• 1
  • 2
2024-03-11, 19:54
Medlem
Jag jobbar på en svensk myndighet. Under hösten så gäller nya rutiner och alla som anställs eller redan jobbar här måste genomgå en säkerhetsprövning.

Jag har skulder hos kronofogden, de drar av min lön varje månad så kallad löneutmätning.

Kan de sparka mig på grund av detta eller hur kommer det bli? Jag har inte tagit upp det med någon, inte heller facket.

Tacksam för att svar
Citera
2024-03-11, 19:57
Medlem
Du är i risken för att ta mutor som jag ser det.
Citera
2024-03-11, 19:58
Bannlyst
Mo nerfarandes är att dom här ”säkerhetsprövningarna” är extremt slappa och mest spel för galleriet, terrorister har tagit sig in i domstolar, hela angels medlemmar har jobbat i bagagehanteringen på Arlanda osv

Att ha skulder kan betyda noll eller jättemycket, sitter du på känslig information som främmande makt eller illasinnade vill komma åt, då är dina skulder en jävligt bra ingång

Lyft det inte om det inte kommer upp, sitt lugnt i båten tills något annat händer, blir det samtal/diskussion så får det väl bli det, men ta det då i sådana fall

Skulle varenda människa kickas pga skulder eller en rattfylla på säkertsobjekt mm skulle det bli svårt att hitta personal och få saker gjorda
Citera
2024-03-11, 20:03
Medlem
HVIT.s avatar
Du är en säkerhetsrisk med tanke på att du inte klarar av att hantera något så primärt som din egen ekonomi. Så det är kört för dig här.
Citera
2024-03-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Du är en säkerhetsrisk med tanke på att du inte klarar av att hantera något så primärt som din egen ekonomi. Så det är kört för dig här.

Beror väl på vilken bransch ts jobbar inom? Ska alla som ha skulder få sparken, hur ska man då ens kunna betala tillbaka.
Citera
2024-03-11, 20:04
Medlem
Kuddkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wins
Jag jobbar på en svensk myndighet. Under hösten så gäller nya rutiner och alla som anställs eller redan jobbar här måste genomgå en säkerhetsprövning.

Jag har skulder hos kronofogden, de drar av min lön varje månad så kallad löneutmätning.

Kan de sparka mig på grund av detta eller hur kommer det bli? Jag har inte tagit upp det med någon, inte heller facket.

Tacksam för att svar

Det beror helt vilken myndighet vi pratar om. Som @tjanska säger så ligger du i riskzonen för att ev vara villig att ta mutor i utbyte mot information.

Du kan neka att genomgå säkerhetsprövning men kan nog definitivt inte räkna med att få behålla tjänsten alls isf. Nu vet jag inte vilken myndighet du jobbar på men din skuld ses nog som mer riskfylld än t ex en fortkörningsbot eller p-bot. Tyvärr.

Prata med facket ändå och se vad de säger.
Citera
2024-03-11, 20:05
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du är i risken för att ta mutor som jag ser det.

Det är väl alla? Mycket vill ha mer. Tex Arga Snattaren som har tjänat multum... tyckte ändå det var värt med en stöldturné på Ica Maxi.
Citera
2024-03-11, 20:20
Medlem
sebastian66s avatar
Varför skulle dina skulder påverka din arbetssituation och din arbetsplats. Din arbetsgivare vet du redan om att du har skulder med tanke på att du har löneinförsel.
Det innebär väl inte att det kan vara några större problem överhuvudtaget. Då skulle man liksom reagera redan innan eller hur.
Citera
2024-03-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Varför skulle dina skulder påverka din arbetssituation och din arbetsplats. Din arbetsgivare vet du redan om att du har skulder med tanke på att du har löneinförsel.
Det innebär väl inte att det kan vara några större problem överhuvudtaget. Då skulle man liksom reagera redan innan eller hur.

Det är inte arbetsgivaren som bestämmer om någon klarar en säkerhetsprövning.
Citera
2024-03-11, 20:33
Medlem
Beror nog lite på hur dina skulder uppkommit.
Men om det inte beror på kriminalitet eller beroende tror jag inte att du kommer att missa säkerhetskoden p.g.a det.
Handlar det om missbruk har din arbetsgivar ett ansvar att rehabilitera dig.

Men då du är anställd så tror jag knappast att du får sparken, det kan dock ske om du motsätter dig kontrollen.

Men troligen hade du inte fått tjänsten om de reglerna gällt när du blev anställd.
Citera
2024-03-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Det är inte arbetsgivaren som bestämmer om någon klarar en säkerhetsprövning.

Lite offtopic, men vad innebär en säkerhetsprövning? Vad gås igenom?
Citera
2024-03-11, 20:37
Medlem
Jag är inte kriminell och aldrig varit dömd för ngt. Polishuset har jag varit bara när jag behövde förnya mitt pass. Skulder har uppkommit pga ett företag och andra lån/ krediter. Jobbade ihjäl mig för att få ihop dagliga behov. Tillslut orkade jag inte och slapp allt.

Jag jobbar inom it….
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in