2024-03-22, 16:42
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Okej så om folk nu inte får skylla sig själva och de nu enbart rörde sig om ofta, vad var då poängen med det du skrev ifrån första början gällande livsval?
Ber om ursäkt för att jag vred på dina ord lite grann, men de var just för att försöka få grepp om att du argumentera för nånting.
En person som hamnar i missbruk eller en person som drabbas av cancer är båda (ofta) resultatet av ens livsval eller livsstil. Jag tycker synd om båda personerna, men många ser på avsky på den som hamnat i missbruk, men inte på den som drabbas av cancer.
TheKhurgan svarade dig att det är ingen som tvingats till att ta en drog. Nej, och det är heller ingen som tvingats till att dricka alkohol eller stoppa i sig mängder med socker. Båda två är dock kända för att orsaka cancer.
Är det ena en sjukdom så är det andra det också.
Skillnaden är legal status på det man väljer att stoppa i sig.
Citera
2024-03-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trashywhitegirl
De bäst fungerande knarkarna syns ju inte. De sämst fungerande knarkarna syns mest. Det tror jag är en del av problemet. Jag tror mörkertalet är enormt för hur många av de välkammade och högst presterande runt om på kontoren som knarkar. Om lagen såg annorlunda ut och folk skulle våga snacka om sina bruk skulle inte stigmat vara lika. Och den delen som hanterar drogerna sämst skulle inte behöva stå lika ensamma.

Väl sammanfattat och den stora massan som har ett missbruk faller ändå inte ur ramen så att säga, där man är ute och gör bort sig eller förlorar jobbet.

Kokain är numera socialt accepterat inom begränsade kretsar på samma sätt som alkohol hos gemene man men det är förstås så länge det sköts snyggt. Kanske är en generell attitydförändring nära förestående?

När jag växte upp var det ok att kröka skallen i bitar på hembränt medan att ens antyda att en joint vore trevligt var totalt oacceptabelt.
Citera
2024-03-22, 17:01
Medlem
Dom hatar att ha kul
Citera
2024-03-22, 17:44
Medlem
Borasare1980s avatar
Skötsamt folk gillar generellt inte den grupp människor som helt saknar konsekvenstänk för de sätter sig själva, anhöriga och resten av omgivningen i ständigt elände och skyller sedan på drogerna istället för att ta eget ansvar. Finns ingen anledning att ens testa droger från första början, fastnar man i skiten har man sig själv att skylla, hur tragisk ens uppväxt än må vara. Undantaget är väl om man är uppväxt som trafficking-offer och mot sin vilja ständigt blivit injicerad med heroin av slavdrivarna.
Citera
2024-03-22, 17:47
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
En person som hamnar i missbruk eller en person som drabbas av cancer är båda (ofta) resultatet av ens livsval eller livsstil. Jag tycker synd om båda personerna, men många ser på avsky på den som hamnat i missbruk, men inte på den som drabbas av cancer.
TheKhurgan svarade dig att det är ingen som tvingats till att ta en drog. Nej, och det är heller ingen som tvingats till att dricka alkohol eller stoppa i sig mängder med socker. Båda två är dock kända för att orsaka cancer.
Är det ena en sjukdom så är det andra det också.
Skillnaden är legal status på det man väljer att stoppa i sig.

Som jag sa innan så hänger ju missbruk oftast ihop med mentala problem vilket inte sig sig är ett livsval , sen om man fattar dåliga beslut i sitt dåliga mående är inte så konstigt då man faktiskt är sjuk.
Många har en väldigt felaktig föreställning om att psykiatrin är effektiv och pålitlig vilket den inte alls är, efter ha blivit sviken av vården gång på gång i flera år så kommer droger framstå som befriare för många och ett hat väcks väl mot auktoritet.

