• 1
  • 2
2024-03-19, 04:33
Medlem
Hej,

Ställer denna fråga för att jag hör hela tiden att målare och snickare tjänar mycket pengar. Tänkte ställa frågan till er som jobbar/har jobbat som målare/snickare. Är det verkligen sant? Hur mycket tjänar/tjänade ni som lägst och högst?

Jag själv är uppväxt i familjen där ekonomin har varit sådär... Vi var inte rent fattiga, men hade inte "lyxen" att köpa vad vi vill. Håller på att ansöka mig till målare. Därför tänkte jag ställa frågan. Vill få mer information innan jag börjar utbildningen.

P.S. Ber om ursäkt för min svenska och ber om ursäkt om jag har skrivit fel inlägg på fel avdelning.

Väntar på era svar
Citera
2024-03-19, 05:19
Medlem
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2024-03-19, 05:19
Medlem
Det gäller samma sak som alla hantverksyrken, är du jäkligt duktig så tjänar du pengar.
Starta eget och göra fastprisjobb brukar vara ett bra koncept
Citera
2024-03-19, 05:49
Medlem
Vad är mycket pengar?
Har du sett en målare åka en Bentley eller Ferrari? Det har inte jag.
De kommer i sina fattiga vita skåpbilar o fläckiga arbetskläder.
De går till jobbet varje dag och de är längst ner i näringskedjan.
Det är ett hantverksyrke där du på sikt sliter ut kroppen i förtid och du får lite småsmulor för besväret.

Vill du tjäna pengar så är det helt fel yrke.
Vill du ha en hel kropp när du går i pension vid 70 års ålder så är det också helt fel yrke. Har du tur kan du arbeta tills du är 65 utan att få en alltför trasig kropp.
Vill du ha status bland andra människor och framförallt tjejer så är det helt fel yrke.
Vill du ha skärpa o smarta arbetskamrater så är det helt fel yrke.

Men en del passar som målare och trivs med det. Du kommer kunna betala dina räkningar osv.
Välj efter vad du vill arbeta med, inte efter plånboken.
Att tjäna mycket pengar på ett jobb man hatar tär på själen och förståndet.
Citera
2024-03-19, 06:33
Medlem
Mullrets avatar
Måla vitt måndag - fredag. Måla svart på helgerna.
Citera
2024-03-19, 06:34
Medlem
Belters avatar
Har du ADHD ska du absolut bli målare och göra jobb på ackord. Då kan du dra in en slant. Men, generellt sett så är målaryrket inget för vita män med vanliga normala efternamn.
Citera
2024-03-19, 06:58
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metallstol
Hej,

Ställer denna fråga för att jag hör hela tiden att målare och snickare tjänar mycket pengar. Tänkte ställa frågan till er som jobbar/har jobbat som målare/snickare. Är det verkligen sant? Hur mycket tjänar/tjänade ni som lägst och högst?

Jag själv är uppväxt i familjen där ekonomin har varit sådär... Vi var inte rent fattiga, men hade inte "lyxen" att köpa vad vi vill. Håller på att ansöka mig till målare. Därför tänkte jag ställa frågan. Vill få mer information innan jag börjar utbildningen.

P.S. Ber om ursäkt för min svenska och ber om ursäkt om jag har skrivit fel inlägg på fel avdelning.

Väntar på era svar

Viktigt för dig är inte vad man tjänar initialt, gör det du tycker om, visar sig det vara målning så skall du gå för det, samt göra praktik på en välrenommerad firma, där de tar hand om unga samt erbjuder en framtid. Annars yrket i sig öppnar upp en hel del möjligheter, men se till att bli duktig inte Sosse fart när du jobbar.
Håll sedan öron o ögonen öppna för jobb offshore där lönerna och förmåner är sånt en gnällig Svensk bara kan drömma om. Alla som studerar länge förlorar ändå hela tiden mot någon som jobbar offshore.

Vill du veta mer om offshore kan du PM:a mig vill inte berätta för mkt här.
Citera
2024-03-19, 07:04
Medlem
Det som är med hantverkare, kanske minst målare dock är att dom lär känna folk i branschen som dom hjälper och de får hjälp tillbaka.
Typ säg att du träffar vvs Gunnar på olika jobb ofta.

Då kan du fråga honom om han inte kan komma över på lördag och fixa något till dig.

I gengäld så fixar du något till honom. Ni har säkert rabatt på materialpriser också som vanliga inte har. Du kanske åker med firmabil privat, lånar hem verktyg osv.

Saker som vanliga lägger tusentals kr på är mycket billigare för dig.

En viktig vinst är också att du hittar bra folk som inte försöker blåsa dig.

Sedan är lönen som anställd bra jämförbart med utbildningsnivån och blir du egen så kan den bli riktigt bra.
Citera
2024-03-19, 07:14
Medlem
En målare tjänar drygt 30000- i månaden. Vilket får ses som en hyfsad lön med tanke på vilken utbildning som krävs. Är du pigg och ung kan du alltid jobba extra på helgerna. Om det är något status i yrket vet jag inte. Men högre än att gå arbetslös...Go for it...
Citera
2024-03-19, 07:19
Medlem
Lönemässigt nog stor skillnad som anställd och om du har eget företag och debiterbara jobb 100%
Citera
2024-03-19, 07:48
Medlem
Jag skulle säga att du skulle satsa på att bli rörkrökare istället.

Men målare är inte så dumt heller. Blir du bra och har ett driv så blir du snart gruppledare och tjänar bättre. Själv har jag varit en alltiallo-hantverkare. Numer är jag byggingenjör men jag har haft stor nytta av mina hantverkar-år. Du kan alltid senare om du tröttnar på att vara målare att utbilda dig till annat. Starta eget går ju också bra.
Citera
2024-03-19, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är mycket pengar?
Har du sett en målare åka en Bentley eller Ferrari? Det har inte jag.
De kommer i sina fattiga vita skåpbilar o fläckiga arbetskläder.
De går till jobbet varje dag och de är längst ner i näringskedjan.
Det är ett hantverksyrke där du på sikt sliter ut kroppen i förtid och du får lite småsmulor för besväret.

Vill du tjäna pengar så är det helt fel yrke.
Vill du ha en hel kropp när du går i pension vid 70 års ålder så är det också helt fel yrke. Har du tur kan du arbeta tills du är 65 utan att få en alltför trasig kropp.
Vill du ha status bland andra människor och framförallt tjejer så är det helt fel yrke.
Vill du ha skärpa o smarta arbetskamrater så är det helt fel yrke.

Men en del passar som målare och trivs med det. Du kommer kunna betala dina räkningar osv.
Välj efter vad du vill arbeta med, inte efter plånboken.
Att tjäna mycket pengar på ett jobb man hatar tär på själen och förståndet.

Jag är inte 100% säker på om jag ska gå utbildningen. I med att jag känner mig helt vilse. Har alltid velat starta eget, då som anställd har du inte "kontroll".
Tänker inte och vill inte jobba för någon annan än mig själv. Har haft flera olika jobb och sett hur mycket man måste slita och jobba för att tjäna resten av vinsten.

Förstår att starta eget behövs mycket pengar och kunskap plus stor risk att man förlorar allt. Men ska nog kolla vidare.

Tusen tack för ditt svar, det har hjälpt mig mycket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in