• 6
  • 7
2024-03-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldCrow
Ja ok, men vilken jvla frkortning..

Oavsett br du referera till SFS nr eller hela namnet. De dr frtkorningarna r ju inte enhetliga. Enligt Skatteverket r FUL en frkortning fr Lag (1998:1603) om beskattningen vid fusioner, fissioner och verksamhetsverltelser.

(Skatteverket anser fr vrigt LAS r Lag om Alkoholskatt)
S varje myndighet har nog sina egna frkortningar.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...24.1/1220.html
Citera
2024-10-14, 22:21
Medlem
IRMEs avatar
Du har extremt sm chanser utan representation. Hur kan du ens bevisa att du har lidit ngon ekonomisk skada? De flesta patent tjnar man noll p och r mer eller mindre en kostnad.

Har du ngra kunder som sagt att de r villiga att licensera? Kan du bevisa att du ens skulle ha ftt ett patent? Bara fr att det r hemligstmplat i Sverige betyder det inte att det r nytt i vrlden.

Citat:
Juristerna hos frsvarsmyndigheterna sger ingenting men en jurist p FMV hll i rendet med utbetalning. Jag har inte skrivit p ngot. Jag vet att uppfinningen r vrd 200 gnger mer n jag fick och det kan jag bevisa.
Uppfinningen blev hemlig redan vid patentanskan s den har inte spridits till andra myndigheter.

Hur bedmer du vrde?

Citat:
Det finns ett referensfall vad staten har betalat fr en liknande uppfinning (ocks hemlig) som r mycket mindre kapabel n denna.

Hur bedmer du vrde?

Citat:
Jag ska ha tminstone beloppet som staten betalade ut fr den mindre kapabla uppfinningen. Det r 200 ggr pengarna jag har ftt. Uppfinningen skyddar miljardbelopp + mnniskoliv.

Kan du bevisa att staten skulle frlora miljarder kronor utan denna uppfinning?

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Trolltrd. Om du har ftt ett patent BEVILJAT s innebr det att uppfinningen INTE LNGRE R HEMLIG.
Det finns drmed NOLL intresse fr staten att expropriera ett patent. Patent har enbart ett ekonomiskt vrde. Dremot kan staten frmodligen, vid behov, skaffa sig en tvngslicens, allts rtt att f anvnda din uppfinning mot blygsam ersttning.

Patentet r inte beviljat. r det skerhetsklassat tar staten ver anskan. Verkar enligt lagen som att man ska f "sklig ersttning". Men det finns vl inte s mycker domar ver hur man bedmer vad sklig ersttning r.

Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Det lter som du r vldigt sker p din sak s d r det vl inte orimligt att du driver denna talan. Det faktum att du driver talan emot staten r, juridiskt, inte relevant. Oavsett vad foliehattar och de evigt desillusionerade anser s handlar detta enbart om vad "sklig ersttning" r fr din uppfinning. Och eftersom detta inte r en immaterialrttslig frga i sig s r din frmga att frsvara ett patent irrelevant i sammanhanget. Staten har redan erknt din rtt till uppfinningen och detta skall enbart handla om vrdering.

