2024-03-22, 20:36
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
"Skötsamt folk" är kälkborgare med jantementalitet. Vad de verkligen hatar är någon som vågar leva på ett sätt som de själva inte vågar. Det mesta eländet runt olagliga droger uppstår för att de är just olagliga. Det handlar bara om att jävlas med folk för att de inte är just vanliga Svenssons som blint lyder staten. Inte ens om man faktiskt bara skaffar en medicin olagligt för att läkaren vägrar skriva ut den undgår man straff i Sverige. I normala länder får man medicinen ifråga lagligt. Jag har t.ex. smärtor efter att invärtes stygn efter en operation har gått upp. Idioterna på min VC erbjöd ingenting mot det. Samtidigt vet jag en tysk man som har precis samma problem som utan tjat får 40 mg oxy.

Feg och konformistisk som dumsvensken är kräver han inte att staten ska riva upp droglagen utan sparkar istället på dem som skaffar droger olagligt.

Låter som du romantiserar Easy Rider lite väl mycket. I verkliga livet är ingen normal människa avundsjuk på pundare. Tråkigt läge att du har problem med stygn som gått upp. Oftast sker sånt på patienter som inte har nån impulskontroll och inte fattar att de ska göra som doktorn säger och hålla sig still efter operation, men vad vet jag, du kanske skött dig och ändå drabbats. Hursomhelst tunga droger/"mediciner" är destruktiva på sikt oavsett om de är lagliga eller ej. Bör enbart ges inom palliativ vård.
Citera
2024-03-22, 21:37
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Du har en moraliserande förståelsemodell för missbruk; det är fel på karaktären hos människan som missbrukar 😅

Tror du att en fullständigt frisk människa, med trygg uppväxt, med normal utveckling; med normal förmåga att reglera känslor och tankar, med sunda inre strategier -

Tror du att en sådan människa skulle uppsöka heroin och kasta sig in i ett beroende?

Nej.

All modern forskning visar att missbruk och psykiska problem förekommer nästan alltid samtidigt.

Och du är en jävla tönt med en förståelsemodell av världen som är kvar på 50talet.

För några få människor hjälper det att rycka upp sig, men det är knappast en universell lösning för de allra flesta.

Du är en jävla tönt som tycker att det helt ok att skjuta heroin och leva ett brotsligt liv och sen skylla på "psykiska problem". Är du helt pantad? Idiot! Vill man sluta droga så kan man det - punkt slut.
Citera
2024-03-22, 22:26
Medlem
zombie-nations avatar
Jag förstår inte hat. Ofta hatar man någon som gjort en illa, och så hatar man alla som påminner om hen. Även de som inte gör samma saker. De som haft missbrukarföräldrar är värst, de hatar alla missbrukare. Det folk inte förstår, är att man kan missbruka utan att vara elak.

Man kan t o m missbruka sparsamt, för att ha trösten i missbruk bara när man mest behöver.

Jag känner riktigt elaka missbrukare. Men de var elaka innan också. Deras personlighet blev värre av missbruket. Men de som var snälla innan missbruket fortsatte att vara det under missbruket. Jag har sett några få fall där alkohol har fått folk att byta personlighet. Så skulle säga att alkohol är värst. Men man behöver inte bli ett elakt fyllo.

Klart att märks det att man missbrukar blir folk ledsna och det skadar också andra.

Men borde de inte bli ledsna över att man mår psykiskt dåligt då? Nej, för de blir bara ledsna över sin oro, de bryr sig inte om oron den psyksjuke har.

Jag har skadat människor mycket mer under obehandlad psyksjuka än under aktivt missbruk. Och då har folk förstått att jag haft utbrott på grund av ångest.

