2024-03-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
utan att ha sett programmet, tror ni att hackaren är verklig eller är det polisen som agerat i grey zon?
Låter så mycket bullshit att svenska hackare ska rikta sig in på specifik dator.
Polisen är inte så vassa på sånt här ändå va?
Citera
2024-03-21, 17:51
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Kan ni sluta dra in romer hela tiden? De är väl araber och från Balkan ursprungligen?

Var menar du? Jag refererade till Hackaren.
Citera
2024-03-21, 17:52
Medlem
Det som är otäckt är vilket djävulskt hat de
har mot svenskar. Det är farligt för ett samhälle
att ha människor som är utanför. Och inte kommer in i gemenskapen
Citera
2024-03-21, 17:53
Bannlyst
18 åringen lär ha blivit häktad va? borde va lätt o få fram namn isåfall, han greps 12 mars o lär blivit häktad runt 15 mars isåfall
Citera
2024-03-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Hoppas hackaren blir belönad på något sätt... Mycket bra gjort.
Och utan att avslöja vem du är, givetvis.
Citera
2024-03-21, 18:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det som är otäckt är vilket djävulskt hat de
har mot svenskar. Det är farligt för ett samhälle
att ha människor som är utanför. Och inte kommer in i gemenskapen

Verkligen ingenting nytt, redan för 15+ år sedan hade vi rånarligor av babbar som "krigade mot svenskar" och det hade pågått långt innan dess:

Citat:
"Det kommer en härlig känsla genom kroppen när vi rånar, man känner sig nöjd och glad, det känns som man har lyckats [...] För mig är det att svenskarna ska lägga sig ner på marken och pussa mina fötter."

https://sv.metapedia.org/wiki/Vi_krigar_mot_svenskarna

Och nej, det är inte det svenska samhällets fel att dessa rasmässigt underlägsna halvapor lever ut sina skräpgener.
Citera
2024-03-21, 18:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Är du helt dum? Jag är över 70 år och har jobbat med datorer sedan slutet av 70-talet. Vet nog mer om cybersäkerhet än du.
Blir också lite häpen över hur folk låter sig övertygas trots alla varningar. Men bedragare har funnits i alla tider liksom godtrogna. Vi vet ju inte hur stor andel av de bedragarna kontaktar som låter sig luras, en av tio eller fem av tio?
Folk låter sig i regel inte övertygas utan bedragarna söker efter de gamlingar som är mest förvirrade. Alla andra lägger snabbt på luren och snabbar upp bedragarnas sökande.

Deras uttal av svenska ord, som gör de flesta misstänksamma, blir en tillgång så att de slipper uppehålla sig med personer som ändå inte kommer att gå att lura i slutändan. Så alla som känner sig säkra på att inte själva råka illa ut kan spela med lite och dra ut på tiden och göra bedragaren frustrerad.
Citera
2024-03-21, 18:26
Medlem
Indweller108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Varför efterlyser du det? Vill du utbilda kriminella i hur de ska skydda sig eller?

Du "Undringar" gör verkligen skäl för namnet!
Citera
2024-03-21, 18:28
Medlem
Solstol28s avatar
Vad gör dom med sina 25 stycken Rolex? Säljer dom efterhand för att få sina cash? Men nu när några verkar anhållna/häktade så hoppas jag att dom också begärt kvarstad på alla konton på dessa filurer.
Citera
2024-03-21, 18:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Folk låter sig i regel inte övertygas utan bedragarna söker efter de gamlingar som är mest förvirrade. Alla andra lägger snabbt på luren och snabbar upp bedragarnas sökande.

Deras uttal av svenska ord, som gör de flesta misstänksamma, blir en tillgång så att de slipper uppehålla sig med personer som ändå inte kommer att gå att lura i slutändan. Så alla som känner sig säkra på att inte själva råka illa ut kan spela med lite och dra ut på tiden och göra bedragaren frustrerad.

Tillvägagångssättet är ju att de på måfå skickar ut en massa sms och redan där uppstår första selekteringen när folk ringer tillbaka. Jag har fått sms från nummer som jag inte känner igen med uppmaning om att ringa ett nummer för att det uppstått ett säkerhetsproblem med mina konton. Vad jag gör då är två saker:

1. Söker efter numret på nätet bara för att kunna se om det finns och om det finns anmält som spam.
2. Oavsett svar vid nätsökningen så raderar jag sms:et.

Jag skulle aldrig någonsin vara så korkad att jag ringer upp någon som jag inte kan identifiera och som uppmanar mig att ringa. När de som inte klarar att göra detta i stället ringer upp så hör bedragaren om det är ett offer eller om det bara är att lägga på.

Fortfarande undrar jag över vad regeringen tror att bankerna ska kunna göra åt detta och det Kristersson med tomma ord säger:
Enligt Kristersson kommer regeringen även vidta en rad åtgärder för att kriminella inte ska ha tillgång till betalsystemen.
Citera
2024-03-21, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Herregud va naiva vissa folk är,man hör ju direkt att det är babbeluringar som ringer
Man får inte glömma att inget, inget, brott är så allvarligt för en svensk som att misstro en invandrare.

Det kan ju vara Aschberg, Expo, Elaf Ali, Aftonbladet eller Expressen i andra änden.
Och då blir man uthängd som rasist.

Svenskar har begått självmord av den anledningen.
Citera
2024-03-21, 19:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tillvägagångssättet är ju att de på måfå skickar ut en massa sms och redan där uppstår första selekteringen när folk ringer tillbaka. Jag har fått sms från nummer som jag inte känner igen med uppmaning om att ringa ett nummer för att det uppstått ett säkerhetsproblem med mina konton. Vad jag gör då är två saker:

1. Söker efter numret på nätet bara för att kunna se om det finns och om det finns anmält som spam.
2. Oavsett svar vid nätsökningen så raderar jag sms:et.

Jag skulle aldrig någonsin vara så korkad att jag ringer upp någon som jag inte kan identifiera och som uppmanar mig att ringa. När de som inte klarar att göra detta i stället ringer upp så hör bedragaren om det är ett offer eller om det bara är att lägga på.

Fortfarande undrar jag över vad regeringen tror att bankerna ska kunna göra åt detta och det Kristersson med tomma ord säger:
Enligt Kristersson kommer regeringen även vidta en rad åtgärder för att kriminella inte ska ha tillgång till betalsystemen.
Ja det är automatisk selektering i många nivåer. De kan välja ut alla in en viss kommun i ett visst åldersintetvall som har ett visst förnamn (blir lätt att komma ihåg under dagen) som har ett känt telefonnummer. De som svarar och inte snabbt lägger på luren jobbar de vidare med.

Hittills har jag alltid ihärdigt spam-anmält email med konstiga emailadresser och med tiden blivit befriad från den mesta skräppost. Men nu när jag förstår upplägget bättre kanske jag vågar mig på att spela lite senil nästa gång jag uppmanas att ta kontakt i något bluffmail.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in