Dumt att representera sig sjlv i viktiga renden. Sen ifrgastter jag om staten har sagt att han har "rtt till uppfinningen". Det r inte helt sjlvklart att det r nytt i ett globalt perspektiv ens - jag gissar p att FMV bara gr en bedmning om att det borde nog vara hemligt och man frsker nog vara p den skra sidan. Men jag hller med om att man mste ju ha bra belgg fr vad r sklig ersttning i sammanhanget. Jag gissar p att det r extremt svrt att f en objektiv bedmning.
Citera
2024-10-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Dumt att representera sig sjlv i viktiga renden.
Helt enig.
Citat:
Sen ifrgastter jag om staten har sagt att han har "rtt till uppfinningen".
Det r inte frga om ngon "ex gratia" ersttning ifrn staten, vertagande och ersttning regleras enligt lag (13 Lag om Frsvarsuppfinningar). Givet vad TS redovisat har staten redan erbjudit ersttning och sledes erknt att TS r ursprungsman.
Citat:
Det r inte helt sjlvklart att det r nytt i ett globalt perspektiv ens - jag gissar p att FMV bara gr en bedmning om att det borde nog vara hemligt och man frsker nog vara p den skra sidan.
Huruvida uppfinningen slutligen r patenterbar r irrelevant inom aktuellt lagrum.
Citat:
Men jag hller med om att man mste ju ha bra belgg fr vad r sklig ersttning i sammanhanget. Jag gissar p att det r extremt svrt att f en objektiv bedmning.
Ja, det r ett rimligt antagande, men praxis och tolkning i exproprierings-fall r att gynna den vars egendom exproprieras.
Citera
2024-10-15, 08:57
Medlem
Ja, hur har det gtt s hr drygt ett halvr senare?
Citera
2024-10-15, 21:46
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Huruvida uppfinningen slutligen r patenterbar r irrelevant inom aktuellt lagrum.

r det verkligen helt irrelevant? Om uppfinningen inte r patenterbar s r vl vrdet p en ev. patentanskan i princip noll?
Citera
2024-10-15, 22:35
Medlem
Citat:
r det verkligen helt irrelevant? Om uppfinningen inte r patenterbar s r vl vrdet p en ev. patentanskan i princip noll?

Kruxet r att om uppfinningen anses omfattas om Lag om Frsvarsuppfinningar s skall eventuell patentanskan ocks frklaras vilande, vilket betyder att s lnge uppfinningen frblir hemlig s kommer det ej heller utfrdas ngot patent. Och PRV r skyldiga att underrtta FMV om patentanskningar kring frsvarsuppfinningar s fort de inkommer, inte efter de behandlats.
Citera
2024-10-15, 22:37
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Kruxet r att om uppfinningen anses omfattas om Lag om Frsvarsuppfinningar s skall eventuell patentanskan ocks frklaras vilande, vilket betyder att s lnge uppfinningen frblir hemlig s kommer det ej heller utfrdas ngot patent. Och PRV r skyldiga att underrtta FMV om patentanskningar kring frsvarsuppfinningar s fort de inkommer, inte efter de behandlats.

Visst, men spelar ju ingen roll vad svensk lag sger i detta. "Uppfinningen" kan ju redan vara knd och publik genom att den eller nraliggande material publicerats i ett helt annat land. Drav r det inte en uppfinning enligt patentlagen och vad r det d fr vrde i anskan egentligen.
Citera
2024-10-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercadier
Inga alls, bevisen r eller blir hemligstmplade och fr inte lggas fram infr domstolen, som bara kan konstatera att ord str mot ord.

Det r klart att bevisningen kan lggas fram i domstol. I svensk domstol rder fri bevisprvning, vilket innebr att du som part kan beropa all den bevisning som du har och/eller kan f fram.

Sekretessen gller ju enbart fr allmn handling (dvs. det handlingar som frvaras och r inkommen eller upprttat av en myndighet). Men om du sjlv har ett original eller en kopia av samma handling sr r du fria att beropa och ge in denna i mlet.

Domstolen kan inte bortse ifrn material/handlingar som beropats och getts in i mlet bara fr att det skulle rka vara en "allmn handling" (dvs. handlingen frvaras och r inkommen eller upprttat av viss myndighet) och den skulle vara sekretesskyddad enligt regler som rttegngsbalken hnvisar till i OSL - utan reglerna i rttegngsbalken tar sikte p nr parten inte har den "allmnna handlingen" i sin besittning och myndigheten har att tillhandahlla den, frst d kan det freligga sekretess.

Sammanfattningsvis:
Om du har eller har tillgng till handlingen s r du fria att beropa och ge in den i mlet som bevisning fr ditt pstende och domstolen har att vid sin prvning att beakta denna beropade och ingivna bevisning.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in