Du har extremt sm chanser utan representation. Hur kan du ens bevisa att du har lidit ngon ekonomisk skada? De flesta patent tjnar man noll p och r mer eller mindre en kostnad.
Har du ngra kunder som sagt att de r villiga att licensera? Kan du bevisa att du ens skulle ha ftt ett patent? Bara fr att det r hemligstmplat i Sverige betyder det inte att det r nytt i vrlden.
Citat:
Ursprungligen postat av
OldCrow
Juristerna hos frsvarsmyndigheterna sger ingenting men en jurist p FMV hll i rendet med utbetalning. Jag har inte skrivit p ngot. Jag vet att uppfinningen r vrd 200 gnger mer n jag fick och det kan jag bevisa.
Uppfinningen blev hemlig redan vid patentanskan s den har inte spridits till andra myndigheter.
Hur bedmer du vrde?
Citat:
Ursprungligen postat av
OldCrow
Det finns ett referensfall vad staten har betalat fr en liknande uppfinning (ocks hemlig) som r mycket mindre kapabel n denna.
Hur bedmer du vrde?
Citat:
Ursprungligen postat av
OldCrow
Jag ska ha tminstone beloppet som staten betalade ut fr den mindre kapabla uppfinningen. Det r 200 ggr pengarna jag har ftt. Uppfinningen skyddar miljardbelopp + mnniskoliv.
Kan du bevisa att staten skulle frlora miljarder kronor utan denna uppfinning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Trolltrd. Om du har ftt ett patent BEVILJAT s innebr det att uppfinningen INTE LNGRE R HEMLIG.
Det finns drmed NOLL intresse fr staten att expropriera ett patent. Patent har enbart ett ekonomiskt vrde. Dremot kan staten frmodligen, vid behov, skaffa sig en tvngslicens, allts rtt att f anvnda din uppfinning mot blygsam ersttning.
Patentet r inte beviljat. r det skerhetsklassat tar staten ver anskan. Verkar enligt lagen som att man ska f "sklig ersttning". Men det finns vl inte s mycker domar ver hur man bedmer vad sklig ersttning r.
Citat:
Ursprungligen postat av
pap01
Det lter som du r vldigt sker p din sak s d r det vl inte orimligt att du driver denna talan. Det faktum att du driver talan emot staten r, juridiskt, inte relevant. Oavsett vad foliehattar och de evigt desillusionerade anser s handlar detta enbart om vad "sklig ersttning" r fr din uppfinning. Och eftersom detta inte r en immaterialrttslig frga i sig s r din frmga att frsvara ett patent irrelevant i sammanhanget. Staten har redan erknt din rtt till uppfinningen och detta skall enbart handla om vrdering.
Dumt att representera sig sjlv i viktiga renden. Sen ifrgastter jag om staten har sagt att han har "rtt till uppfinningen". Det r inte helt sjlvklart att det r nytt i ett globalt perspektiv ens - jag gissar p att FMV bara gr en bedmning om att det borde nog vara hemligt och man frsker nog vara p den skra sidan. Men jag hller med om att man mste ju ha bra belgg fr vad r sklig ersttning i sammanhanget. Jag gissar p att det r extremt svrt att f en objektiv bedmning.