränta-effekten samt utdelningar.

Dessutom är jag inte intresserad av bränna pengar på att köpa ny mobil, inredningsprylar eller att gå på klubben - och jag spar betydligt mer än 5k/mån. Helt ärligt, köp ny mobil när din gamla går sönder. Att köpa ny mobil varje år är extremt wt.

Att resa är dock något jag värdesätter, så det kommer jag garanterat att göra när jag får ihop en tillräckligt stor pengamaskin.

Ah, okej. Gillar du spa/beauty-salonger och kläder då? Jag rabblade ba' upp några små saker som jag kom att tänka på
Jag är med på vad en går miste om. Och det är bra att du sparar mer än 5. Men topic handlar snarare om det inte är bättre att leva idag, när du kanske inte kan göra samma sak imorgon. Rullstolsburen eller förlamad osv.

Du säger att du värdesätter resor, men du reser ju inget nu vad det verkar och det behöver inte kosta så mycket, särskilt för en som sparar över 5k.

Jag köpte ny mobil förra året, sen fick jag en i julklapp av min plastpappa och nu vill jag ha en ny. Uppfattas jag som white trash? Jag vill inte framstå som det.

Sååå vad ska du göra med alla pengar? Jag har svårt att greppa det här :/
Citera
2024-03-30, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Vi som har en bra inkomst klarar av att både spara och spendera så mitt råd är att skaffa en bättre inkomstkälla.

Jo, men vad är det långsiktiga sparandet till om vi drar bort tandläkaren och rampbygge på takterassen för att kunna ta sig ut med rullstol.
Citera
2024-03-30, 21:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ah, okej. Gillar du spa/beauty-salonger och kläder då? Jag rabblade ba' upp några små saker som jag kom att tänka på
Jag är med på vad en går miste om. Och det är bra att du sparar mer än 5. Men topic handlar snarare om det inte är bättre att leva idag, när du kanske inte kan göra samma sak imorgon. Rullstolsburen eller förlamad osv.
Att spendera sina pengar på krogen eller skräp är inte att leva livet, det kallas för hedonism. Leva livet gör man när man kan umgås med vänner, familj, lära sig saker osv. Det vill säga, saker som inte kostar så mycket.
Citat:
Du säger att du värdesätter resor, men du reser ju inget nu vad det verkar och det behöver inte kosta så mycket, särskilt för en som sparar över 5k.
Jag reser flera ggr per år. Men eftersom jag är intelligent så planerar jag noga och köper billiga resor samt månadssparar till resorna.
Citat:
Jag köpte ny mobil förra året, sen fick jag en i julklapp av min plastpappa och nu vill jag ha en ny. Uppfattas jag som white trash? Jag vill inte framstå som det.
Ja, du är det. Köp en ny mobil när din nuvarande går sönder.
Citat:
I framtiden kommer jag att kunna leva på mitt kapital i form av avkastning och utdelningar. Jag kommer således inte behöva jobba. Jag kan istället göra saker som jag vill göra, ex. resa, träffa vänner och familj, hobbies etc.
Citera
2024-03-30, 21:15
Medlem
Citat:

Vad tycker du?
Jag har tänkt tanken att leva mer för stunden. Drack upp en flaska rödtjut igår till oxfilen. Vinet var dyrt men gott vad det fanimej inte.
Skulle vilja bo nån annanstans där det är varmare, efter den här långa tragiska vintern så vill jag ha parasoller i drinkar under nån palm med en stråhatt på hövet.
Citera
2024-03-31, 08:52
Citat:

Vad tycker du?

Exakt så resonerar alla personer som inte har och inte heller kommer att få några pengar.
Citera
2024-03-31, 09:29
Medlem
Citat:
Vad tycker du?
Först sparar du till en buffert, hur stor den ska vara avgör du själv. Ett par nettomånadslöner brukar vara ett förslag, men har du bil, hus, sommarstuga, hund, häst och liknande får du växla upp en hel del.

Sedan måste du inte välja mellan långsiktigt och kortsiktigt, du kan helt enkelt ha två konton!

Gällande riktigt långt sparande (eftersom du får en mobil av din mammas kk så är du nog rätt ung) kan du till och med ha ett tredje konto! (för den dag du går i pension)

Om det blir så illa att du kommer behöva Hemtjänst när du fyller femtio, så ska du ha klart för dig att inte kommer ha speciellt mycket att leva av - då kan det vara skönt att ha sparade pengar till tvättlappar så de kan tvätta dig riktigt ren i baken efter du bajsat.

Sedan finns det sjukt många vitala över pensionsåldern i dag. Många av dem har det knappast fett, långt ifrån alla har råd med den där kryssningen eller resan de drömt om hela livet. Skulle det inte kännas pissigt att hamna i den situationen?
Citera
2024-03-31, 13:01
Medlem
Citat:

Du är nog inte alls riktigt med på vad man går miste om i form av ränta på ränta. Och det verkar vara så att vissa personer faktiskt inte kan greppa betydelsen av det, medans vissa andra kan. Jag själv tex ser inte riktigt mitt kapital som många andra gör. Säg att det är 1 miljon, i mina ögon är det 3300kr i månaden extra utan att behöva nalla från kapitalet. Inte jätteupphetsande kanske, men om ca 8år är det dubbelt så stort, 6600kr/månad. Lägger jag dessutom till ett schysst sparande kommer det gå ännu fortare, från 1 mille till dryga 6 tar det bara 12 år. Då har jag 20k i månaden utan att ens röra kapitalet och behöver således inte jobba om jag känner för det. Och skulle jag välja att fortsätta bygga på kapitalet då börjar ju ränta på ränta kicka in på allvar. Bättre att leva extra sparsamt en stund för att leva rikt på äldre dagar än att leva fattigt hela livet. enligt MIG. Men där är vi som sagt alla olika, och det som är normalt sunt ekonomiskt för mig verkar kunna vara under mänskligt värde snålhet självskadebeteende enligt vissa.

En lite rolig grej förresten ang ränta på ränta. Säg att du investerar i något som gör att pengarna dubblas varje år. Du investerar 5kr. Inget mer, utan en endaste 5krona, hur mycket är den värd om 25 år?
Senast redigerad av letsgobrandon 2024-03-31 kl. 13:07.
Citera
2024-03-31, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Du är nog inte alls riktigt med på vad man går miste om i form av ränta på ränta.
Ränta på ränta är inget annat än det självklara att man får ränta på sitt sparande.

Ju mer du har på kontot, desto mer ränta får du. Exakt så fungerar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in