Citat:
Ursprungligen postat av
Livsbrukarn
Vissa pundare beter sig såhär för att de blivit kriminellt stämplade och socialt utkastade och inte välkomna tillbaka.
”Kriminellt stämplade”?
De har agerat kriminellt. De är inte offer. De är ansvariga för sina egna handlingar, det är ingen annans fel.
Citat:
Grejen med att de bara tänker på sig själva är en del av deras sjukdom. Man gör ingen plan för dessa.
Den enda boten mot ”sjukdomen” är att rycka upp sig. Alla före detta missbrukare har slutat genom att rycka upp sig. Det finns inget annat sätt. Det är ingen annans fel.
Citat:
Men jag sätter mitt liv på och garanterar att det är ca 1-2% som är såhär problematiska och gör en stor skada på samhället.
Jag har stött på och umgåtts med galet många pundare över hela landet och de allra flesta gör ingen skada på samhället. Jag erkänner dock att en stor del (fast ändå inte en majoritet) tillför en ekonomisk kostnad då dom lever på bidrag.
Då är de ju en belastning på sin omgivning. Det är enormt själviskt och destruktivt. Jag vill ju för fan inte betala för någons dåliga karaktär.
Citat:
Dessa jag pratar om är bara sjuka i missbruk men annars fullt funktionella - dessa vill också bli en del av samhället och söker jobb, är inskrivna på arbetsförmedlingen, eller om de insett att de ännu är för sjuka och stjälper mer än vad dom hjälper så söker dom all möjlig typ av vård för sitt missbruk.
Varför söker de vård? Den enda som kan hjälpa dem är de själva. Det enda sättet någon har tagit sig ur missbruk är genom att ta sig i kragen.
Citat:
Men de står i långa köer innan de ens kommer in och slussas mellan avdelningar och enheter för att ingen har rätt kunskap eller möjlighet att ta tag i personens sjukdom och hjälpa han/hon att bli frisk.
Det är ingen annans fel att någon missbrukar. Sluta skylla på andra.
Citat:
Så nästa gång du spottar en missbrukare i ansiktet (gör något kränkande), sök hjälp för du är en sjuk individ. Du har ingen aning om vad denna människa går igenom och hur denna personen verkligen försöker.
Om de missbrukar så försöker de inte.
Citat:
Det är inte bara att "sluta med knarket"
Jo. Det är faktiskt enda sättet. Alla som har slutat missbruka har just gjort det, de har bara ”slutat med knarket”.
Citat:
för om man gör det DÅ tillför man i långa loppet en stor skada på samhället eftersom att denne är sjuk och har inte botat sin psykiska sjukdom bara för att man slutar med självmedicineringen.
Nej. Skadan på samhället kommer av missbruket. Inte av att man slutar.
Du resonerar helt efterblivet. Sluta försöka lägga över ansvaret för missbruk på någon annan än missbrukaren. Det är kontraproduktivt. Missbrukaren måste förstå att hen har hela makten över sitt liv, det hjälper inte att du argumenterar för att hen inte har det. Missbrukaren är den enda som kan göra något åt problemet. Om du inte inser det så är det DU som är problemet.