2024-03-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wins
Jag jobbar på en svensk myndighet. Under hösten så gäller nya rutiner och alla som anställs eller redan jobbar här måste genomgå en säkerhetsprövning.

Jag har skulder hos kronofogden, de drar av min lön varje månad så kallad löneutmätning.

Kan de sparka mig på grund av detta eller hur kommer det bli? Jag har inte tagit upp det med någon, inte heller facket.

Tacksam för att svar

Är det löneavdelningen eller du som betalar in varje månad?

Om du inte har några extrema skulder så ser jag inget problem.
Är det mkt så kanske de göra en utvärdering beroende på vilken position du har.
Citera
2024-03-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikira
Beror på, som många andra skriver, men en sak är säker, det kommer komma ut till kollegorna, så var mentalt förberedd på det, kan bli jobbigt.

Exakt vad och varför skulle det läcka ut till kollegorna?, säkkontrollen gör ju SÄPO och eventuella personliga samtal görs mellan din chef och dig.
Citera
2024-03-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikira
Beror på, som många andra skriver, men en sak är säker, det kommer komma ut till kollegorna, så var mentalt förberedd på det, kan bli jobbigt.

Varför skulle det göra det? Vad som kommer fram och gås igenom på en säkerhetsintervju är inget som sprids i fikarummet direkt.
Citera
2024-03-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wins
Jag jobbar på en svensk myndighet. Under hösten så gäller nya rutiner och alla som anställs eller redan jobbar här måste genomgå en säkerhetsprövning.

Jag har skulder hos kronofogden, de drar av min lön varje månad så kallad löneutmätning.

Kan de sparka mig på grund av detta eller hur kommer det bli? Jag har inte tagit upp det med någon, inte heller facket.

Tacksam för att svar

Säkerhetsprövningen betyder bara att de vill kartlägga vilka möjliga säkerhetsrisker det finns. Och ja, de kommer absolut vara intresserade av din ekonomiska situation och dina skulder. Sedan betyder inte det alls att de med automatik kommer sparka dig. Min gissning är att om löneutmätningen funkar bra och om du känns öppen och seriös så löser det sig nog. Säger jag utan att vara expert på området alls.
Citera
2024-03-11, 23:09
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Det är inte arbetsgivaren som bestämmer om någon klarar en säkerhetsprövning.

Det stämmer, men det är arbetsgivaren som bestämmer om TS får jobba kvar eller inte.
Citera
2024-03-11, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janedoe88161
Beror väl på vilken bransch ts jobbar inom? Ska alla som ha skulder få sparken, hur ska man då ens kunna betala tillbaka.
Är väl inte skulderna som är problemet heller. Problemet är ju att hen inte har betalat skulderna. Du får ju liksom inte kronofogden efter dig bara för att du har skulder.
Citera
2024-03-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Exakt vad och varför skulle det läcka ut till kollegorna?, säkkontrollen gör ju SÄPO och eventuella personliga samtal görs mellan din chef och dig.

So what?

Alla har vi har tuffa perioder i våra liv. Det finns väldigt få undantag till den regeln.
Citera
2024-03-11, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
So what?

Alla har vi har tuffa perioder i våra liv. Det finns väldigt få undantag till den regeln.

Ehh, vad har det med innehållet i tråden att göra ?
Citera
2024-03-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Ehh, vad har det med innehållet i tråden att göra ?

Det var mer ett inlägg i tråden, om det nu skulle läcka till kollegorna.
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-03-11 kl. 23:52.
Citera
2024-03-12, 01:02
Bannlyst
Flygöverste Wennerström beskostade en livsstil som han inte hade råd med att sälja hemligheter till kommunisterna.

Gissa väl att dagens säkerhetsprövning tittar man på finns kopplingar till olika brottssyndikat som klaner och liknade.

Men det vore bra om kollade om folk var kommunister eller muslimer, för dom utgör en inre lede fi.
Senast redigerad av PalmeKiller 2024-03-12 kl. 01:05.
Citera
2024-03-12, 01:25
Bannlyst
Nej, det är inget hinder att ha skulder och jobba på ett säkerhetsklassat område.
Citera
2024-03-12, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janedoe88161
Lite offtopic, men vad innebär en säkerhetsprövning? Vad gås igenom?

Får sitta i en 2 timmar lång intervju och gå igenom allt om dig, bakgrund etc.. precis allt

Har själv gjort en jobbigt som fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in