2024-03-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wins
Jag är inte kriminell och aldrig varit dömd för ngt. Polishuset har jag varit bara när jag behövde förnya mitt pass. Skulder har uppkommit pga ett företag och andra lån/ krediter. Jobbade ihjäl mig för att få ihop dagliga behov. Tillslut orkade jag inte och slapp allt.

Jag jobbar inom it….

Jag tolkar det som att du inte är chef?
Har du en hög befattning eller om du sitter på väldigt känslig information, jobbar direkt mot GD osv är säkerhetskontrollerna omfattande. Men hade du haft någon av de befattningarna hade du redan gått igenom säkerhetskontrollerna. De tjänsterna har högsta säkerhetsklasserna.

Med största sannolikhet kommer du få svara på ett par frågor och visa att du sköter dig med ditt jobb, följer din avbetalningsplan, inte har kontakter som skulle kunna pressa dig på information osv.
Är du fast anställd är det svårt att avskeda dig.

Idag säkerhetskontrolleras alla som anställs på statliga myndigheter så skulder lär inte vara ett problem så länge du inte sitter på topphemlig information.

Du ska vara så ärlig som möjligt.
Senast redigerad av Champinjoner 2024-03-11 kl. 22:02.
Citera
2024-03-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Beror helt och hållet på säkklassningen och den tjänst du har.

Säkklass 1 och 2, då kontrolleras inte bara din ekonomi utan även din sambo/frus, samt särskild personutredning.

I Säkklass 3 synas belastning, misstanke och spaningsregistret, sedan brukar det bli årliga personliga samtal där man kan få frågan gällande sin ekonomi, men det är inget som direkt kontrolleras.

Skulder, sanering, utmätning behöver inte alls vara något hinder.

Vad ingår i en personutrening? Jag är nyfiken.
Citera
2024-03-11, 21:59
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:
Jag jobbar på en svensk myndighet. Under hösten så gäller nya rutiner och alla som anställs eller redan jobbar här måste genomgå en säkerhetsprövning.

Jag har skulder hos kronofogden, de drar av min lön varje månad så kallad löneutmätning.

Kan de sparka mig på grund av detta?

Ja.
Citera
2024-03-11, 22:02
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Beror på klassningen. Några av mina kollegor fick presentera underlag, för mig räckte det med en muntlig redogörelse för tillgångar/skulder.
Citera
2024-03-11, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Säkerhetsprövningen är absolut inte slapp. Det görs en slagning mot bland annat brottsregistret, misstankesregistret (eller vad det nu heter) och Kronofogden minst en gång i månaden iaf för klass 1 och klass 2.
Skulder kan absolut vara ett problem och ett skäl för uppsägning.

Men ändå kunde en aktiv medlem från hells angels jobba på Arlandas bagagehantering, kriminella inom vård och omsorg, fan, vi har haft kriminella i våra domstolar

Att påstå att det är system tajt som ett fiskarsle utan fel och brister är uppenbarligen felaktigt
Citera
2024-03-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Vad ingår i en personutrening? Jag är nyfiken.

Då kör dom registrena samt ekonomisk kontroll mot din sambo/fru, och i vissa fall övriga anhöriga.
Citera
2024-03-11, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Varför skulle dina skulder påverka din arbetssituation och din arbetsplats. Din arbetsgivare vet du redan om att du har skulder med tanke på att du har löneinförsel.
Det innebär väl inte att det kan vara några större problem överhuvudtaget. Då skulle man liksom reagera redan innan eller hur.

Kan instämma. Arbetsgivare överlag brukar ju hitta på svepskäl till att sparka folk åt höger och vänster , så det är ju inget nytt fenomen
Citera
2024-03-11, 22:11
Medlem
Hänger på säkerthetsklassen. Har du sund relation till arbetsgivaren såbör det va lugnt liksom
Citera
2024-03-11, 22:12
Medlem
raikiras avatar
Beror på, som många andra skriver, men en sak är säker, det kommer komma ut till kollegorna, så var mentalt förberedd på det, kan bli jobbigt.
Citera
2024-03-11, 22:14
Medlem
Citat:
Jag jobbar på en svensk myndighet. Under hösten så gäller nya rutiner och alla som anställs eller redan jobbar här måste genomgå en säkerhetsprövning.

Jag har skulder hos kronofogden, de drar av min lön varje månad så kallad löneutmätning.

Kan de sparka mig på grund av detta eller hur kommer det bli? Jag har inte tagit upp det med någon, inte heller facket.

Tacksam för att svar
Hej absolut inte det är inget brott att råka hamna hos kronofogden
Citera
2024-03-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollybolly
Hej absolut inte det är inget brott att råka hamna hos kronofogden

Säkerhetsprövningen och huruvida man klarar den handlar inte om tidigare brottslighet utan hur stor risk du bedöms vara i förhållande till den information som du förväntas få ta del av. Så din kommentar om att det inte är brottsligt att hamna hos kronofogden har noll betydelse för hur bra eller dåligt ts prövning kommer att gå.
Citera
2024-03-11, 22:33
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikira
Beror på, som många andra skriver, men en sak är säker, det kommer komma ut till kollegorna, så var mentalt förberedd på det, kan bli jobbigt.

Tror inte kollegorna bryr sig så mycket. Vissa kanske men det finns värre saker att bli dömd över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in