Svenskar generellt verkar älskar auktoriteter av nån jävla anledning och litar naivt på samhällsstrukturen, så tryggt överens alla är...
Citera
2024-03-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag tror inte alls folk som mår dåligt ser 2 vägar, fortsätta lida, eller ta droger.
Snarare är det så att en speciell typ av människor knarkar, det har inte med deras livssituation att göra.
Det såg man redan i småskolan, det var en grupp som sökte något som var roligare än vad de själva kunde skapa, en genväg till icke-lidande.
Det var dom som började röka, dricka öl, sno sprit hemma...
Visst, var det jävligt hemma kanske du var mer benägen men det hänger ändå på de enskilda individerna.

Sen vet väl varenda människa att med knark är livet roligare, ingenting kan konkurrera med "valfri drog".
Men att fortsätta söka kickar hjälper ju inte, vi måste leva våra liv ändå.

Frågan är om dom verkligen "såg en genväg". Min bild är snarare att dom flesta barn ser samma vägar och majoriteten nog hade tagit den men att många har en vuxenvärld runt sig som går in och korrigerar.

Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Men du har helt rätt, det är enbart vad jag och många andra ser och känner när vi ser svaga individer som söker tröst i knarket eller spriten.

Enligt mig så pratar vi om svaga individer som behöver ständigt hållas i handen för att må bra eller göra sånt som för oss andra är normalt.

Har inte haft den bästa uppväxten, men inte för att gå in i allt för många detaljer så har man alltid ett val. Dessa människor tog det enkla vägen och sen får de betala priset.

Men återigen är fullt medveten om att folk handskas med olika problem och jag har full förståelse att de dras in i knarket. Men tror de flesta känner som jag skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
ett val man har gjort.

Fast om man inte ser konsekvenserna av sina val fullt ut och inte får så mycket guidning eller broms från omgivningen är det ju dock inte ett "val" på samma premisser för alla.

Samtliga jag känner, som jag vet något om bakgrundshistorien hos, som "valde" ett liv som pundare stakade ut den vägen i väldigt unga år. I takt med att dom fylldes av insikter av deras dåliga "val" kom dom allt längre från möjligheten att göra något åt dom. Dvs när dom fullt ut såg och förstod konsekvenserna av sina "val" hade det blivit väldigt svårt att göra något åt dom.

Citat:
Ursprungligen postat av kakaoluktaranus
Att lida ett tag för sen få belöningen. Direkt! Inte en sekund av lidelse tål man.

Nja, om man pratar om klassiska "pundare" som har amfetamin som huvuddrog och som lever upp till schablonbilden av pundarlivet vill jag nog hävda att dom i regel får jobba hårdare, slita mer och totalt sett måste ge större avkall på att belöna sig än en vanlig svensson, även om han jobbar 9-17.00.

För att inte prata om en opiatmissbrukare och vad den får gå igenom av lidande om man vaknar och det vare sig finns droger eller pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Eller så finns det en underliggande orsak till föraktet.

I princip alla kvinnor jag känner som blivit illa riktigt illa behandlade, så har det varit i princip uteslutande missbrukande män.

Är det inte så att det lättare kommer upp till ytan om en man som är elak också missbrukar droger. Att omgivningen nästan vill höra och lyssna på att han också är elak. Är mannen hög chef på Volvo och missbrukar träning och motionslopp inbillar jag mig att det inte lika enkelt kablas ut att han kanske är ännu elakare.

Dom flesta för att inte säga alla jag känner som har haft missbruksproblematik är väldigt snälla människor och en del har hamnat där bla av just den anledningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslek
Nej, den typ av generaliserande utåtagerande retorik jag pratar om bottnar alltid i dålig självkänsla eller till och med självförakt. Om man på riktigt föraktar folk baserat på om dom har ett missbruk av narkotika så har man problem. Om man sitter på Flashback och agerar på sitt ”förakt” emot missbrukare som vill ändra sin situation så har man ännu större problem.

