2024-03-21, 20:56
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det som är otäckt är vilket djävulskt hat de
har mot svenskar. Det är farligt för ett samhälle
att ha människor som är utanför. Och inte kommer in i gemenskapen

Klokt inlägg, önskar fler kunde begrunda.
Citera
2024-03-21, 20:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Så oerhört spännande!

Spännande? Att du tror på ett storebrors-samhälle och att jag tror på ett tillvals-samhälle är väl bara ett stilla konstaterande. Grunden när man bygger system är att inte bygga med undantagen som huvudregel. Pragmatiskt i stället för dogmatiskt är bästa förhållningssättet.
Citera
2024-03-21, 21:02
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det hjälper inte att försöka införa åtgärder där den som blir lurad ska kunna läsa meddelanden eller säkerställa att banken identifierar sig.

Nej, enda möjligheten är som jag skrev ovan, i anslutning till en annan diskussion, att kontohavaren ges möjlighet att själv sätta spärrar på sitt konto så att möjligheten att ta ut mycket begränsas till ett minimum.

Bankerna ska inte ha ansvar för människors dumhet.
Hade varit rimligt om kontot var ganska begränsat som standard men att man enkelt kunde ta bort begränsningarna permanent. Det skulle göra att de pensionärer som inte har kunskap om teknik inte ens lyckas ta bort begränsningarna. Win win
Citera
2024-03-21, 21:04
Medlem
Unbynbjornfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Detta kanske är en dum fråga men kan inte bara bankerna se vart pengarna har förts över till för konto? De måste väl kunna spåra pengar som deras kunder skickar iväg, och i sin tur ge detta till polisen vem som äger mottagarkontot.?….

en arbetslös babbe med enormt brottsregister som har flera bankkonton med bankkort, som är utomlands ingen vet vart som tar emot stora summor pengar, plockar ut pengarna typ direkt och köper varor hen säljer av = tvättar pengarna vita och sätter in på nya konton ? överför till paypal som vägrar återbetala och även dit du kan skicka pengar till en okänd email adress, behöver inte ens finnas andra uppgifter än just en email adress?
Citera
2024-03-21, 21:12
Medlem
Kan väl inte vara så svårt att stoppa detta, bankerna går in och sätter en gräns på 10 000 för överföringar, om man vill överföra större summor så får man meddela detta ett par dagar innan, eller att man måste ha godkänt att större överföringar är ok om man nu gör det ofta, de flesta privatpersoner gör inte några större överföringar alltför ofta, eller missar jag något?
Citera
2024-03-21, 21:20
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khabat
Efter att ha läst chatten med ”hackaren” på uppdrag gransknings hemsida är jag fullständigt övertygad om att det bakom det aliaset står flera personer från någon underrättelsetjänst. Men oavsett vad så är det väldigt positivt och vi får i likhet med den hoppas att det leder till en förändring.

Kan du nämna vilka saker det är som övertygar dig?

Jag är tämligen säker på att han är genuin. Det är nån gubbe som gillar att UG nappade på hans tips och som uppskattar uppmärksamheten trots att han är anonym. Sättet han 'teasar' UG med infon om Hasse i slutet tex.
Vilken underrättelsetjänst tror du skulle lägga tid på att chatta med SVT's tittare?
Citera
2024-03-21, 21:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Hade varit rimligt om kontot var ganska begränsat som standard men att man enkelt kunde ta bort begränsningarna permanent. Det skulle göra att de pensionärer som inte har kunskap om teknik inte ens lyckas ta bort begränsningarna. Win win

Ta bort dem »permanent«??? Du menar väl helt enkelt ta bort dem och sedan om man så önskar sätta tillbaka dem?

Jag tror mer på upplysning genom att söka upp en viss målgrupp (+75) och ge dem information om denna möjlighet. Det är skillnad på en betaltjänst som Swish och ett konto, men vem vet vad galningarna gör. Det brukar ju gärna skjutas med kanon för att döda myggor. Kommer aldrig att glömma när jag skulle sätta in 3000 på en annan persons konto, i den bank som personen hade kontot, och de krävde att jag skulle legitimera mig. För 3000!!!
Citera
2024-03-21, 21:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Detta kanske är en dum fråga men kan inte bara bankerna se vart pengarna har förts över till för konto? De måste väl kunna spåra pengar som deras kunder skickar iväg, och i sin tur ge detta till polisen vem som äger mottagarkontot.?….

Målvaktskonto.
Citera
2024-03-21, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Nej, tvärtom. Uppehåll som så länge som möjligt genom att spela villig men korkad. Varje minut du håller kräket upptagen så räddar du ett annat offer..
Förvisso. Men undvik göra affärer med folk prata Rinkeby Svenska.
Citera
2024-03-21, 21:27
Avstängd
HBOLLs avatar
"vi knullar din mamma" babbarna bör utvisas ur Sverige med omedelbar verkan, ingen svensk vill ha dom här.
Citera
2024-03-21, 21:27
Medlem
vimmelkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luzze40
Kan väl inte vara så svårt att stoppa detta, bankerna går in och sätter en gräns på 10 000 för överföringar, om man vill överföra större summor så får man meddela detta ett par dagar innan, eller att man måste ha godkänt att större överföringar är ok om man nu gör det ofta, de flesta privatpersoner gör inte några större överföringar alltför ofta, eller missar jag något?

Lycka till med det . Bankernas kundtjänst kommer att bli nerringda av folk som är förbannade på bankerna. "Va? Får man inte ens använda sina egna pengar" osv - och då är DET bankernas fel. I alla fall är tiotusen kr ingen realistisk nivå. MÅNGA kunder skicka ofta, helt legitimt och lagligt, mer pengar än så med ganska kort varsel.

Även när KUNDER SJÄLVA sätter köpspärr i utlandet på sina betalkort ringer de in o klagar och gnäller på bankerna när de sedan inte kan göra inköp utomlands, denna typ av lösningar brukar inte fungera pga att de är så impopulära.

Däremot borde det funka att fördröja överföringar någon timme och under tiden kan bankernas säkerhetsavdelningar titta på misstänkta transaktioner, det finns redan idag gott om programvara som kollar transaktioner hos bankerna och denna typ av kontroller kan stärkas. Det är nog viktigare att sänka hastigheten (än att sänka beloppen) för vanliga privatpersoner. Det finns redan idag maxgränser för privatpersoner och dessa beloppsgränser varierar starkt mellan olika banker. Ofta kan kunden ändra beloppsgränsen själv men det är kanske inte något som en teknikovan äldre person klarar av.
Senast redigerad av vimmelkant 2024-03-21 kl. 21:35.
Citera
2024-03-21, 21:30
Medlem
vimmelkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBOLL
"vi knullar din mamma" babbarna bör utvisas ur Sverige med omedelbar verkan, ingen svensk vill ha dom här.

OK. Det låter ju rimligt men de jobbar ju redan idag från utlandet. De kan redan idag tillräckligt mycket svenska för att lura svenskar (åtminstone godtrogna eller teknikovana äldre).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in