Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-29, 23:36
Medlem
Forevermores avatar
Att listtrådar är inte tillåtna verkar ha blivit ett mantra bland moderatorerna.

Visst jag kan hålla med om att skapandet av en tråd - "Nämn er favoritfilm" är lite meningslöst men vad jag invänder mot är att många trådar som inte är rena listtrådar kategoriseras som listtrådar och stängs med hänvisning till att "Listtrådar är förbjudna"
Men det är de ju per se inte om man läser reglerna där inget sådant uttryckligen står. Det står heller inget uttryckligen i reglerna om att det måste finnas något att diskutera i tråden.

Det som står är att "Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas."
Då blir det upp till enskilda moderatorer att tolka huruvida en tråd är kvalitativ eller ej. Och eftersom det verkar vara många moderatorer som kör på mantrat att "Listtrådar är förbjudna" så låses många trådar som faktiskt är läsvärda.

Vi kan ta den här tråden t.ex. som stängdes i kväll.
(FB) Vad är ert första minne ifrån när ni var barn?
Är den verkligen en listtråd?

Vi har haft liknande trådar med precis samma typ av utgångsfråga som levt länge och varit mycket underhållande. Ex:
(FB) Dina dummaste kunder
eller
(FB) Det roligaste en teknologiskt efterbliven sagt till er?
eller
(FB) Vad är det GALNASTE som hänt på erat gym?

Jag efterlyser en diskussion om detta och någon form av skärpning men samtidigt urskiljning i regeltolkningen.

* Varför är "listtrådar" totalförbjudna?

* Vad ska klassas som en listtråd i så fall? (Jag anser inte någon av ovanstående är listtrådar)
En tråd som går ut på att ex. berätta anekdoter från livet kan alltså vara väldigt läsvärd utan att innehålla diskussionsunderlag i trådstarten. Är den läsvärd bryter den alltså ändå inte mot reglerna och är ingen listtråd.

* Bör det inte finnas någon form av konsensus kring regeltolkningen? Kanske ska det förtydligas i regelverket vad som gäller?
Citera
2024-03-29, 23:50
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Att listtrådar är inte tillåtna verkar ha blivit ett mantra bland moderatorerna.

Visst jag kan hålla med om att skapandet av en tråd - "Nämn er favoritfilm" är lite meningslöst men vad jag invänder mot är att många trådar som inte är rena listtrådar kategoriseras som listtrådar och stängs med hänvisning till att "Listtrådar är förbjudna"
Men det är de ju per se inte om man läser reglerna där inget sådant uttryckligen står. Det står heller inget uttryckligen i reglerna om att det måste finnas något att diskutera i tråden.

Det som står är att "Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas."
Då blir det upp till enskilda moderatorer att tolka huruvida en tråd är kvalitativ eller ej. Och eftersom det verkar vara många moderatorer som kör på mantrat att "Listtrådar är förbjudna" så låses många trådar som faktiskt är läsvärda.

Vi har haft liknande trådar med precis samma typ av utgångsfråga som levt länge och varit mycket underhållande. Ex:
(FB) Dina dummaste kunder
eller
(FB) Det roligaste en teknologiskt efterbliven sagt till er?
eller
(FB) Vad är det GALNASTE som hänt på erat gym?

Jag efterlyser en diskussion om detta och någon form av skärpning men samtidigt urskiljning i regeltolkningen.

* Varför är "listtrådar" totalförbjudna?

* Vad ska klassas som en listtråd i så fall? (Jag anser inte någon av ovanstående är listtrådar)
En tråd som går ut på att ex. berätta anekdoter från livet kan alltså vara väldigt läsvärd utan att innehålla diskussionsunderlag i trådstarten. Är den läsvärd bryter den alltså ändå inte mot reglerna och är ingen listtråd.

* Bör det inte finnas någon form av konsensus kring regeltolkningen? Kanske ska det förtydligas i regelverket vad som gäller?

