2024-03-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldCrow
Om hela rättegången är hemlig får man väl lägga fram hemliga bevis? Dokumentationen om exproprieringen är ju hemlig, motiv till hemlighållande o.s.v. Det måste jag ju få lägga fram?
Den är inte hemlig, den sker bakom stängda dörrar i syfte att minimera risken för sekretessbrotts fullbordan.
Citera
2024-03-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-Lund
Har du verkligen psyke för sånt här?
Om staten vill köra dig juridiskt i röven så gör dom det utan pardon, dom tar ingen hänsyn till om dom slår ditt liv i spillror.
Jag pallar det. Önsketänkande från min sida kanske men jag tror på en förlikning när jag har lämnat in mitt bevismaterial.
Citera
2024-03-19, 15:59
Medlem
Citat:
Jag kan visa matematiskt att den är sämre så det är inget tyckande.

Som sagt vad menar du med sämre? Du kan uppfinna en ammunition som är matematiskt bättre än en annan men pga dess kaliber så finns det ingen efterfrågan.
Då är den t.ex. bättre i form av kraft/genomslagsförmåga men ekonomiskt sett är den värdelös då det inte finns någon efterfrågan.

Skälig ersättning baseras inte på uppfinningens förmåga utan enbart på dess ekonomiska värde.
Citera
2024-03-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Som sagt vad menar du med sämre? Du kan uppfinna en ammunition som är matematiskt bättre än en annan men pga dess kaliber så finns det ingen efterfrågan.
Då är den t.ex. bättre i form av kraft/genomslagsförmåga men ekonomiskt sett är den värdelös då det inte finns någon efterfrågan.

Skälig ersättning baseras inte på uppfinningens förmåga utan enbart på dess ekonomiska värde.
Ekonomiska värdet är stort då uppfinningen ger ny förmåga till dyra system. Det finns en marknad som jag blivit utestängd från men jag har svårt att visa vad exempelvis Saab skulle vara villiga att betala för ett patent. Tyvärr.
Citera
2024-03-19, 17:01
Medlem
Citat:
En sak värt att beakta är att det är inte expropriering på samma sätt som med fastigheter.
I de här fallen så är det beslut om att uppfinningen skall vara hemlig, inte exproprieringen som är tvingande.
Övertagande av uppfinningen sker bara om uppfinnaren själv begär att staten skall göra det så själva övertagandet är inte påtvingat på samma sätt.

Citat:
Det är dock inte ett evighetsbeslut, dels hade du kunnat överklaga hemlighållandet och dels så måste det omprövas varje år.

Blir svårare att kräva mer i ersättning när det är du själv som begärt att de skall ta över uppfinningen.

Övertagandet görs med stöd av av 13 § Lag om Försvarsuppfinningar oavsett. Att TS begär övertagande (enligt 11 §) innebär bara att staten tvingas ta ett beslut i frågan eller så upphör sekretessförordnandet och uppfinningen kan patenteras. Oavsett om sekretessförordnandet består eller om uppfinningen övertas skall dock "skälig ersättning" utgå.
Citera
2024-03-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Övertagandet görs med stöd av av 13 § Lag om Försvarsuppfinningar oavsett. Att TS begär övertagande (enligt 11 §) innebär bara att staten tvingas ta ett beslut i frågan eller så upphör sekretessförordnandet och uppfinningen kan patenteras. Oavsett om sekretessförordnandet består eller om uppfinningen övertas skall dock "skälig ersättning" utgå.

Helt klart, det är dock stor skillnad i ersättningsnivå på om staten helt övertar uppfinningen eller om den bara hemlighålls ett år.
Vid hemlighållande utgår ersättning för varje förläggning(nytt beslut varje år).
Så vid hemlighållande så baseras ersättningen på värdet för ett år. Vid övertagande så skall ersättningen baseras på det beräknade värdet för hela patenttiden.

Så problemet då om man begärt övertagande är att då är det inte staten som påtvingat övertagandet utan att det skett på ens eget initiativ.
Om man anser att ersättningen är för låg bör man rimligen inte begära övertagande.
Citera
2024-03-19, 17:25
Medlem
Citat:
Helt klart, det är dock stor skillnad i ersättningsnivå på om staten helt övertar uppfinningen eller om den bara hemlighålls ett år.
Vid hemlighållande utgår ersättning för varje förläggning(nytt beslut varje år).
Så vid hemlighållande så baseras ersättningen på värdet för ett år. Vid övertagande så skall ersättningen baseras på det beräknade värdet för hela patenttiden.

Så problemet då om man begärt övertagande är att då är det inte staten som påtvingat övertagandet utan att det skett på ens eget initiativ.
Om man anser att ersättningen är för låg bör man rimligen inte begära övertagande.

Ersättningen betalades ut efter övertagandet. Jag hade inga skäl att förvänta mig så låg ersättning som jag fick. Det var ingen förhandling. Hade jag anat hur det skulle gå till hade jag förstås inte begärt övertagande.
Citera
2024-03-19, 18:31
Medlem
Är det nån som vet hur lagen om försvarsuppfinningar förkortas? Trodde tidigare det var LOF men nu använder FMV FUL så det är väl det som gäller..
Citera
2024-03-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-Lund
Varför ska nån svettig kufingenjör med hängbuk och Kurt Olsson-kavaj bestämma vad du kallar den.
Vill du säga å skriva LOF så säg å skriv LOF, för böfvelen!

Hehe ja det tar ändå emot att skriva FUL på handlingarna.
Citera
2024-03-19, 19:19
Medlem
Citat:
Är det nån som vet hur lagen om försvarsuppfinningar förkortas? Trodde tidigare det var LOF men nu använder FMV FUL så det är väl det som gäller..

Skriv SFS 1971:1078 då? (Men FUL verkar ju vara det FMV skriver och passar in på mönstret att lagar förkortas xL även om de heter lag om x formellt)
Senast redigerad av Engineer 2024-03-19 kl. 19:30.
Citera
2024-03-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Skriv SFS 1971:1078 då? (Men FUL verkar ju vara det FMV skriver och passar in på mönstret att lagar förkortas xL även om de heter lag om x formellt)

Ja ok, men vilken jävla förkortning..
Citera
2024-03-19, 19:44
Medlem
Det kan vara intressant att känna till att lagen behandlar uppfinningar, det behöver inte vara patentansökningar. Så vem som helst som gör en försvarsuppfinning måste skicka in beskrivning på denna till FMV för sekretessprövning. Annars bryter man mot lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in