2024-03-11, 09:34
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora
USA's vårdapparat är sjuk ja.

Men är lite tveksam till jämförelse av skattekvot. Hur jämför man, tar man hänsyn till alla skatter, och räknar man in skatt på skattefinansierade låtsasjobb, alltså skatt på dolda bidrag? Det jag avser är skattekvoten för de som är närande, inte genomsnittet inklusive de som inte bidrar alls och är tärande.
Skattekvoten är enkel, regeringens+delstaternas budgeterade skatteinkomster under året delat med landets BNP. Bättre värde på ett lands skatte-beroende kan du inte få. Och förvånande nog har då USA samma skattekvot som Sverige om man tar hänsyn till Bidens underskott valåret 2024 på 10% av BNP.
Citera
2024-03-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Brukar kolla på vad dataingenjörer och liknande yrken tjänar, en vanlig årslön brukar ligga i spannet 150.000 - 500.000 dollar, och det är inget unikt. Min fråga är hur bolagen har råd att betala årslöner på 1.5 - 5.5 miljoner för en dataingenjör? Högst lön hittar du i Stockholm och är i genomsnitt ca 600.000 per år, den amerikanska motsvarigheten ligger på ca 2.2 miljoner per år innan skatt men höjden är betydligt större.

Hur har amerikanska bolag råd att betala 3.5 gånger så mycket lön till sina ingenjörer? Är det svenska bolag som är olönsamma, svenska bolag som är snåla, ingenjörer i Sverige som säljer sig billigt? Mer grundläggande fråga, varför flyttar inte svenska dataingenjörer till USA i högre grad?

150.000 - 500.000 dollar ?

Låter kraftigt överdrivet. Jag har jobbat i många projekt där delar av utveckling legat i USA och
sällan jag hört om löner i den nivån om du inte är på hög nivå i ett Tech bolag.
100.000 usd om året anses vara en bra lön om du även har bra benefits som sjukvårdsförsäkring
för dej och familjen.
Citera
2024-03-11, 15:08
Medlem
Bomullsvantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Du…. vet hur ett försäkringssystem fungerar hoppas jag? Alltså, det kommer finnas de som tar ut mer än de betalar in, och vem pyntar där tror du, du och andra. Det kommer man inte ifrån.
Ursäkta om jag var otydlig men jag menar givetvis att man själv tar ansvar för vad man vill betala för dvs ej påtvingad av staten.
Citera
2024-03-11, 19:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Skattekvoten är enkel, regeringens+delstaternas budgeterade skatteinkomster under året delat med landets BNP. Bättre värde på ett lands skatte-beroende kan du inte få. Och förvånande nog har då USA samma skattekvot som Sverige om man tar hänsyn till Bidens underskott valåret 2024 på 10% av BNP.

Sverige har minskat såväl sin statsskuld som sitt skatteberoende samtidigt som man lassat över ansvaret för tex bostadsfrågan på medborgarna som får belåna sig med miljoner för att få något så basalt som en bostad.

På 60-talet var Sverige rikt och svenskarna fattiga, nu är det tvärt om.

Det motsäger inte vad du skriver men det är en aspekt man måste väga in.
Citera
2024-03-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
wake up. en ingenjör tjänar i SNITT typ 100k usd per år, inte de summorna som TS skrev i första inlägget. dvs inga 3.5x lönen
Eh, talar utifrån mitt eget fall.
Citera
2024-03-11, 19:23
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Sverige har minskat såväl sin statsskuld som sitt skatteberoende samtidigt som man lassat över ansvaret för tex bostadsfrågan på medborgarna som får belåna sig med miljoner för att få något så basalt som en bostad.

På 60-talet var Sverige rikt och svenskarna fattiga, nu är det tvärt om.

Det motsäger inte vad du skriver men det är en aspekt man måste väga in.
Det stämmer att svenskens privatskulder, inte staten, är topp-5 i världen och det beror på vår bostadsbubbla. Nästan alla lån har gått dit. Dettas sagt så är det en liten klick 10% som ligger illa till, ca 50% av alla svenska bostadsägare har inga lån alls, alla äldre som jag.
Citera
2024-03-11, 19:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det stämmer att svenskens privatskulder, inte staten, är topp-5 i världen och det beror på vår bostadsbubbla. Nästan alla lån har gått dit. Dettas sagt så är det en liten klick 10% som ligger illa till, ca 50% av alla svenska bostadsägare har inga lån alls, alla äldre som jag.

Om staten satsat på bostadsbyggande samtidigt som man fasat in marknadshyror så hade läget varit bättre för såväl stat som medborgare nu.

Ska man låna till dn bostad så ska man ha en plan för hur man ska bli skuldfri till sin pensionering.
Citera
2024-03-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Eh, talar utifrån mitt eget fall.
Jag talar utifrån faktiska siffror
Citera
2024-03-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Jag talar utifrån faktiska siffror
Vilka faktiska siffror. Titta på en läkarlön och kom tillbaka.
Citera
2024-03-13, 21:59
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Brukar kolla på vad dataingenjörer och liknande yrken tjänar, en vanlig årslön brukar ligga i spannet 150.000 - 500.000 dollar, och det är inget unikt. Min fråga är hur bolagen har råd att betala årslöner på 1.5 - 5.5 miljoner för en dataingenjör? Högst lön hittar du i Stockholm och är i genomsnitt ca 600.000 per år, den amerikanska motsvarigheten ligger på ca 2.2 miljoner per år innan skatt men höjden är betydligt större.

Hur har amerikanska bolag råd att betala 3.5 gånger så mycket lön till sina ingenjörer? Är det svenska bolag som är olönsamma, svenska bolag som är snåla, ingenjörer i Sverige som säljer sig billigt? Mer grundläggande fråga, varför flyttar inte svenska dataingenjörer till USA i högre grad?

Ja, där ser man hur det kan gå när man har 360 000 000 kunder att vända sig till istället för 10 000 000 och utan att staten tar halva din vinst för att skänka till vänsterblivna analfabeter.
Citera
2024-03-13, 23:10
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Ja, där ser man hur det kan gå när man har 360 000 000 kunder att vända sig till istället för 10 000 000 och utan att staten tar halva din vinst för att skänka till vänsterblivna analfabeter.

Bolagsskatten är lägre i Sverige än USA och databolag verkar på den globala marknaden med hela världens befolkning som potentiella kunder, många bolag är även multinationella.

Det fungerar inte med jargongen att allt är socialdemokraternas fel i detta fall, Sverige har inte konkurrenskraftiga löner när det gäller kompetens inom vissa branscher. Antigen är Sveriges IT-bolag olönsamma eller så är de anställda kraftigt underbetalda.
Citera
2024-03-14, 08:13
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:

Usa har 350 miljoner stor befolkning, Sverige har 10 miljoner. Usa har en gigantisk inhemsk marknad, Sverige har en pytteliten.

Självklart är en större löne spridning möjlig om du jämför en hel kontinent som Usa (som är 35 ggr större än Sverige), med ett litet enskilt land. Att lönerna inte är mer än 3-4 ggr högre är snarare förvånande.

Tycker ni som runkar till löner i Usa ska flytta dit. Och kom inte tillbaka och gnäll sedan, losers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in