Jag tar hellre till mediciner. Med dessa så kan jag funka hyfsat. Men då ser vi en annan sak. Folk som kallar en pundare för att man tar medicin. Inte ens med medicin anses man ansvarsfull. Inte ens när den lugnar ned en så att man inte är så spänd så att man inte fräser åt folk utan behandlar folk med yttersta respekt. Men då säger de att man ska aldrig fräsa, man ska alltid behandla folk väl, hur sjuk man än är. Lättare sagt än gjort.

Så vad folk vill, är att man bara ska skärpa sig. Utan hjälp av vare sig medicin eller droger.

Som tur är har mina kompisar varit med på min resa och har accepterat mina problem och jag har accepterat deras. Vi stöttar varandra. Vi har förståelse. Min kompis är uppvuxen med en narcissist vilket gör att hon inte vågar visa känslor på samma sätt, och det har skadat henne. Men att visa sig svag är som att narcissisten doftar blod. Det är inte lätt att ändra sig när man blir vuxen. Min kompis missbrukar godis. Jag försöker förstå vilka känslor som ligger till grund, yttrar dessa, brukar vara rätt, och meddelar kompisen att jag aldrig skulle behandla henne illa för att hon känner så.

Jag har aldrig lånat eller tagit pengar. Har aldrig varit elak påverkad, undvikit att träffas för mycket påverkad. Ställt upp tillbaka.

Vi är inte smuts, vi är svaga och små människor med otur i livet, men vi har försökt göra vad vi kan.

Och jag hatar inte andra för deras svagheter, ingen är perfekt.
Citera
2024-03-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsbrukarn
Tjena gänget!

Har surfat runt och undersökt trådar där folk erkänner att dom är kroniska missbrukare sedan länge, men vill desperat förändra sin situation och vissa kanske redan har börjat och kommit en bit på vägen.
Är själv en bit in i en pågående förändring och statusen är väl att det ser ljust ut! Med rätt vilja och motivation i kombination med proffshjälp samt om man varit en "fungerande knarkare" som anpassat sig till samhället på övriga fronter (sköter jobb, betalar sina räkningar, social kompetens osv) så har alla en ärlig chans skulle jag säga.
Men det är därför jag söker runt och analyserar, man känner sig mindre ensam och påminner sig själv om att det är många som går igenom/har gått igenom samma sak och det lugnar ibland.

Men till tråden: när jag läser alla dessa trådar (inte bara på flashback.. men här är vi raka som fan) så förekommer det MÅNGA personer som kränker, säger att dom är smuts, det är bara att lägga av, sluta punda och ryck upp dig osv osv.
Dessa personer har uppenbart haft turen att slippa gå igenom en sån här sak och saknar helt kunskap inom ämnet. Kanske har dom aldrig ens provat olagliga droger, skönt för dom verkligen!
Det är väl så att dom ogillar missbruk för att det skapar så mycket problem i samhället generellt och skulle dom stöta på en påverkad person blir dom livrädda eller något och tror att alla droger utom alkohol gör personer farliga (egentligen är alkoholen typ värst hehe)

Besöker du en beroendeenhet och berättar att du har ett pågående substansmissbruk som pågått under många år så får du höra att det är en sjukdom precis som cancer eller dylikt.
Tror ni att personerna som skriver kommentarer av denna karaktär inser att dom håller på att spy galla och trycka ner en sjuk individ? Hade det varit accepterat skriva likadant om någon som gör ett inlägg angående sin cancer? Tvek på den - för det ser man aldrig.

Dessutom är det ju så att ångestproblematik går ju hand i hand med substansmissbruk och det måste man kämpa med i kombination med varandra för att kunna bli ren, må bra och undvika återfall.
Det vill säga att dom stjälper ju för sig själva totalt..?
Dom har ett obefogat hat mot folk som är sjuka i missbruk och vill således slippa se och höra om detta. Ändå ska dom säga något kränkande för att det är så jävla svårt att hålla käften ibland tydligen,
och blir en del i det som bidrar till att öka risken för att personen mår börjar må sämre och misslyckas med sin rehab.