Tankeväckande och väldigt bra formulerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sarcophagus
Man läser många fördomar här. Blir fan förbannad. Har tagit droger i 15år, alltid jobbat och skött mig i övrigt, aldrig haft några skulder eller ägnat mig åt andra olagligheter. Endast mina närmsta vänner känner till mitt missbruk. Tar vad jag behöver för att klara veckorna. Lider av en allvarlig psykisk sjukdom och självmedicinerar i den grad jag behöver, samt festar till det ibland med andra substanser än alkohol. Känner många som är som jag och ingen som stämmer in på fördomarna om ”pundare” som det skrivs om i tråden här. Det är fan vidrigt vilken människosyn en del har. Usch.

Fast är inte din människosyn egentligen också lite diskutabel. Om du hade haft lite sämre resurser, inte lyckats få jobbet men ändå varit tvungen att ha din drog pga allvarlig psykisk sjukdom och inte kunde få fram pengar på det sätt du kan i dag hade du då varit en så mycket sämre människa och varit värd folkets förakt? Eller hur menar du?
Citera
2024-03-22, 18:25
Medlem
DroneXR7s avatar

Det är alkohol knarkare som klankar ner på folk dom tror är sämre än dom själva. Dom går på bidrag eller har skitjobb som ger ett behov av att peka finger i ett försök att må bättre.

Dom har aldrig testat droger så dom förstår inte att det inte finns några droger som gör en så påverkad som alkohol. Möjligtvis LSD med det är inte i närheten så skadligt.
Citera
2024-03-22, 19:13
Medlem
För missbrukre är oberäkneliga, snor grejer, sysslar med andra brott, luktar satan, och allmänt läskiga.

Men också, helt ärligt skiter jag i en missbrukre om det nu inte är nån jag känner.

Har sett missbrukre ligga på marken i parkeringshuset och inte brytt mig ett dugg om dom.
Missbrukare kanske har massa problem och visst är det synd om dom att dom är i en sådan situation, men varför ska jag med normalt liv beblanda mig med jordens lägst stående varelse?
Finns inget för mig att tjäna på att se missbrukre på annat sätt än vad dom faktiskt är, missbrukande low lifes.

Jag har aldrig missbrukat något så varje gång nån skriver dom knarkat i 10 år och vill sluta så bryr jag mig inte alls eftersom det är en helt annan värld än den jag levt i.
Citera
2024-03-22, 19:15
Medlem
GertBennys avatar
Många personer föds med väldigt dåliga händer i livet och blir missbrukare på grund av detta. Jag vet en känd knarkare/kriminell i min stad som växte upp med två pundarföräldrar som började ge honom droger som barn. Samt slog honom och farsan våldtog honom då och då. Man måste vara ganska oempatisk och dum i huvudet om man inte förstår varför en sådan person själv missbrukar. Om samma man växte upp i ett städad medelsvensson hem med två läkare som föräldrar så hade han nog inte varit den han är idag.

Det finns någon skala som ofta används inom psykologin eller sociologin och ju mer trauma du varit med om under din uppväxt desto större sannolikhet är att du börjar missbruka. Det är liksom väldigt, väldigt få människor som har ett stabilt liv med kärlek, bra ekonomi, ett syfte/jobb, vänner, familj och allt det där som väljer att sätta nålen i armen. Det är ofta trasiga själar som börjar knarka. Men visst ställer dessa till med jävelskap och jag förstår att allmänheten ser ned på knarkare. Det gjorde jag med när jag var yngre och såg världen mycket mer i vitt och svart än vad jag gör numera.

Sen finns det antagligen en stor andel pundare som är egoistiska svin och hade varit en pina för sin omgivning även som nyktra.
Citera
2024-03-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Frågan är om dom verkligen "såg en genväg". Min bild är snarare att dom flesta barn ser samma vägar och majoriteten nog hade tagit den men att många har en vuxenvärld runt sig som går in och korrigerar.

Fast om man inte ser konsekvenserna av sina val fullt ut och inte får så mycket guidning eller broms från omgivningen är det ju dock inte ett "val" på samma premisser för alla.

Samtliga jag känner, som jag vet något om bakgrundshistorien hos, som "valde" ett liv som pundare stakade ut den vägen i väldigt unga år. I takt med att dom fylldes av insikter av deras dåliga "val" kom dom allt längre från möjligheten att göra något åt dom. Dvs när dom fullt ut såg och förstod konsekvenserna av sina "val" hade det blivit väldigt svårt att göra något åt dom.

