2024-03-29, 16:16
Medlem
Avfoerings avatar
Mitt första minne från när jag var barn är att jag sitter på en träsoffa och blir förmanad av min storasyster att jag inte ska äta snor från min näsa.
Då var jag tre år.

Vad är era första minnen från barndomen?
Senast redigerad av Avfoering 2024-03-29 kl. 16:21.
Citera
2024-03-29, 16:25
Medlem
Att jag målar på en tvbänk
Citera
2024-03-29, 16:35
Medlem
Avfoerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Att jag målar på en tvbänk

Minns du vad du tänkte när du målade och vad reaktionen blev?
Citera
2024-03-29, 17:14
Medlem
Lill-Anns avatar
Oj, det är så vagt. Mina föräldrar gav mig en godisklubba som var så fin i färg och form att jag inte ville äta upp den. Kan ha varit tre-fyra år.😸
Citera
2024-03-29, 17:18
Medlem
irrelevants avatar
Mitt första minne är också som treåring. Tre sekunder långt minne typ. Satt vid matbordet på dagis och skrek "Jag måste bajsa och kissa!!".
Citera
2024-03-29, 17:59
Medlem
HubertOlssons avatar
Minns faktiskt när jag föddes. Det var panikkänsla. Massa "ljus" som jag inte visste vad det var då. Ljud hade man hör förut så det var inte så farligt men det var temperaturen och ljuset som chockade mig. Efter ett tag fick jag dock värme ifrån min moders mage och bröst och då lugnade jag mig fort. Minns att rummet var kallt och blått, min far hade en röd slips som han stickat själv och bruna byxor med bruna läderskor och en vit skjorta. Tror att han kom direkt ifrån jobbet då jag kom några dagar innan planerat.
Citera
2024-03-29, 17:59
Avstängd
Jag fick "rymdlego" i födelsedagspresent och storebrorsan vart arg och avundsjuk. Tror det var min 4 årsdag. Brorsan kommer såklart inte ihåg det fast han va sju vid tiden. Tror han är sur än idag.
Senast redigerad av TorpareBlod 2024-03-29 kl. 18:02.
Citera
2024-03-29, 18:08
Medlem
Vart rövkörd av min alkade morfar. Tog en sista blick på min mor, som lät det ske. Klippte känslomässiga band där, som förklarar en hel del om hur det vart senare i livet.
Citera
2024-03-29, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avfoering
Mitt första minne från när jag var barn är att jag sitter på en träsoffa och blir förmanad av min storasyster att jag inte ska äta snor från min näsa.
Då var jag tre år.

Vad är era första minnen från barndomen?

Har några stycken fragmenterade som jag inte kan rangordna i tid.

* leker doktor med mamma
* sjunger med mikrofon i vårt "roliga rum" när gyllene tider spelas
* gråter på toalett golvet som har golvvärme med mamma efter att ha sett E.T och tycker det var sorgligt, tyckte så mkt synd om honom för att han var "ful" och inte hade föräldrar att krama

Minnena är inte POV utan det är typ som att jag har sett mig själv på film eller något när jag tänker tillbaka, mycket märkligt.
Citera
2024-03-29, 18:23
Medlem
Kallamakaronens avatar
Jag minns ett trauma jag var med om som barn i hemmet och jag minns att jag kunde resa mig och se mig i spegeln som var precis där traumat skett.

Jag minns hur jag såg ut men förstod inte då vad det skulle innebära för svårigheter resten av mitt liv.

Jag minns även sjukhuset och händelser där.

Jag var inlagd i 2 veckor har min mor berättat och jag minns delar av det händelseförloppet.

Jag var då 3.5 år gammal.
Citera
2024-03-29, 18:31
Medlem
zombie-nations avatar
Har nog inget förstaminne. Minns vardagliga saker som att jag cyklade på min trehjuling. Vet inte vilket ålder man är då.

Sedan har jag yngre minnen som när jag cyklade på min barncykel och den hade olika färger på handtagen, och jag ville träna mig på att köra på rätt sida på en liten gångväg. Jag körde med det röda handtaget inåt gräset men sedan när jag vände så skulle det gröna handtaget komma mot gräset, och de hade sagt det röda. Jag trodde alltså att man skulle köra på samma sida åt båda hållen och var helt förvirrad. Sedan gick det upp för mig att man skulle köra på olika sidor för att köra om varandra och kände mig korkad. Haha.
Citera
2024-03-29, 18:38
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Mamma och Pappa köpte en gungställning och på sidorna av den kunde man hänga i knävecken vilket jag gjorde. Rasade sedan rätt ner på huvudet. Tror jag svimmade eller något. Vaknade av att Mamma sprang runt med mig och skrek - Hon dör! Hon dör!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in