• 3
  • 4
2024-03-24, 15:59
Medlem
53....so whats avatar
Vill du spara energi, fyll kastrullen med varmt vatten, kokar betydligt snabbare.
Stäng av, ta tiden.

... varmvattnet har jag gratis.
Citera
2024-03-24, 16:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Vill du spara energi, fyll kastrullen med varmt vatten, kokar betydligt snabbare.
Stäng av, ta tiden.

... varmvattnet har jag gratis.

Jag betraktar varmvatten från kranen som smutsigt. Tänk om något tar sig in i porerna på ägget!
Citera
2024-03-24, 16:03
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag betraktar varmvatten från kranen som smutsigt. Tänk om något tar sig in i porerna på ägget!

Citera
2024-03-24, 16:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what

Är det där din debattnivå?

https://www.livsmedelsverket.se/livs...l/dricksvatten

Den som producerar dricksvatten eller förser konsumenter med dricksvatten via ett ledningsnät är ansvarig för att dricksvattnet är säkert, det vill säga inte innehåller bakterier eller ämnen som är skadliga för vår hälsa.

Det är bara kallt kranvatten som kontrolleras. Varmt kranvatten är avsett att användas för andra ändamål än dryck och matlagning. Av det skälet räknas inte varmvatten som används i enskilda hushåll som livsmedel.
Citera
2024-03-24, 16:57
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Sämsta metoden, varför tar du inte tiden direkt så slipper du övervaka när det börjar koka? 14 minuter var så god.

Överhuvudtaget ingen dålig metod.
Och 14 minuter kan du omöjligt säga att det tar. Det beror på din kokplatta och vilken typ av kastrull du använder.
Citera
2024-03-24, 17:24
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Överhuvudtaget ingen dålig metod.
Och 14 minuter kan du omöjligt säga att det tar. Det beror på din kokplatta och vilken typ av kastrull du använder.
På vilket sätt är bättre att stå och glo i väntan på att vattnet ska koka än att sätta på timern direkt? Eller tillhör du den där typen som vägrar inse att det finns smartare personer än dig?
Citera
2024-03-24, 18:05
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
På vilket sätt är bättre att stå och glo i väntan på att vattnet ska koka än att sätta på timern direkt? Eller tillhör du den där typen som vägrar inse att det finns smartare personer än dig?

Varför måste man stå och titta på att vattnet ska koka?
Igen; du kan inte säga att det tar 14 minuter för alla. Det beror på din kokplatta och kastrull/gryta.
En kokplatta jag hade, kokade upp vattnet på under två minuter. Ska jag då fortfarande sätta timern på 14 minuter?
Den jag har nu, tar runt 10 minuter. Ska jag då fortfarande sätta timern på 14 minuter?
Du behöver inte svara på frågorna. Tänker ändå inte diskutera med dig då du varken har kompetens eller trevlig ton.
Citera
2024-03-24, 18:25
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Varför måste man stå och titta på att vattnet ska koka?
Igen; du kan inte säga att det tar 14 minuter för alla. Det beror på din kokplatta och kastrull/gryta.
En kokplatta jag hade, kokade upp vattnet på under två minuter. Ska jag då fortfarande sätta timern på 14 minuter?
Den jag har nu, tar runt 10 minuter. Ska jag då fortfarande sätta timern på 14 minuter?
Du behöver inte svara på frågorna. Tänker ändå inte diskutera med dig då du varken har kompetens eller trevlig ton.
Jag ska hjälpa dig. Börja med 14 minuter, blir äggen för lösa för din smak öka tiden till 15 minuter. Ja du förstår säkert upplägget.
Det viktiga är att du ska mäta den totala koktiden inte som du gör nu där du ska titta till när äggen börjar koka vilket bara är en korkad metod vilket du inte verkar fatta.
Citera
2024-03-24, 18:28
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det där din debattnivå?

https://www.livsmedelsverket.se/livs...l/dricksvatten

Den som producerar dricksvatten eller förser konsumenter med dricksvatten via ett ledningsnät är ansvarig för att dricksvattnet är säkert, det vill säga inte innehåller bakterier eller ämnen som är skadliga för vår hälsa.

Det är bara kallt kranvatten som kontrolleras. Varmt kranvatten är avsett att användas för andra ändamål än dryck och matlagning. Av det skälet räknas inte varmvatten som används i enskilda hushåll som livsmedel.

Citat från: http://www.sabelpoot.se/hons_avel.htm

Om man behöver tvätta äggen ska detta göras med en trasa med ljummet vatten, dock max 40 grader C. Det är viktigt att vattnet alltid är varmare än ägget, annars dras smutspartiklar in i ägget. Det varma vattnet får ägget att expandera och försvårar för bakterier att tränga in. Man bör inte heller lägga äggen i vatten. Om äggen tillåts ligga i vattnet en stund kan temperaturskillnaden jämnas ut och bakterier får en större chans att ta sig igenom porerna.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in