Dessa människor tillhör dom som inte har börjat med droger och ser sig själva som de smarta och duktiga, men egentligen är deras kommentarer så fruktansvärt lågintelligenta att man undrar om de fixar att knyta sina skor eller om det blir kardborre.
Tar upp detta för att det är obehagligt många som beter sig såhär. Varför? Är det samhället som i grund och botten är ansvariga för detta genom propaganda och dålig utbildning?

Om någon vill ha exempel på vad jag menar så PM så skickar jag lite trådar, men de är lätta att hitta.
Att missbruka droger av alla slag är ett uttryck för dålig karaktär, hur man än vänder och vrider på det. Även om du vill kalla missbruk för sjukdom så är boten mot sjukdomen likväl: ta dig i kragen!
Enda sättet att bryta ett missbruk är disciplin och att förbättra sin karaktär.

Visst är det fantastiskt? Missbruk kan vara en svår sjukdom, men den drabbade har hela makten själv att bota sjukdomen. Ingen annan än missbrukaren kan bota sjukdomen. Ingen annan än missbrukaren har ansvar för problemet.

Ja, jag har egen erfarenhet av missbruk. Jag har missbrukat alkohol och narkotika. Det finns inga ursäkter för att vara missbrukare. Allt ansvar för alla problem som missbruket orsakar, för missbrukaren själv och dennes omgivning, ligger enbart på missbrukaren.

Sluta försöka framställa missbrukare som offer. De orsakar själva alla sina problem. Att nedvärdera missbrukare är bra. Det är viktigt att samhället tydligt markerar att missbruk är icke önskvärt, men att människan utan missbruk har ett värde.

Med det sagt så borde missbruk av narkotika avkriminaliseras. Missbrukare blir inte hjälpta av att bli jagade av polisen för att de är påverkade. LSD och svamp borde vara tillgängligt för allmänheten under ordnade förhållanden i säker miljö med utbildad sjukvårdspersonal närvarande.
Senast redigerad av bottenslam 2024-03-22 kl. 23:06.
Citera
2024-03-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cbreeze
För att många pundare är as som bara glider omkring utan att tänka på andra. Far omkring och gör bryt hos oskyldiga människor. Sitter i parken bredvid barn och lever om och tar substanser. Dom tänker inte på någon annan än sig själva. Jag tror att det är därför.

Vilken diskussion det blev! Härligt att se! Skönt att se att många i denna tråd också tänkt dessa tankar och också drar en rationell slutsats. Alla är inte helt IQ-befriade!

Men jag svarar gärna på de som inte har förmågan att använda alla sina hjärnceller därav tog jag med detta citat.

Cbreeze har inbillat sig något och skapat sig en bild av vad pundare är och därför landar i en skadlig slutsats som i stor omfattning skadar landets utveckling. Han är en av många. Det är sånt här som gör att politiker inte ens vågar lyfta ämnet och därav stannar vi eller till och med går bakåt.

Vissa pundare beter sig såhär för att de blivit kriminellt stämplade och socialt utkastade och inte välkomna tillbaka. Grejen med att de bara tänker på sig själva är en del av deras sjukdom. Man gör ingen plan för dessa.
Men du säger att det är många pundare som är såhär, men i själva verket är det en piss i havet.
Jag har ingen tillförlitlig statistik på hur många av pundarna som är av denna karaktär.
Men jag sätter mitt liv på och garanterar att det är ca 1-2% som är såhär problematiska och gör en stor skada på samhället.
Jag har stött på och umgåtts med galet många pundare över hela landet och de allra flesta gör ingen skada på samhället. Jag erkänner dock att en stor del (fast ändå inte en majoritet) tillför en ekonomisk kostnad då dom lever på bidrag. Dessa jag pratar om är bara sjuka i missbruk men annars fullt funktionella - dessa vill också bli en del av samhället och söker jobb, är inskrivna på arbetsförmedlingen, eller om de insett att de ännu är för sjuka och stjälper mer än vad dom hjälper så söker dom all möjlig typ av vård för sitt missbruk. Men de står i långa köer innan de ens kommer in och slussas mellan avdelningar och enheter för att ingen har rätt kunskap eller möjlighet att ta tag i personens sjukdom och hjälpa han/hon att bli frisk.

