Citat:

Ursprungligen postat av 
sommarlov

Jag tror inte alls folk som mår dåligt ser 2 vägar, fortsätta lida, eller ta droger.
Snarare är det så att en speciell typ av människor knarkar, det har inte med deras livssituation att göra.
Det såg man redan i småskolan, det var en grupp som sökte något som var roligare än vad de själva kunde skapa, en genväg till icke-lidande.
Det var dom som började röka, dricka öl, sno sprit hemma...
Visst, var det jävligt hemma kanske du var mer benägen men det hänger ändå på de enskilda individerna.
Sen vet väl varenda människa att med knark är livet roligare, ingenting kan konkurrera med "valfri drog".
Men att fortsätta söka kickar hjälper ju inte, vi måste leva våra liv ändå.

Frågan är om dom verkligen "såg en genväg". Min bild är snarare att dom flesta barn ser samma vägar och majoriteten nog hade tagit den men att många har en vuxenvärld runt sig som går in och korrigerar.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
WhatTheHeck

Men du har helt rätt, det är enbart vad jag och många andra ser och känner när vi ser svaga individer som söker tröst i knarket eller spriten. 
Enligt mig så pratar vi om svaga individer som behöver ständigt hållas i handen för att må bra eller göra sånt som för oss andra är normalt.
Har inte haft den bästa uppväxten, men inte för att gå in i allt för många detaljer så har man alltid ett val. Dessa människor tog det enkla vägen och sen får de betala priset. 
Men återigen är fullt medveten om att folk handskas med olika problem och jag har full förståelse att de dras in i knarket. Men tror de flesta känner som jag skrev.

Citat:

Ursprungligen postat av 
PippiDreng

ett val man har gjort.

Fast om man inte ser konsekvenserna av sina val fullt ut och inte får så mycket guidning eller broms från omgivningen är det ju dock inte ett "val" på samma premisser för alla.
Samtliga jag känner, som jag vet något om bakgrundshistorien hos, som "valde" ett liv som pundare stakade ut den vägen i väldigt unga år. I takt med att dom fylldes av insikter av deras dåliga "val" kom dom allt längre från möjligheten att göra något åt dom. Dvs när dom fullt ut såg och förstod konsekvenserna av sina "val" hade det blivit väldigt svårt att göra något åt dom.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
kakaoluktaranus

Att lida ett tag för sen få belöningen. Direkt! Inte en sekund av lidelse tål man.

Nja, om man pratar om klassiska "pundare" som har amfetamin som huvuddrog och som lever upp till schablonbilden av pundarlivet vill jag nog hävda att dom i regel får jobba hårdare, slita mer och totalt sett måste ge större avkall på att belöna sig än en vanlig svensson, även om han jobbar 9-17.00.
För att inte prata om en opiatmissbrukare och vad den får gå igenom av lidande om man vaknar och det vare sig finns droger eller pengar.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Regnpojken

Eller så finns det en underliggande orsak till föraktet.
I princip alla kvinnor jag känner som blivit illa riktigt illa behandlade, så har det varit i princip uteslutande missbrukande män.

Är det inte så att det lättare kommer upp till ytan om en man som är elak också missbrukar droger. Att omgivningen nästan vill höra och lyssna på att han också är elak. Är mannen hög chef på Volvo och missbrukar träning och motionslopp inbillar jag mig att det inte lika enkelt kablas ut att han kanske är ännu elakare.
Dom flesta för att inte säga alla jag känner som har haft missbruksproblematik är väldigt snälla människor och en del har hamnat där bla av just den anledningen.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Psykoslek

Nej, den typ av generaliserande utåtagerande retorik jag pratar om bottnar alltid i dålig självkänsla eller till och med självförakt. Om man på riktigt föraktar folk baserat på om dom har ett missbruk av narkotika så har man problem. Om man sitter på Flashback och agerar på sitt ”förakt” emot missbrukare som vill ändra sin situation så har man ännu större problem.

Tankeväckande och väldigt bra formulerat.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Sarcophagus

Man läser många fördomar här. Blir fan förbannad. Har tagit droger i 15år, alltid jobbat och skött mig i övrigt, aldrig haft några skulder eller ägnat mig åt andra olagligheter. Endast mina närmsta vänner känner till mitt missbruk. Tar vad jag behöver för att klara veckorna. Lider av en allvarlig psykisk sjukdom och självmedicinerar i den grad jag behöver, samt festar till det ibland med andra substanser än alkohol. Känner många som är som jag och ingen som stämmer in på fördomarna om ”pundare” som det skrivs om i tråden här. Det är fan vidrigt vilken människosyn en del har. Usch.

Fast är inte din människosyn egentligen också lite diskutabel. Om du hade haft lite sämre resurser, inte lyckats få jobbet men ändå varit tvungen att ha din drog pga allvarlig psykisk sjukdom och inte kunde få fram pengar på det sätt du kan i dag hade du då varit en så mycket sämre människa och varit värd folkets förakt? Eller hur menar du?