Min uppfattning är att det inte är en listtråd. Intressant läsning, och även input på vissa inlägg. Jag förstår allvarligt inte varför vissa moderatorer går in för att sabba trådar. Är det känslan av makt som triggas?
Citera
2024-03-29, 23:55
Medlem
Soetroevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Min uppfattning är att det inte är en listtråd. Intressant läsning, och även input på vissa inlägg. Jag förstår allvarligt inte varför vissa moderatorer går in för att sabba trådar. Är det känslan av makt som triggas?

+1

Finns många liknande trådar gällande upplevelser och liknande som har dels hjälpt mig kring problem och dels underhållit mig.

Ett alternativ kunde vara att man gör en egen sektion för just listtrådar, då jag ändå får intrycket av att de flesta ser dem som underhållande.
Citera
2024-03-30, 00:05
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soetroev
+1

Finns många liknande trådar gällande upplevelser och liknande som har dels hjälpt mig kring problem och dels underhållit mig.

Ett alternativ kunde vara att man gör en egen sektion för just listtrådar, då jag ändå får intrycket av att de flesta ser dem som underhållande.

Tråden var kvalitativt värdefull, och det är vad som borde räknas. De första minnena kommer, oftast, i samband med att man uppfattar sig själv som ett "jag" kring treårsåldern. Det är en avgörande händelse som de flesta bär med sig genom livet. Att få ta del av andras berättelser är en ynnest.

En listtråd uppfattar jag mer som en lista där saker radas upp, ifrågavarande tråd innehöll utförliga och omvälvande berättelser, inga "listor".
Citera
2024-03-30, 00:08
Medlem
Forevermores avatar
Vi har för övrigt den här tråden som är en av de längre på senare tid som inte är kopplat till en nyhetshändelse. Den lyftes ju också i Flashback Forever (Bra eller anus? Välj själv)
(FB) Bra gubbtips som tar ett halvt liv att upptäcka.

Skitbra tråd.
Innehåller den en fråga eller ett diskussionsunderlag i trådstarten? Nej! Går den i princip ut på att räkna upp saker (som i en lista) Ja!
Är det då en listtråd?

Är den inte kvalitativ?
Saknar den läsvärde?

Som sagt den tråden kunde lika väl blivit stäng på samma grunder (Listtrådar är inte tillåtna) av någon moderator som övertolkar detta.

Därav att det behövs ett förtydligande i reglerna om detta.
Citera
2024-03-30, 00:14
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
ja den blev väl mer som en ointressant listtråd: korta uppräkningar av händelser som inte ger läsaren ett dyft men får en skribent att tro att denna skrev ngt intressant.
Uselt givande och tagande mellan deltagarna.
Det var väl ingen höjdartråd eller bra exempel på argument för att tillåta listtrådar.
---------
Tråden hade kunnat bli intressant om minnena hade beskrivits lite mer utförligt; för egentligen var det ett bra initiativ. som bara blev som en lista. Och om man hade försökt att få till några slutsatser eller hypoteser som kunde verifieras eller förkastas
- vad brukar det första vara man minns?
- vid vilken ålder?
- vad du tänkte och kände då?
- hur gammal var du när du blev medveten om detta minne?
- var det ngt speciellt som fick dig att erinra dig händelsen?
- hur upplevde du att du kom ihåg ditt minne och kunde ta fram en så gammal händelse som legat gömd så länge.
- vad som hände sedan (som anaconda efterfrågade)
- hur vet du att det är ett eget minne eller en återberättelse?
- hur har detta minne påverkat dig?
etc
-----------
Bara uppräkningen i sig är ju meningslös
Citera
2024-03-30, 00:19
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
ja den blev väl mer som en ointressant listtråd: korta uppräkningar av händelser som inte ger läsaren ett dyft men får en skribent att tro att denna skrev ngt intressant.
Det var väl ingen höjdartråd eller bra exempel på argument för att tillåta listtrådar.
---------
Tråden hade kunnat bli intressant om minnena hade beskrivits lite mer utförligt; för egentligen var det ett bra initiativ. som bara blev som en lista. Och om man hade försökt att få till några slutsatser eller hypoteser som kunde verifieras eller förkastas
- vid vilken ålder?
- hur upplevde du att du kom ihåg ditt minne och kunde ta fram en så gammal händelse som legat gömd så länge.
etc
-----------

