2024-03-22, 13:42
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Jodå.

En arbetande och helt missbruksfri random svartskalle.
Om du ber mig välja så tar jag nog hellre en drogfri MENA-människa än en hel-svensk som går på droger.

De flesta problem vi har med invandrare i Sverige är kopplat till droger, och därmed brott.
Citera
2024-03-22, 13:46
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Om du ber mig välja så tar jag nog hellre en drogfri MENA-människa än en hel-svensk som går på droger.

De flesta problem vi har med invandrare i Sverige är kopplat till droger, och därmed brott.

Visst, men nu var frågan vilken typ av individ som är mest kostsam för samhället under sin levnad.
Citera
2024-03-22, 13:54
Medlem
Zoomalierns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsbrukarn
Tjena gänget!

Har surfat runt och undersökt trådar där folk erkänner att dom är kroniska missbrukare sedan länge, men vill desperat förändra sin situation och vissa kanske redan har börjat och kommit en bit på vägen.
Är själv en bit in i en pågående förändring och statusen är väl att det ser ljust ut! Med rätt vilja och motivation i kombination med proffshjälp samt om man varit en "fungerande knarkare" som anpassat sig till samhället på övriga fronter (sköter jobb, betalar sina räkningar, social kompetens osv) så har alla en ärlig chans skulle jag säga.
Men det är därför jag söker runt och analyserar, man känner sig mindre ensam och påminner sig själv om att det är många som går igenom/har gått igenom samma sak och det lugnar ibland.

Men till tråden: när jag läser alla dessa trådar (inte bara på flashback.. men här är vi raka som fan) så förekommer det MÅNGA personer som kränker, säger att dom är smuts, det är bara att lägga av, sluta punda och ryck upp dig osv osv.
Dessa personer har uppenbart haft turen att slippa gå igenom en sån här sak och saknar helt kunskap inom ämnet. Kanske har dom aldrig ens provat olagliga droger, skönt för dom verkligen!
Det är väl så att dom ogillar missbruk för att det skapar så mycket problem i samhället generellt och skulle dom stöta på en påverkad person blir dom livrädda eller något och tror att alla droger utom alkohol gör personer farliga (egentligen är alkoholen typ värst hehe)

Besöker du en beroendeenhet och berättar att du har ett pågående substansmissbruk som pågått under många år så får du höra att det är en sjukdom precis som cancer eller dylikt.
Tror ni att personerna som skriver kommentarer av denna karaktär inser att dom håller på att spy galla och trycka ner en sjuk individ? Hade det varit accepterat skriva likadant om någon som gör ett inlägg angående sin cancer? Tvek på den - för det ser man aldrig.

Dessutom är det ju så att ångestproblematik går ju hand i hand med substansmissbruk och det måste man kämpa med i kombination med varandra för att kunna bli ren, må bra och undvika återfall.
Det vill säga att dom stjälper ju för sig själva totalt..?
Dom har ett obefogat hat mot folk som är sjuka i missbruk och vill således slippa se och höra om detta. Ändå ska dom säga något kränkande för att det är så jävla svårt att hålla käften ibland tydligen,
och blir en del i det som bidrar till att öka risken för att personen mår börjar må sämre och misslyckas med sin rehab.

Dessa människor tillhör dom som inte har börjat med droger och ser sig själva som de smarta och duktiga, men egentligen är deras kommentarer så fruktansvärt lågintelligenta att man undrar om de fixar att knyta sina skor eller om det blir kardborre.
Tar upp detta för att det är obehagligt många som beter sig såhär. Varför? Är det samhället som i grund och botten är ansvariga för detta genom propaganda och dålig utbildning?

Om någon vill ha exempel på vad jag menar så PM så skickar jag lite trådar, men de är lätta att hitta.

Det är alltid ett eget val om man ska börja knarka, och om man vill fortsätta knarka.

Heroinister kan inte påstå att de inte visste vad den drogen skulle göra med dem, ja om de inte är utvecklingsstörda downies då.

De jag mött som pundar hårt hatar samhället eller förklarar sig med att de inte bryr sig. De är extremt obehagliga människor, osympatiska. De bryr sig inte ett jävla skit om sina medmänniskor. De stjäl från byggarbetsplatser, stjäl folks mopeder och cyklar, gör inbrott på vindar och stjäl allt där. Så att de kan köpa mer knark.

