2024-03-31, 16:07
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Jo, men vad är det långsiktiga sparandet till om vi drar bort tandläkaren och rampbygge på takterassen för att kunna ta sig ut med rullstol.

För det första att du har råd att fixa en ramp och för det andra så innebär inte en rullstol att du inte kan spendera pengar och ha ett bra liv. Du verkar ärligt talat vara lite trångsynt.
Citera
2024-03-31, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ränta på ränta är inget annat än det självklara att man får ränta på sitt sparande.

Ju mer du har på kontot, desto mer ränta får du. Exakt så fungerar det.

Nja, det där tolkar jag som att du inte alls förstått kraften av ränta på ränta. RPR är exponentiell tillväxt
Citera
2024-03-31, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Nja, det där tolkar jag som att du inte alls förstått kraften av ränta på ränta. RPR är exponentiell tillväxt
Vilket är detsamma som att man får ränta på insatta pengar, inklusive räntor. Tar man ut räntorna så får man såklart ingen ränta på dem, men det hoppas jag att alla inser.

Att vissa ser det som magiskt och som någon form av fenomen anser jag bara är konstigt. Det är bara enkel matematik.
Citera
2024-04-01, 09:47
Medlem
Citat:
Vilket är detsamma som att man får ränta på insatta pengar, inklusive räntor. Tar man ut räntorna så får man såklart ingen ränta på dem, men det hoppas jag att alla inser.

Att vissa ser det som magiskt och som någon form av fenomen anser jag bara är konstigt. Det är bara enkel matematik.

Ja visst är det lite konstigt. Men lustigt nog är det på det viset. Det verkar vara som färgblindhet typ. En person ser klart och tydligt en röd och en grön boll medan en färgblind person ser två likadana gråa bollar. Men vad säger du om exemplet med 5kronan? Stämmer din spontana tanke ihop med verkligheten angående slutvärdet? (Försök att svara ärligt)
Senast redigerad av letsgobrandon 2024-04-01 kl. 09:50.
Citera
2024-04-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ja visst är det lite konstigt. Men lustigt nog är det på det viset. Det verkar vara som färgblindhet typ. En person ser klart och tydligt en röd och en grön boll medan en färgblind person ser två likadana gråa bollar
Matematik är exaktare än hur människor upplever färger. Eller hur människor upplever det där med räntor.
Citera
2024-04-01, 10:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja visst är det lite konstigt. Men lustigt nog är det på det viset. Det verkar vara som färgblindhet typ. En person ser klart och tydligt en röd och en grön boll medan en färgblind person ser två likadana gråa bollar. Men vad säger du om exemplet med 5kronan? Stämmer din spontana tanke ihop med verkligheten angående slutvärdet? (Försök att svara ärligt)

Sveriges Riskbank (hehe) sålde ut valutareserven på 1990-talets kris. Köpte bland annat en massa 5kr i Oscar II och Gustaf V-mynt.
Betalade 1995-1996 300-350kr/myntet. 0,900% guld.

1914 sista gången vi hade guldmyntfot i Sverige var 5kr = 5kr.
Bara att ta fram tabellen och räkna:
En förändring på 3 185,33 % (1924-2024)
Så 5x3185=15000kr minst. Så man kan säga att det "stämmer inte", guldet/pengarna har blivit billigare, eller tänker jag fel nu?

Disclaimer: SCB har tagit bort tidigare uppgifter, bara sista 100 åren finns nu.

5kr i guld:
https://www.ngccoin.com/price-guide/...7-duid-1531877
Citera
2024-04-01, 12:33
Medlem
Citat:
Du är nog inte alls riktigt med på vad man går miste om i form av ränta på ränta. Och det verkar vara så att vissa personer faktiskt inte kan greppa betydelsen av det, medans vissa andra kan. Jag själv tex ser inte riktigt mitt kapital som många andra gör. Säg att det är 1 miljon, i mina ögon är det 3300kr i månaden extra utan att behöva nalla från kapitalet. Inte jätteupphetsande kanske, men om ca 8år är det dubbelt så stort, 6600kr/månad. Lägger jag dessutom till ett schysst sparande kommer det gå ännu fortare, från 1 mille till dryga 6 tar det bara 12 år. Då har jag 20k i månaden utan att ens röra kapitalet och behöver således inte jobba om jag känner för det. Och skulle jag välja att fortsätta bygga på kapitalet då börjar ju ränta på ränta kicka in på allvar. Bättre att leva extra sparsamt en stund för att leva rikt på äldre dagar än att leva fattigt hela livet. enligt MIG. Men där är vi som sagt alla olika, och det som är normalt sunt ekonomiskt för mig verkar kunna vara under mänskligt värde snålhet självskadebeteende enligt vissa.

