Jag jobbar som konsult och är ofta säkerhetsklassad i olika uppdrag hos myndigheter. Jag har också en HR-bakgrund. Det är två saker vi pratar om här. Den ena är säkerhetsklassningen, som som övriga påpekat mycket har att göra med vilken tjänst du har och om det är 1, 2 eller 3.
Olika kontroller gäller där. Det är precis som fler skriver, risken med att man är mutbar som är skälet till kontroll av ekonomin. Vi har blivit kollade både jag och min andra hälft i vissa av mina uppdrag, för att vi inte ska vara högrisk för att ta mutor.
Det andra är HR-delen. Svensk arbetsrätt är sjukt stark åt den anställdes sida i dessa lägen. Skitstövlar kan stanna länge på jobb som arbetsgivare har svårt att bli av med, tex folk som varit taskiga mot barn i förskolan eller äldre på äldreboenden mm. Självklart vet alla arbetsgivare om man har införsel, men det är inte säkert att det är automatiskt kommunicerat till din chef. Ibland sköts det direkt via HR-avdelningen, men NÅGON vet.
Omplacering gäller i första hand om man inte klarar ett liknande krav, och på en statlig myndighet kommer det skötas som en förhandling med facket.
Då blir bedömningen om du kan få en annan tjänst som inte är säkerhetsklassad, OM, de väljer att alla med din tjänst, oavsett när de anställdes, behöver klara en viss säkerhetsklass.
Beroende på hur stor myndigheten är finns det säkert något som du är kvalificerad för (och då räcker det med tillräckliga kvalifikationer).
Dock kan det ju vara så att vissa tjänster kräver en viss specifik utbildning eller liknande och då faller man bort, men normalt sett är det ju svårt att bli av med någon. Du kan säkert bli omplacerad, och för att det inte ska bli ett bastubadarmål så kommer man leta efter lediga tjänster som du har rimlig chans att klara av om man gör det lite enkelt. Men man kan också ta i beaktande att du varit där länge och skött dina åtaganden osv. Det kan ingå viss möjlighet till hänsyn, beroende på klass.
Har de inga lediga tjänster och du inte kan jobba pga att du inte klarar säkerhetsklassningen kan du faktiskt sägas upp, men det är högst osannolikt, eftersom det nästan aldrig händer inom staten. Det finns alltid en liten lucka någonstans.
Jag jobbar på en svensk myndighet. Under hösten så gäller nya rutiner och alla som anställs eller redan jobbar här måste genomgå en säkerhetsprövning.
Jag har skulder hos kronofogden, de drar av min lön varje månad så kallad löneutmätning.
Kan de sparka mig på grund av detta eller hur kommer det bli? Jag har inte tagit upp det med någon, inte heller facket.
Tacksam för att svar
Du kan inte riskera repressalier för sådana omständigheter som din AG känt till i ett visst antal månader. Blir du uppsagd så kommer du få en rejäl insättning om de väljer att så kallat köpa ut dig.
"Säkerhetsprövningen består bland annat av en grundutredning, vilket innebär granskning av betyg, intyg och referenser, kontroll av din ekonomi, bolagsengagemang samt en säkerhetsprövningsintervju som syftar till att skaffa en djupare kännedom om dig."
Självklart kollar man din ekonomi. Sluta hitta på.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!