Citat:
Som en f.d. långvarig missbrukare har jag sett och upplevt förödelsen av missbruk - dess problem, lögner och falskhet. Jag avskyr och ser ner på pundare med all kraft, för jag vet vilken destruktiv kraft missbruk kan ha. Missbrukare är ofta opålitliga, och deras relationer till andra människor är ofta ytliga och falska. Missbruket tar ofta över deras liv och prioriteringar, vilket leder till bristande förtroende och instabilitet i relationer.
Att du är "en bit in i en pågående förändring" betyder inte ett skit förrän du har blivit helt ren och bestämt dig mentalt för att aldrig knarka igen. Tills dess är du fortfarande en smutsig pundare och du förtjänar ingen sympati för dina aktiva val att missbruka substanser, om än i mindre mängder än innan.
Att du är "en bit in i en pågående förändring" betyder inte ett skit förrän du har blivit helt ren och bestämt dig mentalt för att aldrig knarka igen. Tills dess är du fortfarande en smutsig pundare och du förtjänar ingen sympati för dina aktiva val att missbruka substanser, om än i mindre mängder än innan.
Jag har förståelse för drivkraften bakom "hatet" hos folk som läst åtta år på universitetet, varit laglydiga, skött allt i livet och anstränger sig till bristningsgränsen för att passa in och knappt vågar dricka en starköl av rädsla för att råka snubbla till men som ändå har det lite jobbigt med att få tjejer, inte har så jätte mycket vänner, en ganska meningslös fritid och egentligen inte speciellt kul på jobbet etc. Det är ju så klart ingen höjdare att ha satsat enormt mycket energi, gjort stora avkall och sen livskvalitémässigt i många avseende ha det sämre än dom på "botten".
Vi som är wt (men drogfria) får ju också en släng av den hat-sleven.
Och till viss del är väl den typen av "hat" lite av godo när det gäller missbruk. Motsatsen att hela samhället omfamnar alla som väljer mer destruktiva vägar och i många fall lever på andra blir ju lite knepig. Man måste ju ändå någonstans lyfta upp dom bättre idealen och livsvalen och då blir det ju naturligt att se ner på andra. Även om det så klart är jobbigt för den enskilde.
Men det jag inte förstår och dom jag tycker är minst empatiska är dom som resonerar som du. Som själva varit djupt nere i drogsvängen, med nöd och näppe klarat sig ur den och sen ser ner på pundare.
Eller dom som knarkar lite granna men ser ner på dom som knarkar mer.
Dom som kan knarka för släktens pengar som ser ner på dom fattiga som måste hassla sig fram.
Dom som dricker sitt amfetamin som ska se ner på dom som injicerar.
Dom som har kvar sitt eget boende och fast dom knarkar lika mycket ska se ner på dom som knarkat bort sitt osv.
Haschrökare som ska se ner på amfetaminister som i sin tur ska se ner på horsare osv.
Alltså att skötsam medelklass ser med förakt på pundare kan jag förstå, även om jag själv inte delar den synen men det skulle vara intressant att höra hur du och andra med din bakgrund resonerar, du om någon, som själv varit där borde väl verkligen ha en öppen och inte allt för dömande attityd?
Citat:
Jo men det är också miljardbelopp i intäkter i form av löner till enorma mängder av akademiker som skulle stått helt utan arbete om dom inte kunnat försörja sig på den här gruppen.
" "Karin, Erik är bakis igen! Nä du skämtar? Hur orkar de?