2024-03-21, 20:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Hold my beer: "30-60 minuter är ingenting när de har fått smak på blod."
Kan bedragarna lära sig att bedra så ska väl vi låtsasdementa kunna lära oss att uppehålla dem med frågor och ständiga missförstånd. Ska man trolla så är det just med dessa monster. Teman som "Herr Larsson" med Hasse Alfredsson och liknande kan ge inspiration.
Citera
2024-03-21, 20:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerom
Ånger tid på 3 dagar vid utbetalningar, ett meddelande så fort en utbertalning har påbörjats med en avbryt knapp. Stor röd text som säger "HAR DU BLIVIGT KONTAKTAD AV NÅGON SOM UTGER SIG FÖR ATT VARA BANK ELLER FÖRETAG SOM VILL ATT DU ANVÄNDER BANKID, AVBRYT!"
Finns mycket man kunde göra..men bankerna sitter i ägarnas klor som på något sätt inte vill för det skulle skada deras miljarder.

Bankerna och andra man faktist HAR kontakt med borde åxå behöva identifiera sig. Jag gillade inte att behöva ange BankID när jag skulle säga upp Telia..även om det var jag som ringde upp dem.

Det sämsta är nog att "tvinga" bankerna att betala..det betyder bara att alla får högre avgifter så de får in samma pengar..de kommer inte ta ett nickel ur egen ficka för detta. Och om de ser så ut sen så behöver de ju inte jobba mer med säkerheten "Vi betalar ju för alla bedrägerier så vi ser ingen anledning till att krångla till det för kunden"

Det hjälper inte att försöka införa åtgärder där den som blir lurad ska kunna läsa meddelanden eller säkerställa att banken identifierar sig.

Nej, enda möjligheten är som jag skrev ovan, i anslutning till en annan diskussion, att kontohavaren ges möjlighet att själv sätta spärrar på sitt konto så att möjligheten att ta ut mycket begränsas till ett minimum.

Bankerna ska inte ha ansvar för människors dumhet.
Citera
2024-03-21, 20:35
Medlem
Var det här vi fick se kompetensregnet och samhällsvinsten i stort sett alla riksdagens partier pratade om för fem/tio år sedan?
Tack V, MP, S samt forna allianspartierna för det nya Sverige.
Citera
2024-03-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen2000
Det bästa vore om hackaren hade NoA chefens jobb då hade det gått undan kan jag lova. Den nuvarande chefen på NoA var ju inte ens ung på stenåldern.
Dupont och Dupont verkar vara över sextio och borde gå i pension snarast.
Man sitter och betraktar pågående brott i månad in och månad ut och blir inte ens upprörd.
Häktena är fulla och det finns ingen anledning att skynda på här är väl tanken.

Men många som rekryteras är fel personer som ekonomer, administratörer eller jurister och inte tekniska överhuvudtaget. Företrädare i Tietoevry ransomware attacken och dess användare har någon gång gått en kurs i Officepaketet och vips är dom säkerhetschef. Har aldrig hört talas om uppdatering av hårdvaran eller dess program. Det var ju en genomsökning av IP-adresser och test av hårdvaran medan detta är en social manipulation med sms-lista från upplysningen.se
Det var ju två "vänner" här som delade skärmar med ett skärmdelningsprogram. Inget brott där.
Att hacka är att typ knäcka ett lösenord eller utnyttja ett säkerhetshål genom öppna portar och sånt.
Att kalla en turk för Hasse !
Citera
2024-03-21, 20:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det skulle kunna vara en möjlighet att erbjuda tillval där man sätter belopps- och tidsgräns, men det ska fan inte vara obligatoriskt.

Nej inte obligatoriskt men det borde vara standardinställningen som man aktivt måste ändra på. Om det inte är standard så kommer många inte ställa in det och det blir ändå meningslöst.
Citera
2024-03-21, 20:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej inte obligatoriskt men det borde vara standardinställningen som man aktivt måste ändra på. Om det inte är standard så kommer många inte ställa in det och det blir ändå meningslöst.

Håller inte med om det.
Citera
2024-03-21, 20:47
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khabat
Efter att ha läst chatten med ”hackaren” på uppdrag gransknings hemsida är jag fullständigt övertygad om att det bakom det aliaset står flera personer från någon underrättelsetjänst. Men oavsett vad så är det väldigt positivt och vi får i likhet med den hoppas att det leder till en förändring.
Precis min tanke. Just förmågan att upptäcka de kriminella gängen tyder ju på någon form av signalspaning av SMS/telefonsamtal, baserat på nyckelord, som får en att misstänka FRA. Det hade varit en sak att snappa upp ett gäng, men i reportaget verkar det ju vara flera olika. Sedan det märkliga med att hackaren kan lägga på ett samtal och på så sätt ingripa. Då har ju hackaren access till både dator och mobil, vilket känns lite väl stor jackpot. Multiplicera det med alla olika personer inom gängen som han då måste ha lurat installera någon form av malware.

Nej, det här är förmodligen FRA inom Maximator med tillhörande backdoors. På samma sätt som man jagar terrorister har man nu riktat in sig på de kriminella gängen. Och den sitsen vill man nog inte vara i...
Citera
2024-03-21, 20:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerom
Ånger tid på 3 dagar vid utbetalningar, ett meddelande så fort en utbertalning har påbörjats med en avbryt knapp. Stor röd text som säger "HAR DU BLIVIGT KONTAKTAD AV NÅGON SOM UTGER SIG FÖR ATT VARA BANK ELLER FÖRETAG SOM VILL ATT DU ANVÄNDER BANKID, AVBRYT!"
Finns mycket man kunde göra..men bankerna sitter i ägarnas klor som på något sätt inte vill för det skulle skada deras miljarder.

Bankerna och andra man faktist HAR kontakt med borde åxå behöva identifiera sig. Jag gillade inte att behöva ange BankID när jag skulle säga upp Telia..även om det var jag som ringde upp dem.

Det sämsta är nog att "tvinga" bankerna att betala..det betyder bara att alla får högre avgifter så de får in samma pengar..de kommer inte ta ett nickel ur egen ficka för detta. Och om de ser så ut sen så behöver de ju inte jobba mer med säkerheten "Vi betalar ju för alla bedrägerier så vi ser ingen anledning till att krångla till det för kunden"

Intressanta idéer. Ångertid på 3 dagar måste man i så fall kunna välja bort annars försvårar det mycket när man ska betala någon. Men man kan tänka sig sådant som standardinställning som aktivt måste väljas bort.
Citera
2024-03-21, 20:52
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Vadå är det fel att det sattes krav på oss aom kom hit så vi inte sprang runt och kaosa dom djur . Är det bättre såhär enligt din din jävla åsna , ett Sverige som der ut som ett jävla utland så fort msn kommer till en större stad

Det är en mobbare, har råkat ut för personen själv. Enda man kan göra är att ignorera.
Citera
2024-03-21, 20:52
Medlem
Detta kanske är en dum fråga men kan inte bara bankerna se vart pengarna har förts över till för konto? De måste väl kunna spåra pengar som deras kunder skickar iväg, och i sin tur ge detta till polisen vem som äger mottagarkontot.?….
Citera
2024-03-21, 20:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Håller inte med om det.

Så oerhört spännande!
Citera
2024-03-21, 20:55
Medlem
Förhoppningsvis dyker det upp någon liten fil för nedladdning snart. Med väsentlig information som gör kåkvistelsen angenäm och livet efter frigivningen intressantare för de små liven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in