• 1
  • 2
2024-03-23, 15:21
Medlem
Merwinnas avatar
Fick precis de nedanstående tipsen från min el-leverantör - de handlar om att spara el såklart. Men ändå. Jag har alltid fått lära mig att man ska koka ägg utan lock, för annars spricker de. Stämmer inte det? (Om jag hade ägg hemma skulle jag testa själv i stället för att fråga här, men nu har jag inte det.)

Koka upp vattnet i en vattenkokare först.
Lägg på locket på kastrullen för att snabba på koktiden.
Se till att inte överkoka 🥚🥚 – hur man vill ha sitt ägg är förstås en smaksak men de flesta skriver nog under på att de inte ska vara överkokta. Bonus: du sparar energi.
Citera
2024-03-23, 15:24
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fick precis de nedanstående tipsen från min el-leverantör - de handlar om att spara el såklart. Men ändå. Jag har alltid fått lära mig att man ska koka ägg utan lock, för annars spricker de. Stämmer inte det? (Om jag hade ägg hemma skulle jag testa själv i stället för att fråga här, men nu har jag inte det.)

Se till att inte överkoka 🥚🥚 – hur man vill ha sitt ägg är förstås en smaksak men de flesta skriver nog under på att de inte ska vara överkokta. Bonus: du sparar energi.

Så en el-leverantör berättar för dig hur du ska koka ägg?
Lägg äggen i en kastrull och täck med kallt vatten. När det börjar bubbla, startar du klockan. Lock behövs inte.
Citera
2024-03-23, 15:33
Medlem
sebastian66s avatar
Lägg i äggen i kallt vatten sedan på med plattan. Om du gör på detta viset och inte sätter spisen plattan på full gas så hoppar inte äggen. Dvs dina ägg spricker sällan.
Kokar du upp vatten lägger ägget på en sked och för ner i det kokande vattnet lär du få spruckna ägg.
Men i vissa fall kan du ha tur så du slipper detta scenario.
Citera
2024-03-23, 15:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Så en el-leverantör berättar för dig hur du ska koka ägg?
Lägg äggen i en kastrull och täck med kallt vatten. När det börjar bubbla, startar du klockan. Lock behövs inte.

Det fattar jag väl att lock inte behövs, jag har kokat ägg i decennier. *morrar*
Frågan var om det GÅR att koka ägg med lock (för att spara energi) utan att skalen spricker.
Citera
2024-03-23, 15:43
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Det fattar jag väl att lock inte behövs, jag har kokat ägg i decennier. *morrar*
Frågan var om det GÅR att koka ägg med lock (för att spara energi) utan att skalen spricker.

Givetvis går det att koka ägg med locket på. Dum fråga.
Citera
2024-03-23, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Jag brukar själv steka ägg på locket.

Fyll upp kastrullen helt med vatten.
Sätt på locket.

Knäck två tre ägg och häll dom på locket.

Går snabbt och spar energi.

Min lokala biodlare kom med tipset

Det där synar jag :-)
Även om du skulle ha en kastrull i gjutjärn blir knappast locket så pass varmt att det går steka på.
Sedan måste du ju ändå koka upp vattnet. så var är vinsten ???
Citera
2024-03-23, 15:57
Medlem
zombie-nations avatar
Det går, men då bör inte vattnet omsluta äggen utan de ska koka av sin egen värme. Fyll några centimeter vatten i kastrullen, ha i äggen med lock. Stäng av direkt när det kokar.
Citera
2024-03-23, 16:22
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Min elleverantör gillar sina ägg pocherade

Ont - bra tips. Av nån anledning har jag alltid kört locklöst
Citera
2024-03-23, 16:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Kokar också utan. Fast äggkokare har ju tak. Ser att i instruktioner har det alltid nämnts att utan, det kan ju vara en anledning.
Citera
2024-03-23, 16:58
Medlem
Ha i ett par kryddmått salt i vattnet, då rinner inte äggvitan ut om ägget skulle få en spricka.
Citera
2024-03-23, 17:01
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:

Jag har sedan många år på locket. Jag har glaslock på min kastrull. När jag ser att det börjar sjuda stänger jag av värmen. För att hårdkoka dem tar det på detta sätt mellan 10 och 15 minuter. 15 minuter är för väldigt färska XL-ägg.
Citera
2024-03-23, 17:17
Medlem
idiamindadas avatar
Jag kokar ägg direkt i vattenkokaren. Koka upp. Sänk ner ägg. Jag använder en visp till detta. Vänta sex minuter. Fiska upp ägg.

Detta för löskokta ägg. Äter själv helst inte ägg men har gjort det till min uppgift att leverera perfekt kokta ägg till min omgivning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in