• 1
  • 2
2024-03-17, 17:38
Medlem
jag har ett patent inom försvarsområdet som blev hemligstämplat och exproprierat av staten. De kan göra så enligt lagen om försvarsuppfinningar. Problemet är att jag fick en skitsumma och är inte alls nöjd. I motivet till hemlighållande står att det hela är av väsentlig betydelse för försvaret så jag vill ha några miljoner. Funderar på att driva det som en stämning i PMD, har ett digert bevisunderlag och tänkte driva det själv utan juridiskt stöd. Vilka utsikter har jag att vinna mot staten?
Citera
2024-03-17, 17:52
Citat:
Ursprungligen postat av OldCrow
jag har ett patent inom försvarsområdet som blev hemligstämplat och exproprierat av staten. De kan göra så enligt lagen om försvarsuppfinningar. Problemet är att jag fick en skitsumma och är inte alls nöjd. I motivet till hemlighållande står att det hela är av väsentlig betydelse för försvaret så jag vill ha några miljoner. Funderar på att driva det som en stämning i PMD, har ett digert bevisunderlag och tänkte driva det själv utan juridiskt stöd. Vilka utsikter har jag att vinna mot staten?
Väldigt små utsikter.
Citera
2024-03-17, 18:50
Medlem
Inga alls, bevisen är eller blir hemligstämplade och får inte läggas fram inför domstolen, som bara kan konstatera att ord står mot ord.
Citera
2024-03-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercadier
Inga alls, bevisen är eller blir hemligstämplade och får inte läggas fram inför domstolen, som bara kan konstatera att ord står mot ord.

PMD hanterar sekretess enligt lagen om försvarsuppfinningar. Jag har 1400 sidor bevismaterial.
Citera
2024-03-17, 19:23
Medlem
Citat:
PMD hanterar sekretess enligt lagen om försvarsuppfinningar. Jag har 1400 sidor bevismaterial.
Visst, men att PMD kan besluta om att hålla stängda dörrar innebär inte att bevisningen får läggas fram.
Citera
2024-03-17, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercadier
Visst, men att PMD kan besluta om att hålla stängda dörrar innebär inte att bevisningen får läggas fram.

Det blir hemlig rättegång, den kommer inte ens att finnas officiellt.
Citera
2024-03-17, 20:01
Medlem
Citat:

Dina 1400 sidor lär vara bevis på uppfinningen i sig, men knappast på dess värde och det är ju värderingen som tvisten kommer handla om, ifall din ersättning varit skälig eller inte.

Hur stor chans du har att vinna är omöjligt att svara på utan att veta exakt vad det handlar om och hur stor ersättningen varit.
Även då är det sannolikt svårt att avgöra.
Citera
2024-03-17, 20:09
Medlem
Bill-Lunds avatar
Citat:
Det blir hemlig rättegång, den kommer inte ens att finnas officiellt.

Vad säger juristerna hos FMV, FOI och PRV då?

Varför beviljade PRV (staten) ett patent överhuvudtaget, borde dom inte förstått storheten (eller faran) i din uppfinning innan någon annan myndighet uppmärksammade den och la rabarber på patentet?

Om du redan tvingats krita på alla papper och sälja ditt patentbrev för potatispengar, har du då rätten att börja bråka med staten i efterhand?

Är du en girigbuk eller känner du dig orättvist behandlad, rent utav utsatt för ett justitiemord?

Det blev många frågor, hoppas dom inte är för dumma eller tråkar ut dig.
Senast redigerad av Bill-Lund 2024-03-17 kl. 20:30.
Citera
2024-03-17, 20:22
Medlem
Citat:

Om du har så lite kunskap om detta och frågar runt på Flashback skulle jag säga 0,00001 %.
Citera
2024-03-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-Lund
Vad säger juristerna hos FMV, FOI och PRV då?

Varför beviljade PRV (staten) ett patent överhuvudtaget, borde dom inte förstått storheten (eller faran) i din uppfinning innan någon annan myndighet uppmärksammade den och la rabarber på patentet?

Om du redan tvingats krita på alla papper och sälja ditt patentbrev för potatispengar, har du då rätten att börja bråka med staten i efterhand?

Är du en girigbuk eller känner du dig orättvist behandlad, rent utav utsatt för ett justitiemord?

Det blev många frågor, hoppas dom inte är för dumma eller tråkar ut dig.

Juristerna hos försvarsmyndigheterna säger ingenting men en jurist på FMV höll i ärendet med utbetalning. Jag har inte skrivit på något. Jag vet att uppfinningen är värd 200 gånger mer än jag fick och det kan jag bevisa.
Uppfinningen blev hemlig redan vid patentansökan så den har inte spridits till andra myndigheter.
Citera
2024-03-17, 20:48
Medlem
Bill-Lunds avatar
Citat:
Juristerna hos försvarsmyndigheterna säger ingenting men en jurist på FMV höll i ärendet med utbetalning. Jag har inte skrivit på något. Jag vet att uppfinningen är värd 200 gånger mer än jag fick och det kan jag bevisa.
Uppfinningen blev hemlig redan vid patentansökan så den har inte spridits till andra myndigheter.

Pic or didn´t happen...
Citera
2024-03-17, 20:54
Avstängd
Citat:

Berätta meer - har du någon form av anställning inom försvaret?

Om inte hur väcktes björnen - har du världspatent?

Är alla PRV handlingar hemliga? OM JAA

Vad hade hänt om du sökt patentet i ett annat land?

Kan det vara så att värdet bara finns OM det blir krig?

Om du inte skulle ha blivit exproprierad - i vilka länder skulle köparna finnas
du behöver inte svara exakt utan antal länder t ex några i europa några i asien
några i amerika - o bara aggressiva krigförande länder
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in