2024-03-23, 17:18
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fick precis de nedanstående tipsen från min el-leverantör - de handlar om att spara el såklart. Men ändå. Jag har alltid fått lära mig att man ska koka ägg utan lock, för annars spricker de. Stämmer inte det? (Om jag hade ägg hemma skulle jag testa själv i stället för att fråga här, men nu har jag inte det.)

Koka upp vattnet i en vattenkokare först.
Lägg på locket på kastrullen för att snabba på koktiden.
Se till att inte överkoka 🥚🥚 – hur man vill ha sitt ägg är förstås en smaksak men de flesta skriver nog under på att de inte ska vara överkokta. Bonus: du sparar energi.
Nej, de spricker inte. Och det räcker med att koka upp vattnet, sedan stänger man av plattan.
Citera
2024-03-23, 17:29
Medlem
Sladdarens avatar
Så vitt jag vet så har alla äggkokare som inte längre är moderna i sitt slag för många år sen
en kåpa i plast oftast med ett pyshål. Så din elektriker har nog en poäng där

Finns kastrull-glas-lock med en mässing ring el ah rostfritt runt ett borrat hål.. Typ samma princip som äggkokaren men tänk på att minska vattenmängden då men INTE tempen.. och använd ett sånt där airfryer galler eller om man vill crockpott-galler för nu ångar du äggena

Men att lägga lock på efter du har kokat vattnet med äggena med lock på och dra ifrån kastrullen från spisen funkar säkert ochså med eller utan lock med pyshål

Eller att du har på 1an eller 2an 3an på spisplattan med lock på så det bubblar men kokar inte över med locket på men då förlorar du ju tid genom att ta mer tid på dig att värma vattnet

Eller kör vattenkokaren och lägg i vattnet i kastrullen och sen äggen och sen har du på 2an el 3an och lock på med pyshål eller inte
Senast redigerad av Sladdaren 2024-03-23 kl. 17:33.
Citera
2024-03-23, 18:02
Jag brukar koka 14-15 ägg samtidigt i en gryta och lägga i en skål/djup tallrik i kylen. Räcker 4-5 dagar. Kan inte bli mer miljövänligt än så.
Citera
2024-03-23, 18:13
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag brukar koka 14-15 ägg samtidigt i en gryta och lägga i en skål/djup tallrik i kylen. Räcker 4-5 dagar. Kan inte bli mer miljövänligt än så.

Passa dig för dioxinerna bara
Hälsningar Aftonbladet
Citera
2024-03-23, 21:39
Medlem
Vem0ths avatar
Hade en inneboende från Thailand som alltid började koka sina ägg från kallt vatten, från typ exakt 10 minuter från han sätter igång spisen fick han perfekt rinniga ägg. Jag gör detsamma numera. Locket på för att snabba upp kokandet. Kör 4/6 på plattan.

Fungerat varenda gång.
Citera
2024-03-23, 22:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag kokar alltid med lock. Sparar el, går fortare och mindre os i fläkten. Mina ägg blir alltid perfekta och lätta att skala.
Citera
2024-03-23, 23:29
Medlem
sommarlovs avatar
Jag låter vattnet koka upp och stänger sedan AV plattan, vattnet behöver inte koka för att äggen ska bli "kokta".
Men eller utan lock spelar ingen roll på den korta tiden.

Fattar faktiskt inte varför inte alla gör så!
Citera
2024-03-24, 00:29
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag låter vattnet koka upp och stänger sedan AV plattan, vattnet behöver inte koka för att äggen ska bli "kokta".
Men eller utan lock spelar ingen roll på den korta tiden.

Fattar faktiskt inte varför inte alla gör så!

För att det tar längre tid?
Citera
2024-03-24, 07:26
Medlem
Galejans avatar
Jag kokar ägg med locket till hälften på. Jag struntar helt och fullt i om det sparar el eller inte. Jag orkar inte bry mig om att räkna kilowattimmar.
Citera
2024-03-24, 07:32
Medlem
Full-Retards avatar
Ska och ska, stormkokar man äggen spricker de, det kan man undvika genom att använda sin hjärna och reglera temperaturen.

Frågeställningen är ungefär som, behöver man vrida på ratten när man kör bil?
Citera
2024-03-24, 07:40
Medlem
Luxuss avatar
Den enda skillnaden med eller utan lock är vilken siffra på plattan du behöver för att hålla vattnet kokande. Plus att det går snabbare att få vattnet att koka.
Så man får justera tiden något om man tillhör de som börjar med äggen i kallt vatten
Citera
2024-03-24, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fick precis de nedanstående tipsen från min el-leverantör - de handlar om att spara el såklart. Men ändå. Jag har alltid fått lära mig att man ska koka ägg utan lock, för annars spricker de. Stämmer inte det? (Om jag hade ägg hemma skulle jag testa själv i stället för att fråga här, men nu har jag inte det.)

Koka upp vattnet i en vattenkokare först.
Lägg på locket på kastrullen för att snabba på koktiden.
Se till att inte överkoka 🥚🥚 – hur man vill ha sitt ägg är förstås en smaksak men de flesta skriver nog under på att de inte ska vara överkokta. Bonus: du sparar energi.

Lägg äggen i kallt vatten och och koka upp med lock,
När det börjar koka sänk plattan något och koka i 4-5 min och dom blir perfekta utan att sprika. Kyl av äggen i kallt vatten för att stoppa kokning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in