2024-03-12, 05:36
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wins
Jag jobbar på en svensk myndighet. Under hösten så gäller nya rutiner och alla som anställs eller redan jobbar här måste genomgå en säkerhetsprövning.

Jag har skulder hos kronofogden, de drar av min lön varje månad så kallad löneutmätning.

Kan de sparka mig på grund av detta eller hur kommer det bli? Jag har inte tagit upp det med någon, inte heller facket.

Tacksam för att svar

Tror inte skulden påverkar ditt jobb. Men det beror helt på vad du jobbar med inom ditt yrke. Svårt att veta när du inte skriver vad du jobbar med?
Citera
2024-03-12, 05:36
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Men ändå kunde en aktiv medlem från hells angels jobba på Arlandas bagagehantering, kriminella inom vård och omsorg, fan, vi har haft kriminella i våra domstolar

Att påstå att det är system tajt som ett fiskarsle utan fel och brister är uppenbarligen felaktigt
Bagage på Arlanda har jag för mig är max klass 3 och då är utredning mindre än i klass 1 och 2. Vård och omsorg tror jag få är ens klass 3. Domstolar vet jag inte om de har säkerhetsklass.
Citera
2024-03-12, 06:02
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du är i risken för att ta mutor som jag ser det.

Så verkar Säpo också se det när dom ställer frågor om 1. Skulder och tillgångar i Sverige. 2. Familj i utlandet

Detta kan ju också ha en förankring i erfarenheter och i hur verksamheten ser ut

Frågor kring ovan är ju förstås för att personer som TS ska upptäckas och det är nog så att personer har nekats genom säkerhetsprövning för mindre och accepterats trots mer.
Citera
2024-03-12, 06:23
Medlem
Beror helt på nivån av prövning.
Finns olika nivåer, är det den enklaste så spelar det ingen roll.
Är det den hårdaste så spelar det roll om någon av dina släktingar har skulder.
Citera
2024-03-12, 06:59
Medlem
CarlvonRosens avatar
De vet troligen redan om din utmätning så om du fortfarande är aktuell så är det oviktigt. De kommer säkerligen ta upp det, men såtillvida du inte har kriminell belastning bör det vara lugnt.
Citera
2024-03-12, 07:15
Medlem
TotalWars avatar
De flesta har sjukt höga skulder, vissa hos kronofogden andra hos banken. Sverige har halva sin BNP som skuld, skulle man tjäna 400 000 kr om året motsvarar det 200 000 kr i skulder hos kronofogden. 95-99% av alla människor samt nationer klarar inte av att sköta sin ekonomi, så även du borde sitta säkert om du själv har skulder.
Citera
2024-03-12, 07:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
Tror inte de kan säga upp dig, men vet inte om de ev skulle kunna se dig som säkerhetsrisk.
Finns möjlighet att bli omplacerad, kanske?
Citera
2024-03-12, 08:14
Medlem
Lite beroende på ditt jobb, men ju äldre skulderna är och ju bättre du skött dig efter du fick dom underlättar.
Att dom inte är spelskulder hjälper också till.

Om möjligt snåla lite extra och betala in till kronofogden utöver utmätningen av lön.
Även om det bara är en hundring i månaden ser det ju bättre ut, att du försöker så gott du kan att göra rätt.
Citera
2024-03-12, 08:59
Medlem
iflys avatar
Hycklare

Låt killen jobba kvar, våra korrupta politiker tar mutor dagligen och ändå röstar ni på dem
Citera
2024-03-12, 12:24
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wins
Jag jobbar på en svensk myndighet. Under hösten så gäller nya rutiner och alla som anställs eller redan jobbar här måste genomgå en säkerhetsprövning.

Jag har skulder hos kronofogden, de drar av min lön varje månad så kallad löneutmätning.

Kan de sparka mig på grund av detta eller hur kommer det bli? Jag har inte tagit upp det med någon, inte heller facket.

Tacksam för att svar

Nej, du får.inte sparken pga det.
Skulder hos fogden tas ej upp i en säkerhetsprövning.
Citera
2024-03-12, 13:32
Medlem
GlennGBGs avatar
Vem har väl inte skulder?
Om det är en risk eller ej beror lite på vem skulderna är till, samt hur stora det är.
Själv har jag runt 2 miljoner i skulder; men huvuddelen av dessa är lån till banker, och så länge det är det så är det lugnt.
Har väldigt svårt att tänka mig att du skulle bli av med jobbet pga skulderna, men det är som sagt beroende på vem som är borgenär (som du lånat av alltså), storlek och annat. Kronofogden ska inte vara något problem. Det är väl inte supervanligt, men inget som man ska bli av med jobbet pga.
Citera
2024-03-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
De flesta har sjukt höga skulder, vissa hos kronofogden andra hos banken. Sverige har halva sin BNP som skuld, skulle man tjäna 400 000 kr om året motsvarar det 200 000 kr i skulder hos kronofogden. 95-99% av alla människor samt nationer klarar inte av att sköta sin ekonomi, så även du borde sitta säkert om du själv har skulder.

Det var det mest ovidkommande inlägget hittills. Ren fantasi-matematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in