Så nästa gång du spottar en missbrukare i ansiktet (gör något kränkande), sök hjälp för du är en sjuk individ. Du har ingen aning om vad denna människa går igenom och hur denna personen verkligen försöker.
Det är inte bara att "sluta med knarket", för om man gör det DÅ tillför man i långa loppet en stor skada på samhället eftersom att denne är sjuk och har inte botat sin psykiska sjukdom bara för att man slutar med självmedicineringen.
Citera
2024-03-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Du har en moraliserande förståelsemodell för missbruk; det är fel på karaktären hos människan som missbrukar 😅
Det är det. Missbrukaren väljer att maskera sina problem med droger istället för att ta itu med dem. Det är exakt just det, bristande karaktär, som är orsaken.

Citat:
Tror du att en fullständigt frisk människa, med trygg uppväxt, med normal utveckling; med normal förmåga att reglera känslor och tankar, med sunda inre strategier -

Du beskriver en människa som i praktiken inte finns.

Citat:
Tror du att en sådan människa skulle uppsöka heroin och kasta sig in i ett beroende?

Det finns massor av människor med enorma problem i livet som klarar sig utan att välja missbruk. Det finns mängder med människor med de bästa tänkbara förutsättningarna som hamnar i tungt missbruk.

Den gemensamma nämnaren för missbrukare är bristande karaktär.

Citat:
All modern forskning visar att missbruk och psykiska problem förekommer nästan alltid samtidigt.

Finns massor av människor med psykiska problem som inte missbrukar. I princip alla människor mår psykiskt dåligt i någon utsträckning, men de flesta missbrukar inte.

Citat:
Och du är en jävla tönt med en förståelsemodell av världen som är kvar på 50talet.

Du är en svag människa.

Citat:
För några få människor hjälper det att rycka upp sig, men det är knappast en universell lösning för de allra flesta.

Den enda boten mot missbruk är att rycka upp sig. Alla missbrukare som har sluta missbruka har gjort det genom att rycka upp sig.
Senast redigerad av bottenslam 2024-03-22 kl. 23:39.
Citera
2024-03-22, 23:36
Medlem
Citat:
Vissa pundare beter sig såhär för att de blivit kriminellt stämplade och socialt utkastade och inte välkomna tillbaka.

”Kriminellt stämplade”?

De har agerat kriminellt. De är inte offer. De är ansvariga för sina egna handlingar, det är ingen annans fel.

Citat:
Grejen med att de bara tänker på sig själva är en del av deras sjukdom. Man gör ingen plan för dessa.

Den enda boten mot ”sjukdomen” är att rycka upp sig. Alla före detta missbrukare har slutat genom att rycka upp sig. Det finns inget annat sätt. Det är ingen annans fel.

Citat:
Men jag sätter mitt liv på och garanterar att det är ca 1-2% som är såhär problematiska och gör en stor skada på samhället.
Jag har stött på och umgåtts med galet många pundare över hela landet och de allra flesta gör ingen skada på samhället. Jag erkänner dock att en stor del (fast ändå inte en majoritet) tillför en ekonomisk kostnad då dom lever på bidrag.

Då är de ju en belastning på sin omgivning. Det är enormt själviskt och destruktivt. Jag vill ju för fan inte betala för någons dåliga karaktär.

Citat:
Dessa jag pratar om är bara sjuka i missbruk men annars fullt funktionella - dessa vill också bli en del av samhället och söker jobb, är inskrivna på arbetsförmedlingen, eller om de insett att de ännu är för sjuka och stjälper mer än vad dom hjälper så söker dom all möjlig typ av vård för sitt missbruk.

