Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Folk låter sig i regel inte övertygas utan bedragarna söker efter de gamlingar som är mest förvirrade. Alla andra lägger snabbt på luren och snabbar upp bedragarnas sökande.
Deras uttal av svenska ord, som gör de flesta misstänksamma, blir en tillgång så att de slipper uppehålla sig med personer som ändå inte kommer att gå att lura i slutändan. Så alla som känner sig säkra på att inte själva råka illa ut kan spela med lite och dra ut på tiden och göra bedragaren frustrerad.
Tillvägagångssättet är ju att de på måfå skickar ut en massa sms och redan där uppstår första selekteringen när folk ringer tillbaka. Jag har fått sms från nummer som jag inte känner igen med uppmaning om att ringa ett nummer för att det uppstått ett säkerhetsproblem med mina konton. Vad jag gör då är två saker:
1. Söker efter numret på nätet bara för att kunna se om det finns och om det finns anmält som spam.
2. Oavsett svar vid nätsökningen så raderar jag sms:et.
Jag skulle aldrig någonsin vara så korkad att jag ringer upp någon som jag inte kan identifiera och som uppmanar mig att ringa. När de som inte klarar att göra detta i stället ringer upp så hör bedragaren om det är ett offer eller om det bara är att lägga på.
Fortfarande undrar jag över vad regeringen tror att bankerna ska kunna göra åt detta och det Kristersson med tomma ord säger:
Enligt Kristersson kommer regeringen även vidta en rad åtgärder för att kriminella inte ska ha tillgång till betalsystemen.