2024-03-21, 19:15
Efter att ha läst chatten med ”hackaren” på uppdrag gransknings hemsida är jag fullständigt övertygad om att det bakom det aliaset står flera personer från någon underrättelsetjänst. Men oavsett vad så är det väldigt positivt och vi får i likhet med den hoppas att det leder till en förändring.
Citera
2024-03-21, 19:15
Medlem
Hackarens röst är ju givetvis en skådespelares, men i programmets slutscen kontaktar han nya nätverk och då får vi höra en helt annan röst. Även den kan såklart vara fejkad, eller troligare, förvrängd eller AI-skapad. Tycker det låter lite som en AI-variant på Chang Frick.
Citera
2024-03-21, 19:29
Medlem
vimmelkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Haha, samtidigt finns det serbiska fascister och jag har träffat många med ursprung i Balkan som är rasister och inte vill ha utomeuropeisk invandring, betonar att de är européer och de vill heller inte att deras barn ska gå i skolan med araber…

Ja, "vithet" är ett vitt begrepp Folk använder det lite som det passar.
Citera
2024-03-21, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Babbeligan har inte haft säkerhets tänk på it. Kör Windows 10 direkt på hårdvaran. Att installera om datorn efter varje arbetsdag bör vara standard,

Jo, de satt ju och letade upp folk över 60 manuellt på hitta.se också så... En kvarts kvalificerat arbete och de kunde vaknat upp till automatgenererade listor varje morgon. Men dumma blattar som skriker att de ska "knulla sveriges mamma" är väl knappast särskilt intelligenta. Ett mirakel att de lyckas lura till sig några pengar överhuvudtaget.
Citera
2024-03-21, 19:35
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Inga namn på gärningsmännen ute än?
Citera
2024-03-21, 19:35
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Ingen säger att alla invandrare är såhär , men sen jag själv flytta hit 1994 så har mena folket förstört landet totalt. Och svenskar borde skämmas över att man prioriterar kriminella araber över sin egna befolkning och deras välmående . Om detta var ett friskt land så skulle man åtala politiker som låtit detta ske medvetet

Och varifrån flyttade du 1994? Jag är så jävla trött på personer som dig från oftast Östeuropa eller Balkan, som ska snacka så mycket skit om Sverige och svenskar och positionera dig mot andra invandrare, du är ju likadan själv. Flytta tillbaka till Ungern eller Serbien eller vad det nu var om det är bättre där och människorna där ”inte borde skämmas”. Fy fan.
Citera
2024-03-21, 19:39
Medlem
Det bästa vore om hackaren hade NoA chefens jobb då hade det gått undan kan jag lova. Den nuvarande chefen på NoA var ju inte ens ung på stenåldern.
Citera
2024-03-21, 19:41
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Det därför man skall slänga på luren, minsta uns av Rinkeby Svenska i samtalet, klipp samtalet. Det är så man skyddar sej.

Nej, tvärtom. Uppehåll som så länge som möjligt genom att spela villig men korkad. Varje minut du håller kräket upptagen så räddar du ett annat offer..
Citera
2024-03-21, 19:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Vi vet ju inte hur stor andel av de bedragarna kontaktar som låter sig luras, en av tio eller fem av tio?

Skämtar du? Det handlar givetvis om MYCKET lägre andel. Kanske en per tusen på sin höjd.

De skickar ut stora mängder SMS. Endast de mest godtrogna ringer och endast de mest godtrogna av dessa låter sig luras.

Vi får aldrig höra den stora mängd samtal som inte leder någonvart och vi får aldrig se alla de drivor av människor som som bara skrattar åt bluff-SMS:en.
Citera
2024-03-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det som är otäckt är vilket djävulskt hat de
har mot svenskar. Det är farligt för ett samhälle
att ha människor som är utanför. Och inte kommer in i gemenskapen
Håller med.
Citera
2024-03-21, 19:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja det är automatisk selektering i många nivåer. De kan välja ut alla in en viss kommun i ett visst åldersintetvall som har ett visst förnamn (blir lätt att komma ihåg under dagen) som har ett känt telefonnummer. De som svarar och inte snabbt lägger på luren jobbar de vidare med.

Hittills har jag alltid ihärdigt spam-anmält email med konstiga emailadresser och med tiden blivit befriad från den mesta skräppost. Men nu när jag förstår upplägget bättre kanske jag vågar mig på att spela lite senil nästa gång jag uppmanas att ta kontakt i något bluffmail.

De har alltså frångått detta med att ringa upp och snabbt lägga på (för att få den uppringda att ringa åter) för att övergå till att skicka mass-sms med innehållet att mottagaren blivit utsatt för någon sorts bedrägeri.

Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Nej, tvärtom. Uppehåll som så länge som möjligt genom att spela villig men korkad. Varje minut du håller kräket upptagen så räddar du ett annat offer..

Nej, den lilla tiden du uppehåller tar de igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Skämtar du? Det handlar givetvis om MYCKET lägre andel. Kanske en per tusen på sin höjd.

De skickar ut stora mängder SMS. Endast de mest godtrogna ringer och endast de mest godtrogna av dessa låter sig luras.

Vi får aldrig höra den stora mängd samtal som inte leder någonvart och vi får aldrig se alla de drivor av människor som som bara skrattar åt bluff-SMS:en.

Precis, men det hjälper ju inte den som blivit lurad.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-03-21 kl. 19:53.
Citera
2024-03-21, 19:58
Medlem
tack för ni valde sverige..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här