Det är dem jag mött och pratat med. Sedan finns det väl massor med rika knarkare också, som bara skiter i att kokainet kommer från karteller och driver sveriges grovt kriminella gäng. Empatilösa svin helt enkelt. Som värderar sin hit, men inte bryr sig om att någon radhusidyll exploderar.

Om man som jag mött och varit med tunga missbrukare så lär man sig snabbt att de inte går att lita på. De stjäl, och med tiden är det bara en tidsfråga innan de berer sig som riktiga jävla rövhål mot mig, ibland utan anledning alls. Delar de inte mina åsikter så kan de få för sig att det är deras "rätt" att stjäla från mig. Deras tröskel för att begå brott mot någon är bara om de inte tycker om människan. Det blir ständigt problem mellan pundare på grund av detta.

Alltså de är rövhål helt enkelt.

Cannabisbrukare är inte rövhål på samma sätt. De är ofta "sköna killar och damer" men drogen gör dem dumma. Speciellt tunga cannabismissbrukare. Drogen påverkar helt uppenbarligen deras hjärnor.

Hippieflummare som håller sig till svamp och sådant är nästan aldrig brottslingar. Knarkar de inte extremt jävla mycket så märks det knappt på dem, annat än kanske en mer humanistisk syn på livet, och en del flummiga ideer. Jag har inget emot de människorna, annat än att de tenderar att vara vänstergalningar då. Men det är inte drogernas fel att de oftare är vänster.
Senast redigerad av Zoomaliern 2024-03-22 kl. 14:10.
Citera
2024-03-22, 14:01
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Brutal ärlig nu.

Men först och främst så att tappa kontrollen över sitt liv säger mig att personen är en svag och instabil individ.

Personer delar säkerligen nålar vilket medför att han sprider diverse sjukdomar.

Personen har förmodligen ingen god ekonomi och kostar oss skattebetalare en massa pengar för att personen gång på gång ska få behandling

Personer lockar till sig andra människor in i drogträsket.

Personer sänker säkerheten och skapar otrygghet vart den en vistas.

Listan är så lång att de bara fortsätta och nämna saker som får en att undermedvetet avsky eller ta avstånd från pundare.
Så trångsynt och skev bild av verkligheten som bara en svenska kan ha. Du har ju du bara en sorts missbrukare i huvudet och det är den hemlösa sprutmissbrukaren som sitter utanför det centralt belägna Systembolaget bland alla de andra missbrukarna. Det finns så många fler som du inte märker av.

Som en ögonöppnare föreslår jag att du tar dig till ett öppet NA/AA möte och tar del av deras historier. Då kommer du få träffa alla möjliga sorters missbrukare, allt från den hemlösa till egenföretagaren. Givetvis nämner du inget alls om alkisarna i din text, utan det är klassiskt knarkhat på svensk maner som gäller.

Förstår du ens att alkohol är en drog? En av de värsta dessutom. När alkisarna tänder av så matas de med tunga narkotikaklassade preparat (bensodiazepiner) för att lindra symtomen och för att slippa dö. Japp, en alkoholavtändning kan döda.
Citera
2024-03-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Eller så finns det en underliggande orsak till föraktet.

I princip alla kvinnor jag känner som blivit illa riktigt illa behandlade, så har det varit i princip uteslutande missbrukande män.
Samma med barn eller män också för den delen.

Det är sjukt hur många liv många missbrukare ödelägger.
De drar rent av in andra i sitt missbruk så att missären sprider sig.

Ja sen är det missbrukare som blir bra, men många av dessa har redan lämnat ödeläggelse efter sig som sätter spår för resten av livet hos människor.
Vilket de ofta är omedvetna om eftersom de är så inne i sig själva eller är avtrubbade.

Missbruk drivs i princip alltid av själviska beslut, där personen sätter sig själv i centrum.