Det är så här som jag brukar resonera - i Barn och Familj finns det inga riktlinjer att läsa innan man postar men exempelvis i Relationer och samlevnad finns det riktlinjer där det förtydligas att det efterfrågas ett diskussionsunderlag för att det inte enbart ska bli en lista med upprepningar.

(FB) Riktlinjer (läs Innan du postar)

Nu är ju tråden inte kastad utan låst. Jag tar upp diskussionen internt och ser hur vi går vidare med den aktuella tråden.
Citera
2024-03-30, 00:22
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är så här som jag brukar resonera - i Barn och Familj finns det inga riktlinjer att läsa innan man postar men exempelvis i Relationer och samlevnad finns det riktlinjer där det förtydligas att det efterfrågas ett diskussionsunderlag för att det inte enbart ska bli en lista med upprepningar.

Nu är ju tråden inte kastad utan låst. Jag tar upp diskussionen internt och ser hur vi går vidare med den aktuella tråden.

Det låter bra. Hoppas tråden öppnas igen.
Citera
2024-03-30, 00:24
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
---------
- vid vilken ålder?
etc
-----------

Jo det var väl inte det bästa exemplet. Tråden hade knappast blivit 100 sidor. Nu tog jag bara den som exempel då den var färsk.
Dock bryter den ändå inte mot reglerna som jag ser det.

Det jag är ute efter är att det varit många liknande trådar där inläggen faktiskt är mer än ett ord eller en mening som helt plötsligt stängts med hänvisning att de är "Listtrådar". När det faktiskt inte står något om listtrådar i reglerna. Det blir s.a.s. en subjektiv tolkning av moderatorerna vad som är läsvärt och har man då mantrat att "Listtrådar är förbjudna" så är ju risken att tråden åker på felaktiga grunder.

Tråden om gubbtips hade ju också åkt om man skulle gå på dina punkter. Den är ju också bara en uppräkning av saker. Inte mycket diskussion och inga slutsatser eller hypoteser.
Citera
2024-03-30, 00:24
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Det låter bra. Hoppas tråden öppnas igen.

Jag återkommer i ärendet så fort som möjligt.
Citera
2024-03-30, 00:28
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel

Jag tänker mer generellt i Flashback som helhet. Jag tog bara den här tråden som exempel och jämförde den med långlivade trådar som fått vara kvar.
Det vore bra om man kollade över reglerna för Flashback som helhet gällande detta.
Den aktuella tråden bryr jag mig egentligen inte så mycket om.
Citera
2024-03-30, 00:29
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jo det var väl inte det bästa exemplet. Tråden hade knappast blivit 100 sidor. Nu tog jag bara den som exempel då den var färsk.
Dock bryter den ändå inte mot reglerna som jag ser det.

Det jag är ute efter är att det varit många liknande trådar där inläggen faktiskt är mer än ett ord eller en mening som helt plötsligt stängts med hänvisning att de är "Listtrådar". När det faktiskt inte står något om listtrådar i reglerna. Det blir s.a.s. en subjektiv tolkning av moderatorerna vad som är läsvärt och har man då mantrat att "Listtrådar är förbjudna" så är ju risken att tråden åker på felaktiga grunder.

Tråden om gubbtips hade ju också åkt om man skulle gå på dina punkter. Den är ju också bara en uppräkning av saker. Inte mycket diskussion och inga slutsatser eller hypoteser.
Jo. Tråden var ju egentligen en rätt bra och seriös tråd som blev lite fel.
Och din notis i detta ämne om listtrådar är väl befogad..
jag använde lite för starka negativa ord i min reflektion.
-----------
Vet inte hur man skulle formulera sig bättre i regelverket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in