Varför söker de vård? Den enda som kan hjälpa dem är de själva. Det enda sättet någon har tagit sig ur missbruk är genom att ta sig i kragen.

Citat:
Men de står i långa köer innan de ens kommer in och slussas mellan avdelningar och enheter för att ingen har rätt kunskap eller möjlighet att ta tag i personens sjukdom och hjälpa han/hon att bli frisk.

Det är ingen annans fel att någon missbrukar. Sluta skylla på andra.

Citat:
Så nästa gång du spottar en missbrukare i ansiktet (gör något kränkande), sök hjälp för du är en sjuk individ. Du har ingen aning om vad denna människa går igenom och hur denna personen verkligen försöker.

Om de missbrukar så försöker de inte.

Citat:
Det är inte bara att "sluta med knarket"
Jo. Det är faktiskt enda sättet. Alla som har slutat missbruka har just gjort det, de har bara ”slutat med knarket”.

Citat:
för om man gör det DÅ tillför man i långa loppet en stor skada på samhället eftersom att denne är sjuk och har inte botat sin psykiska sjukdom bara för att man slutar med självmedicineringen.

Nej. Skadan på samhället kommer av missbruket. Inte av att man slutar.

Du resonerar helt efterblivet. Sluta försöka lägga över ansvaret för missbruk på någon annan än missbrukaren. Det är kontraproduktivt. Missbrukaren måste förstå att hen har hela makten över sitt liv, det hjälper inte att du argumenterar för att hen inte har det. Missbrukaren är den enda som kan göra något åt problemet. Om du inte inser det så är det DU som är problemet.
Citera
2024-03-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vi är inte smuts, vi är svaga och små människor med otur i livet, men vi har försökt göra vad vi kan.
Alla har otur i livet. Varför blir du inte en stor och stark människa istället? Du vet väl om att du kan välja det?

Du är inte ett offer. Du skapar din egen verklighet. Du kan vara vad du vill. Du valde missbruk.
Citera
2024-03-22, 23:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Alla har otur i livet. Varför blir du inte en stor och stark människa istället? Du vet väl om att du kan välja det?

Du är inte ett offer. Du skapar din egen verklighet. Du kan vara vad du vill. Du valde missbruk.

Har aldrig påstått att jag är ett offer. Och jag missbrukar inte nu. Däremot tar jag mediciner vilket jag får mycket skit för.

Att tro att alla kan bli allt är sjukt att tro.

Du vet väl om att du kan välja att växa ut ett nytt ben om du skär av det.

Det kallas förutsättningar. Alla har visst inte otur i livet. Däremot har alla smärta någon gång i sitt liv, oftast när deras föräldrar går bort.
Citera
2024-03-23, 00:12
Medlem
Cbreezes avatar
Citat:
Men jag svarar gärna på de som inte har förmågan att använda alla sina hjärnceller därav tog jag med detta citat.

Cbreeze har inbillat sig något och skapat sig en bild av vad pundare är och därför landar i en skadlig slutsats som i stor omfattning skadar landets utveckling. Han är en av många. Det är sånt här som gör att politiker inte ens vågar lyfta ämnet och därav stannar vi eller till och med går bakåt.

Att jag ens tar mig tid att svara på ett inlägg som inte betyder något alls. Du hade lika gärna kunnat skitit att skriva och bevarat flashbacks servrar några kb. Vet du varför det inte betyder något? Det är för att diu säger att jag har inbillat mig något men det är faktist så att det är du som har inbillat dig något om mig. Du har för fan ingen aning om vem jag är, vad jag har sett, vilka jag umgås med etc.
Du skriver också att det är mitt fel att vi går bakåt i politiken. Snälla, håll dig borta från politiken om du vill att vi ska ta oss ifrån Sveriges skeva narkotikapolitika.