Nja, om man pratar om klassiska "pundare" som har amfetamin som huvuddrog och som lever upp till schablonbilden av pundarlivet vill jag nog hävda att dom i regel får jobba hårdare, slita mer och totalt sett måste ge större avkall på att belöna sig än en vanlig svensson, även om han jobbar 9-17.00.

För att inte prata om en opiatmissbrukare och vad den får gå igenom av lidande om man vaknar och det vare sig finns droger eller pengar.

Är det inte så att det lättare kommer upp till ytan om en man som är elak också missbrukar droger. Att omgivningen nästan vill höra och lyssna på att han också är elak. Är mannen hög chef på Volvo och missbrukar träning och motionslopp inbillar jag mig att det inte lika enkelt kablas ut att han kanske är ännu elakare.

Dom flesta för att inte säga alla jag känner som har haft missbruksproblematik är väldigt snälla människor och en del har hamnat där bla av just den anledningen.

Tankeväckande och väldigt bra formulerat.

Fast är inte din människosyn egentligen också lite diskutabel. Om du hade haft lite sämre resurser, inte lyckats få jobbet men ändå varit tvungen att ha din drog pga allvarlig psykisk sjukdom och inte kunde få fram pengar på det sätt du kan i dag hade du då varit en så mycket sämre människa och varit värd folkets förakt? Eller hur menar du?

Dom flesta för att inte säga alla jag känner som har haft missbruksproblematik är väldigt snälla människor och en del har hamnat där bla av just den anledningen
.
Snarare så får man höra mer om Volvo chefen slår frugan än att alkis bonden pucklar på frun ute på gården.

Vidare så är det garanterat vanligare att man blir elak av alkohol, droger mm än att man missbrukar träning.
Det är väl om man missbrukar droger i samband med träning som dopingpreparat.
Men träning och doping är inte samma sak.
Citera
2024-03-22, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Skötsamt folk gillar generellt inte den grupp människor som helt saknar konsekvenstänk för de sätter sig själva, anhöriga och resten av omgivningen i ständigt elände och skyller sedan på drogerna istället för att ta eget ansvar. Finns ingen anledning att ens testa droger från första början, fastnar man i skiten har man sig själv att skylla, hur tragisk ens uppväxt än må vara. Undantaget är väl om man är uppväxt som trafficking-offer och mot sin vilja ständigt blivit injicerad med heroin av slavdrivarna.

"Skötsamt folk" är kälkborgare med jantementalitet. Vad de verkligen hatar är någon som vågar leva på ett sätt som de själva inte vågar. Det mesta eländet runt olagliga droger uppstår för att de är just olagliga. Det handlar bara om att jävlas med folk för att de inte är just vanliga Svenssons som blint lyder staten. Inte ens om man faktiskt bara skaffar en medicin olagligt för att läkaren vägrar skriva ut den undgår man straff i Sverige. I normala länder får man medicinen ifråga lagligt. Jag har t.ex. smärtor efter att invärtes stygn efter en operation har gått upp. Idioterna på min VC erbjöd ingenting mot det. Samtidigt vet jag en tysk man som har precis samma problem som utan tjat får 40 mg oxy.

Feg och konformistisk som dumsvensken är kräver han inte att staten ska riva upp droglagen utan sparkar istället på dem som skaffar droger olagligt.
Citera
2024-03-22, 20:03
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsbrukarn
Tjena gänget!

Har surfat runt och undersökt trådar där folk erkänner att dom är kroniska missbrukare sedan länge, men vill desperat förändra sin situation och vissa kanske redan har börjat och kommit en bit på vägen.
Är själv en bit in i en pågående förändring och statusen är väl att det ser ljust ut! Med rätt vilja och motivation i kombination med proffshjälp samt om man varit en "fungerande knarkare" som anpassat sig till samhället på övriga fronter (sköter jobb, betalar sina räkningar, social kompetens osv) så har alla en ärlig chans skulle jag säga.
Men det är därför jag söker runt och analyserar, man känner sig mindre ensam och påminner sig själv om att det är många som går igenom/har gått igenom samma sak och det lugnar ibland.