En lite rolig grej förresten ang ränta på ränta. Säg att du investerar i något som gör att pengarna dubblas varje år. Du investerar 5kr. Inget mer, utan en endaste 5krona, hur mycket är den värd om 25 år?

Ränta på ränta är inget magiskt som ytterst få insatta förstår sig på som du får det att verka, utan en rätt självklart matematisk kurva för de flesta.

Klart det blir vansinnigt mycket om du dubblar något 25 ggr i rad, vad är det för roligt med det?

5-kronan är för övrigt fortfarande bara värd 5 kr....även om den fått många kompisar.
Citera
2024-04-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Ränta på ränta är inget magiskt som ytterst få insatta förstår sig på som du får det att verka, utan en rätt självklart matematisk kurva för de flesta.

Klart det blir vansinnigt mycket om du dubblar något 25 ggr i rad, vad är det för roligt med det?

5-kronan är för övrigt fortfarande bara värd 5 kr....även om den fått många kompisar.

Din mamma är för övrigt fortfarande bara värd 5 kr.

BAAAM 👉

Nä men jag lägger ner diskussionen, ränta på ränta är inget att sträva efter. Bättre att bränna så mkt som möjligt på tex cigaretter och hårsnoddar. Det fattar väl alla. Långsiktigt sparande är för bögar. Tack för att du hjälpte mig in på rätt väg.

PS släng gärna in en länk till något som bevisar att de flesta har väldigt lätt för att förstå exponentiell tillväxt
Senast redigerad av letsgobrandon 2024-04-01 kl. 15:55.
Citera
2024-04-01, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sveriges Riskbank (hehe) sålde ut valutareserven på 1990-talets kris. Köpte bland annat en massa 5kr i Oscar II och Gustaf V-mynt.
Betalade 1995-1996 300-350kr/myntet. 0,900% guld.

1914 sista gången vi hade guldmyntfot i Sverige var 5kr = 5kr.
Bara att ta fram tabellen och räkna:
En förändring på 3 185,33 % (1924-2024)
Så 5x3185=15000kr minst. Så man kan säga att det "stämmer inte", guldet/pengarna har blivit billigare, eller tänker jag fel nu?

Disclaimer: SCB har tagit bort tidigare uppgifter, bara sista 100 åren finns nu.

5kr i guld:
https://www.ngccoin.com/price-guide/...7-duid-1531877

Vad har det med mitt inlägg att göra?
Citera
2024-04-01, 15:53
Medlem
Citat:
Matematik är exaktare än hur människor upplever färger. Eller hur människor upplever det där med räntor.

Visst är det så. Vad nu det skulle ha med något att göra
Citera
2024-04-01, 15:55
Medlem
Citat:
Visst är det så. Vad nu det skulle ha med något att göra
Försöker förklara att "ränta-på-ränta" inte är något magiskt.

Du får det att låta som att man får större avkastning ju längre tid man sparat.

Sätter du in en hundring i dag, alternativt har sparat i femtio år för att få till den hundringen, så är räntan på båda alternativen densamma.
Citera
2024-04-01, 16:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Försöker förklara att "ränta-på-ränta" inte är något magiskt.

Du får det att låta som att man får större avkastning ju längre tid man sparat.

Sätter du in en hundring i dag, alternativt har sparat i femtio år för att få till den hundringen, så är räntan på båda alternativen densamma.
Är lite osäker på vad du menar?

Ränta-på-ränta-effekten innebär ju att avkastningen i pengar ökar exponentiellt. Om dina värdepapper på 100 000 kr går upp 10% så har du tjänat 10 000 kr, men nästa år om värdet ökar återigen med 10% så har du tjänat 11 000 kr, alltså 1 000 kr extra trots att värdeökningen i procent är densamma båda åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in