Citat:
Det är inte bara att "sluta med knarket", för om man gör det DÅ tillför man i långa loppet en stor skada på samhället eftersom att denne är sjuk och har inte botat sin psykiska sjukdom bara för att man slutar med självmedicineringen.

Återigen har du byggt upp en falsk bild i ditt huvud om hur jag behandlar missbrukare. Och det du beskriver låter ju skevt. "Spottar på", "Gör något. kränkande". Fan håll keften, du verkar har stora problem själv. Och helt plötsligt håller missbrukare och pundare på med självmedicinering?

Nästa gång bensotorsken är och bryter sig in i cykelförrådet eller rånar grannens hus för andra gången så ska jag tänka på sjukdomen och hjälpa denna på plats. Har jag tur så kanske jag får skruvmejseln i magen.

Jag skiter fullständigt i dom som är hemma och pundar. Jag har problem med dom som gör skada. mot andra.
Citera
2024-03-23, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Låter som du romantiserar Easy Rider lite väl mycket. I verkliga livet är ingen normal människa avundsjuk på pundare. Tråkigt läge att du har problem med stygn som gått upp. Oftast sker sånt på patienter som inte har nån impulskontroll och inte fattar att de ska göra som doktorn säger och hålla sig still efter operation, men vad vet jag, du kanske skött dig och ändå drabbats. Hursomhelst tunga droger/"mediciner" är destruktiva på sikt oavsett om de är lagliga eller ej. Bör enbart ges inom palliativ vård.

Det är en operation av ett diafragmabråck. Oavsett hur skicklig kirurgen är och även om patienten är försiktig går stygnen ofta upp. Men tyskarna får som sagt bättre smärtlindring. I Sverige får man inte 40 mg oxy av de flesta läkare om man inte har blivit av med en arm eller ett ben eller är döende i cancer. Min mormor fick 5 mg mot kroniska smärtor när hon var över 90...
Citera
2024-03-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
”Kriminellt stämplade”?

De har agerat kriminellt. De är inte offer. De är ansvariga för sina egna handlingar, det är ingen annans fel.

Den enda boten mot ”sjukdomen” är att rycka upp sig. Alla före detta missbrukare har slutat genom att rycka upp sig. Det finns inget annat sätt. Det är ingen annans fel.

Då är de ju en belastning på sin omgivning. Det är enormt själviskt och destruktivt. Jag vill ju för fan inte betala för någons dåliga karaktär.

Varför söker de vård? Den enda som kan hjälpa dem är de själva. Det enda sättet någon har tagit sig ur missbruk är genom att ta sig i kragen.

Det är ingen annans fel att någon missbrukar. Sluta skylla på andra.

Om de missbrukar så försöker de inte.

Jo. Det är faktiskt enda sättet. Alla som har slutat missbruka har just gjort det, de har bara ”slutat med knarket”.

Nej. Skadan på samhället kommer av missbruket. Inte av att man slutar.

Du resonerar helt efterblivet. Sluta försöka lägga över ansvaret för missbruk på någon annan än missbrukaren. Det är kontraproduktivt. Missbrukaren måste förstå att hen har hela makten över sitt liv, det hjälper inte att du argumenterar för att hen inte har det. Missbrukaren är den enda som kan göra något åt problemet. Om du inte inser det så är det DU som är problemet.

