2024-03-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Vad är ”mycket” pengar, du talar så abstrakt ge lite exempel på vad du dragit in och kunnat investera.
En jag jobbar med nu snittar 20 tusen svart i månaden plus inkomsten från sin anställning.
Man kan som ung lärling bo hemma hos sina föräldrar billigt och samtidigt lära sig yrket och börja ta egna jobb vid sidan om. Som med allt annat så handlar det om hur man lägger upp sitt liv, de flesta som tjänar pengar bränner det ändå och då spelar det ingen roll hur stora inkomster man har men är man lite smart och investerar som ung så kan man snabbt bygga upp flera passiva inkomster. På så sätt är målaryrket och liknande bra för man börjar fort tjäna pengar istället för att gå långa utbildningar föra att sedan klättra karriärmässigt.
Citera
2024-03-19, 20:38
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
En målare tjänar drygt 30000- i månaden. Vilket får ses som en hyfsad lön med tanke på vilken utbildning som krävs. Är du pigg och ung kan du alltid jobba extra på helgerna. Om det är något status i yrket vet jag inte. Men högre än att gå arbetslös...Go for it...
Haha, i min ungdom jobbade jag ett tag som målare. Har aldrig träffat på så märkliga människor som där. Visst, det fanns några normala, men jösses.

Hur det är nu idag har jag ingen aning.

Edit: men jag talade med en bekant som är kvar, en målare har 30 000 i månaden. Sedan kanske det där svarta tillkommer. Men om man är i normala yrken, så har man ut mer än 30 000 i månaden och behöver inte vara en slav på helgerna.
Senast redigerad av SoberZealot 2024-03-19 kl. 20:41.
Citera
2024-03-19, 20:48
Medlem
Knappast alla målare som kan, orkar eller vill driva eget, så det kan man ju inte kallt räkna in i ekvationen.

Sen är det väldigt lustigt hur de flesta i tråden pratar svartjobb och att man ska ha jättehög ambition. Ok visst - men klaga då inte på att kroppen inte orkar när man i framtiden går i pension vid 70+. Kroppen ska nämligen hålla då med. Så även om det säkert kommer bli en del svartjobb kan man ju inte köra hur mycket som helst.

Lön är ju bara en sak. Det är ändå ett jobb och något man ska sysselsätta sig med varje vardag resten av sitt liv. Frågan är då om färg/tapeter är ens passion. För om det är något man tycker är kul så är ju trots allt lönen bra med tanke på korta utbildningen.
Citera
2024-03-19, 22:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Gör man något jobb då och då är det ingen fara, swish är till för att man ska kunna skicka pengar till familj och vänner. Det kommer man inte åka dit på om man håller det inom kontroll.
Prova får du se.
Någon olycklig stackare anmäler till skattemyndigheten och sedan får du problem.
Citera
2024-03-19, 23:28
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Håll sedan öron o ögonen öppna för jobb offshore där lönerna och förmåner är sånt en gnällig Svensk bara kan drömma om.
Vad har vi här? Arbeta på oljeriggar utanför Norges kust? Är det företagen som utbildar sina anställda?
Senast redigerad av Negercp 2024-03-19 kl. 23:32.
Citera
2024-03-20, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du har aldrig funderat på varför folk är så förbannade på hantverkare?

Ta ex Anders Timell när han satt i radio, han klaga konstant på hur mycket det kosta att renovera om, han skrek ständig om hantverkskostnader.

Bara för att det är dyrt att anlita en hantverkare så är det inte likställt med att alla pengar hamnar i hantverkarens plånbok, speciellt inte som anställd.
Du kommer inte bli rik på att måla, så är det.
Möjligen kommer du tjäna mycket pengar om du anställer 10 målare.
Citera
2024-03-20, 07:02
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Vad har vi här? Arbeta på oljeriggar utanför Norges kust? Är det företagen som utbildar sina anställda?
Som jag skrev i texten se till att bli duktig ej arbeta i sosse fart o ringa facket i tid o otid, då finns det magiska dörrar.
Gissar att lönen är ungefär dubbelt offshore vs något nybygge i Sverige.
Citera
2024-03-20, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metallstol
Hej,

Ställer denna fråga för att jag hör hela tiden att målare och snickare tjänar mycket pengar. Tänkte ställa frågan till er som jobbar/har jobbat som målare/snickare. Är det verkligen sant? Hur mycket tjänar/tjänade ni som lägst och högst?

Jag själv är uppväxt i familjen där ekonomin har varit sådär... Vi var inte rent fattiga, men hade inte "lyxen" att köpa vad vi vill. Håller på att ansöka mig till målare. Därför tänkte jag ställa frågan. Vill få mer information innan jag börjar utbildningen.

P.S. Ber om ursäkt för min svenska och ber om ursäkt om jag har skrivit fel inlägg på fel avdelning.

Väntar på era svar
Enda sättet målare tjänar pengar är på ytbehandlingar av utrustning, rör, verktyg etc. i oljeindustrin på norsk sockel.

Då blir du målare först. Så ordnar du ett fagprøven på plats I Norge.

Bli industrimekaniker istället.
Citera
2024-03-20, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Bara för att det är dyrt att anlita en hantverkare så är det inte likställt med att alla pengar hamnar i hantverkarens plånbok, speciellt inte som anställd.
Du kommer inte bli rik på att måla, så är det.
Möjligen kommer du tjäna mycket pengar om du anställer 10 målare.
Säg inte det, var till Norge för bara något år sedan, första månader som anställd, sedan lyckades jag ta över projektet och blev anställd till beställaren, lön ökade till runt 70-80k månaden samt jag hade kildeskatt dvs 25% skatt.
Citera
2024-03-20, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeSuckz
Fel fel fel. 30k är ett skämt. Där jag jobbar nu tjänar målarna runt 50.000kr med akord. Och vi snickare tjänar 48.000kr med akord.

Detta är sthlm trakten
Det där varierar tydligen mycket. De målare som hänger på flashback tjänar drygt 50 papp i månaden. Medan de vanliga som icke gör det får nöja sig med 30.....
Citera
2024-03-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
En målare i Sverige har en genomsnittslön på 34500 kr/mån och det inkluderar ev tillägg:

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...on=m%C3%A5lare

En industriarbetare har betydligt mindre än så, lär dig gärna något.

Scb uppgifter är alltid lägre, jämför du med avtalen så ser du att det inte stämmer!
Citera
2024-03-21, 13:52
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Det där varierar tydligen mycket. De målare som hänger på flashback tjänar drygt 50 papp i månaden. Medan de vanliga som icke gör det får nöja sig med 30.....

Där jag jobbar är det nyproduktion och svenska hantverkare på plats så dessa löner på 50k är vanligt.

Ska du jobba privat är det en annan femma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in