Nej, den typ av generaliserande utåtagerande retorik jag pratar om bottnar alltid i dålig självkänsla eller till och med självförakt. Om man på riktigt föraktar folk baserat på om dom har ett missbruk av narkotika så har man problem. Om man sitter på Flashback och agerar på sitt ”förakt” emot missbrukare som vill ändra sin situation så har man ännu större problem.
Senast redigerad av Psykoslek 2024-03-22 kl. 14:09.
Citera
2024-03-22, 14:10
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomaliern
Du som har mött så många missbrukare. Vad har de att säga på frågan om varför de började missbruka och hur kommer det sig att de hyser agg mot samhället?
Citera
2024-03-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcophagus
Man läser många fördomar här. Blir fan förbannad. Har tagit droger i 15år, alltid jobbat och skött mig i övrigt, aldrig haft några skulder eller ägnat mig åt andra olagligheter. Endast mina närmsta vänner känner till mitt missbruk. Tar vad jag behöver för att klara veckorna. Lider av en allvarlig psykisk sjukdom och självmedicinerar i den grad jag behöver, samt festar till det ibland med andra substanser än alkohol. Känner många som är som jag och ingen som stämmer in på fördomarna om ”pundare” som det skrivs om i tråden här. Det är fan vidrigt vilken människosyn en del har. Usch.

Beklagar att du har en psykisk sjukdom du tvingas självmedicinera för. Det hjälps dock inte. Jag skulle aldrig bjuda in en människa i mitt liv som använder droger. Så funkar min självbevarelsedrift och livserfarenhet.
Citera
2024-03-22, 14:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Skillnad på nån som sitter och missbrukar cannabis hemma i källaren och på dom riktiga sprutnarkomanerna. Dom som börjar missbruka dom tunga grejerna är tyvärr smuts. Dom ljuger, stjäl och bedrar för att bekosta sitt missbruk. Det går inte att ha nått att göra med dom alls. Tar du hem dom i ditt hus så räkna med att dom länsar allt av värde.
Citera
2024-03-22, 14:19
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Är det verkligen så att oftast får de med cancer skylla sig själva? Barn som fått leukemi vad var de för felsteg dom gjorde?
De som fått hjärntumörer eller bröstcancer vad har de gjort exakt för fel om de varken dricker eller röker?

Vi lever i en värld där extremt mycket är onaturligt som plast och kemikalier strålning och stress, allt handlar inte om livsval utan bygger på okunskap för de vid föds in i och presenteras för.
Visst finns de dom som har rökt i 10-30 år och får lungcancer men långt ifrån alla får cancer för livsval.
Flashback. Autisternas högborg.
Jag har inte skrivit att de får skylla sig själva. Det är dina ord, inte mina.
Livsval behöver inte betyda att man gjort något medvetet. Exempelvis så var det inte farligt att röka cigaretter på 50-talet men lik förbaskat är det ett val man har gjort. Medvetet eller ej. Samma med maten. Även om man försöker äta så hälsosamt det bara går så är det svårt att undvika alla risker helt ändå. Se bara på de ekologiska äggen nu senast.
Sen skrev jag ofta. Inte oftast.
Citera
2024-03-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Så trångsynt och skev bild av verkligheten som bara en svenska kan ha. Du har ju du bara en sorts missbrukare i huvudet och det är den hemlösa sprutmissbrukaren som sitter utanför det centralt belägna Systembolaget bland alla de andra missbrukarna. Det finns så många fler som du inte märker av.

Som en ögonöppnare föreslår jag att du tar dig till ett öppet NA/AA möte och tar del av deras historier. Då kommer du få träffa alla möjliga sorters missbrukare, allt från den hemlösa till egenföretagaren. Givetvis nämner du inget alls om alkisarna i din text, utan det är klassiskt knarkhat på svensk maner som gäller.

Förstår du ens att alkohol är en drog? En av de värsta dessutom. När alkisarna tänder av så matas de med tunga narkotikaklassade preparat (bensodiazepiner) för att lindra symtomen och för att slippa dö. Japp, en alkoholavtändning kan döda.

Men du har helt rätt, det är enbart vad jag och många andra ser och känner när vi ser svaga individer som söker tröst i knarket eller spriten.

Enligt mig så pratar vi om svaga individer som behöver ständigt hållas i handen för att må bra eller göra sånt som för oss andra är normalt.

Har inte haft den bästa uppväxten, men inte för att gå in i allt för många detaljer så har man alltid ett val. Dessa människor tog det enkla vägen och sen får de betala priset.