1. Precis de har agerat "kriminellt" och detta är ju grundstenen (tillsammans med personens sjukdom) i problemet och gör det hela värre. Att va missbrukare är en sjukdom det är fact - bevisat och praktiseras. Här väger inte människors åsikter in alls.. fråga vilken utbildad läkare som helst och du får samma svar - det är en sjukdom. Alltså har samhället stiftat lagar som gör att det i slutändan är kriminellt att va sjuk. Det är detta problem som måste diskuteras mer bland politiker. Men det är obildade människors åsikter bland folket som gör att de politiker som kommit långt i sin karriär och kanske till och med sitter i regeringen och som egentligen vill lyfta frågan och börja diskutera för att komma fram till en förändring och en mer optimal lösning inte ens vågar. De värnar så mycket om sin egen karriär och pengar på fickan och det är absolut inte fel att vilja ha ett rikt och bra liv så jag har absolut en viss förståelse för att dom inte lyfter detta. Problemet ligger i mentaliteten. Om man ens börjar prata om droger och nämner att den kriminella synen på droger gör mer skada än nytta så blir denne dumförklarad direkt ofta genom helt korkad och ogrundad information eller gammal propaganda. Personen som lyft problemet med en liberal inställning kommer inom något/några år inte sitta kvar i regeringen och har ingen trovärdighet angående något någonsin igen. Förstört sin karriär på grund av sitt vett och förstånd.

Varför ska det vara kriminellt? Enligt mig så tycker jag att en person som verkligen är kriminell saknar moral och medvetet skadar andra men skiter i. Exempelvis en person som rånar en bank med vapen. Han vet att för att lyckas med sitt dåd krävs det att han skrämmer/skadar folk så dom får psykiska problem för livet. Han skiter i för han får sina pengar. HAN är kriminell. De som säljer knark vet att han utnyttjar sjuka personer och gör dom sjukare, skiter i för han får sina pengar. HAN är kriminell.
Inte någon som är sjuk och sjukdomen gör honom impulsiv - självmedicinerar för att det hjälper och gör honom normal för en stund. HAN är inte kriminell i min mening.

2. Sjukdomen hijackar omdömet, de flesta får nog vid flera tillfällen och vill ha en förändring. De som söker vård måste få en exceptionell hjälp omgående och direkt möta personen som har kunskapen att ge personen rätt motivation för att se ljuset och vilja jobba med det även på egen hand. Läkaren eller psykologen ska göra en bedömning av vart i sjukdomen denna personen befinner sig just nu och behandla där efter. Hög press att dom inte felar, precis som med alla andra sjukdomar. De dom vill "rycka upp sig" som du säger och vill ha en förändring men inte söker vård är rädda. Hänvisar till den kriminella stämpeln som vi diskuterade om tidigare och hoppas att du ser sambandet. Mer skada än nytta.

3. Det är inte dålig karaktär, det är en sjukdom. Du har tyvärr inget val och måste bidra till välfärden om du vill fortsätta jobba. Alla hjälps åt att betala för att sjuka människor ska bli behandlade och friska.

4. Tycker du att en person som lider av ångest inte ska söka vård för att få rätt nycklar att behandla sin ångest och bli frisk? Förtjänar denne inte att vara frisk? Tycker du att en person som råkat skära upp ett stort sår ska söka vård och få såret behandlat? Det går ju faktiskt att sy ihop det själv.

5. Dom skyller inte på andra. Det är inte heller deras fel att dom är sjuka, det är ingens fel. Men man efterfrågar samma respekt och medmänsklighet som alla andra sjuka får.

6. Jo.

7. Precis som med cancer så finns det ju olika grader av denna sjukdomen också. Vissa är mindre sjuka och förmågan att på egen hand hitta kunskap och behandla sig själva. Oavsett om dom skulle säga "jag slutade bara en dag" så har dom garanterat det jobbigt ibland och söker ibland runt på metoder för att lindra sina problem och hålla sig på banan. Vissa är mycket allvarligt sjuka och det är en omöjlighet att reda det på egen hand om man inte själv är expert och pluggat 7-10 år inom området. Alkoholister och heroinister som är jättesjuka behöver i många fall även mediciner när dom slutar. Annars dör dom - på riktigt.

8. Skadan på samhället är en miljon gånger värre än vad den behöver vara för man vet inte hur man ska åtgärda problemet och man är inte intresserad av att hitta en lösning. En fruktansvärt dålig mentalitet som sprider sig som pästen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in