Men till tråden: när jag läser alla dessa trådar (inte bara på flashback.. men här är vi raka som fan) så förekommer det MÅNGA personer som kränker, säger att dom är smuts, det är bara att lägga av, sluta punda och ryck upp dig osv osv.
Dessa personer har uppenbart haft turen att slippa gå igenom en sån här sak och saknar helt kunskap inom ämnet. Kanske har dom aldrig ens provat olagliga droger, skönt för dom verkligen!
Det är väl så att dom ogillar missbruk för att det skapar så mycket problem i samhället generellt och skulle dom stöta på en påverkad person blir dom livrädda eller något och tror att alla droger utom alkohol gör personer farliga (egentligen är alkoholen typ värst hehe)

Besöker du en beroendeenhet och berättar att du har ett pågående substansmissbruk som pågått under många år så får du höra att det är en sjukdom precis som cancer eller dylikt.
Tror ni att personerna som skriver kommentarer av denna karaktär inser att dom håller på att spy galla och trycka ner en sjuk individ? Hade det varit accepterat skriva likadant om någon som gör ett inlägg angående sin cancer? Tvek på den - för det ser man aldrig.

Dessutom är det ju så att ångestproblematik går ju hand i hand med substansmissbruk och det måste man kämpa med i kombination med varandra för att kunna bli ren, må bra och undvika återfall.
Det vill säga att dom stjälper ju för sig själva totalt..?
Dom har ett obefogat hat mot folk som är sjuka i missbruk och vill således slippa se och höra om detta. Ändå ska dom säga något kränkande för att det är så jävla svårt att hålla käften ibland tydligen,
och blir en del i det som bidrar till att öka risken för att personen mår börjar må sämre och misslyckas med sin rehab.

Dessa människor tillhör dom som inte har börjat med droger och ser sig själva som de smarta och duktiga, men egentligen är deras kommentarer så fruktansvärt lågintelligenta att man undrar om de fixar att knyta sina skor eller om det blir kardborre.
Tar upp detta för att det är obehagligt många som beter sig såhär. Varför? Är det samhället som i grund och botten är ansvariga för detta genom propaganda och dålig utbildning?

Om någon vill ha exempel på vad jag menar så PM så skickar jag lite trådar, men de är lätta att hitta.

En intrikat reflektion på det avhumaniserande fenomenet av oförmågan att förstå och empatiskt engagera sig med dem som lider av missbruk eller är omgivna av sådana individer.

Den rättmätiga insikten är att denna brist på empati ofta följer i spåren av en person som inte själv erfarit eller haft nära anknytning till missbrukets dystopiska värld. Min personliga förmening postulerar att det är just dessa individuella sammanhang som manifesterar beteenden som kan karakteriseras som ytterst inhumana, vilket är katalyserat av en essentiell brist på förmåga att intellektuellt förflytta sig in i andras kontextuella problematik. Med en egen erfarenhet av 18 år präglade av missbruk, är jag nu fullständigt befriad från dess omfamning sedan två år tillbaka.

Jag kan relatera till din erfarenhet som en dold missbrukare, och har alltid bibehållit en fasad av värdighet genom arbete, ett välbärgat hem och en till synes stabil familjesituation. Min erfarenhet innefattade både substans- och spelberoende, vilket ger mig en inblick i och förståelse för din situation och resonemang, eftersom jag själv står i liknande skor.

Det är en vanföreställning bland de som inte själva drabbats av missbruk att detta enbart är en fråga om bristfällig disciplin och moralisk svaghet, medan verkligheten målar en helt annan bild. Snarare är missbruk en komplex sjukdomm som permeerar det mänskliga psyket, vilket resulterar i omfattande omformningar av tankeprocesser och personlighet, vilket i sin tur har en djupgående inverkan på det fortsatta förloppet av problematiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in