Men återigen är fullt medveten om att folk handskas med olika problem och jag har full förståelse att de dras in i knarket. Men tror de flesta känner som jag skrev.
Citera
2024-03-22, 14:26
Medlem
Zoomalierns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Du som har mött så många missbrukare. Vad har de att säga på frågan om varför de började missbruka och hur kommer det sig att de hyser agg mot samhället?

Om jag bara ger ett svar så blir det fel.

För många är det att när det blir jobb 8-17 så blir de förbannade och vägrar. De kanske klarar några år innan de lackar ur och lämnar. De vill inte vara med på det utan vill hellre stjäla mopeder, slanga bensin, och så vidare. Mer frihet.

Det fungerar ju att leva ett sånt liv också. Man kan leva rätt okej utanför samhället. Fast det är på alla andras bekostnad.

Om man vill kan man säga att det har med hur majoritetssamhället inte har någon plats för dem.

Men då missar man massa människor som gör det av andra anledningar.

Om jag bara lutar mig ut ur fönstret nu så är det babbar där som står och skriker. Jävla hora, knulla din mamma. De har helt andra värderingar, och de tycker att det är kul. Det är en genuin väg framåt i livet för dem. De skäms inte eller nåt. Tvärt om är de väldigt tydliga med vilka de är.

Kanske är det korta svaret att man helt enkelt sätter sitt egna över alla andras. Man tycker att man lider och förstår inte bättre än att skada andra, eller oftare, man bryr sig inte.

Ja, det går hand i hand, att vara tung missbrukare, och att inte vara en del av samhället. Man kan helt enkelt inte vara en del av samhället när man är tung missbrukare, eftersom man missar att gå till jobbet eller misslyckas med enkla saker för att man är bakis-knarkad. Då försöker de hitta andra vägar att ändå bygga sina liv, såklart. För vissa är det en form av karriärsmöjlighet att välja den här vägen, som för babbarna här utanför.

En viktig del är att de trasat sönder sina dopaminreceptorer, eller började livet med trasiga sådana (olika bokstavsbarn). Det ger inte lika mycket kick alls, att jobba, som att knarka varje dag. Man kan knappt inte gå tillbaka, för att det är så ohyggligt tråkigt. De lyckas sålunda inte med någonting alls i sina liv. Inte ens att skaffa sig självbestämmande över sina egna liv ofta. Man fattar inte det, utan hatar i stället samhället.

I grunden är det här hatet sprunget ur den existensiella ångest alla känner längst innerst inne. Att det är jävligt jobbigt att leva. Det är massor med krångel, man måste kämpa. Instället för att hantera den känslan och göra nåt, gör de ingenting, flyr undan, externaliserar det med att det är De Andras Fel. Samhällets fel. Jävla as. Tyvärr saknar pundaren totalt självinsikt om detta.

Sedan kan jag ha förståelse för att de blir ännu mer förbannade om någon Ojjande batikhäxa ska bestämma över deras liv. Men det är som det är med politiken i sverige idag. Och en annan fråga egentligen.

Vägen till ett bra liv är inte att kötta sin framgångsreceptor i hjärnan, utan genom att bygga något konstruktivt, vilket faktiskt tar tid och emellanåt är tråkigt. Det tar tid. Känslan att övervinna stora hinder och känna att man är jävligt bra på det man gör.
Senast redigerad av Zoomaliern 2024-03-22 kl. 15:20.
Citera
2024-03-22, 14:28
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Flashback. Autisternas högborg.
Jag har inte skrivit att de får skylla sig själva. Det är dina ord, inte mina.
Livsval behöver inte betyda att man gjort något medvetet. Exempelvis så var det inte farligt att röka cigaretter på 50-talet men lik förbaskat är det ett val man har gjort. Medvetet eller ej. Samma med maten. Även om man försöker äta så hälsosamt det bara går så är det svårt att undvika alla risker helt ändå. Se bara på de ekologiska äggen nu senast.
Sen skrev jag ofta. Inte oftast.

Okej så om folk nu inte får skylla sig själva och de nu enbart rörde sig om ofta, vad var då poängen med det du skrev ifrån första början gällande livsval?
Ber om ursäkt för att jag vred på dina ord lite grann, men de var just för att försöka få grepp om att du argumentera för nånting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in