2024-03-10, 11:25
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Eftersom alla inte kan ta ansvar för sig själva, och detta brist på ansvar även drabbar andra, så ska vi givetvis hjälpa varandra.

Hur ska vi göra med de som råkar drabbas av sjukdom? Olycka? Brottsoffer? Får sparken? Företag går i konkurs?

”ta eget ansvar” är en otroligt korkad lösning.

De du har rabblat upp där är i minoritet......det finns väldigt många i Sverige som är lata och inte vill ta eget ansvar eller behöver göra det eftersom att vi lever i ett kriminellt generöst bidragssamhälle. Kriminellt mot mig som arbetare som tvingas att försörja de här parasiterna.

I USA försörjer du endast dig själv och de du väljer att försörja. Den lilla skatt du betalar går till de verkligt nödvändiga samhällsfunktionerna.
Citera
2024-03-10, 11:31
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora
De betalar mindre i skatt.

Eftersom skatten är högre i sverige och lägre i USA är det en betydande andel av de högst utbildade och mest produktiva nyckelpersonerna som flyr från Sverige till USA, vilket efter årtionden leder till att amerikanska företag kan betala ännu högre löner.
USA har 30% av BNP i skattekvot, Sverige 42%. USA har världens dyraste sjukvård och världens överlägset dyraste militär och det är dit pengarna går, i övrigt måste de flesta amerikaner klara sig själva. Tillkommer att USA går med 10% i budgetunderskott och 10+30=40% samma som i Sverige och det gör tt USA, utan varken gratis pension sjukvård dagis universitet, faktiskt kostar samma i skatt som Sverige.

Man ska undvika USA, utom som turist.
Citera
2024-03-10, 11:32
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
De du har rabblat upp där är i minoritet......det finns väldigt många i Sverige som är lata och inte vill ta eget ansvar eller behöver göra det eftersom att vi lever i ett kriminellt generöst bidragssamhälle. Kriminellt mot mig som arbetare som tvingas att försörja de här parasiterna.

I USA försörjer du endast dig själv och de du väljer att försörja. Den lilla skatt du betalar går till de verkligt nödvändiga samhällsfunktionerna.
Dina argument faller tyvärr så fort du eller dina barn eller dina föräldrar blir gamla eller sjuka eller förlorar jobbet.

Du vet redan detta och jag gissar att du inte precis står i kö för att flytta till USA.
Citera
2024-03-10, 11:41
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Dina argument faller tyvärr så fort du eller dina barn eller dina föräldrar blir gamla eller sjuka eller förlorar jobbet.

Du vet redan detta och jag gissar att du inte precis står i kö för att flytta till USA.

Samma gamla skitsnack! Skulle jag själv eller någon i min familj bli sjuka så är det garanterat inte Svensk sjukvård jag skulle vända mig till.........vakna min vän, Sverige är snart ett U-land när det kommer till precis allt förutom skatterna då. Det är Sverige fortfarande världsbäst på!
Citera
2024-03-10, 11:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Hur har amerikanska bolag råd att betala 3.5 gånger så mycket lön till sina ingenjörer? Är det svenska bolag som är olönsamma, svenska bolag som är snåla, ingenjörer i Sverige som säljer sig billigt? Mer grundläggande fråga, varför flyttar inte svenska dataingenjörer till USA i högre grad?

Utöver vad som sagts är den stora skillnaden inom Tech att man kan kicka folk direkt utan ersättning. I Europa kan du åka på jättestora ersättningar vid avsägning beroende på hur lång tid de varit anställda. Det gör att man drar sig från att anställa och ge betydligt lägre löner vid anställning.
Citera
2024-03-10, 11:47
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Samma gamla skitsnack! Skulle jag själv eller någon i min familj bli sjuka så är det garanterat inte Svensk sjukvård jag skulle vända mig till.........vakna min vän, Sverige är snart ett U-land när det kommer till precis allt förutom skatterna då. Det är Sverige fortfarande världsbäst på!
Jag förstår att du aldrig varit på sjukhus och inte känner några sjuka eller äldre. Jag gör det. Sverige har en bättre sjukvård än USA enligt all statistik t.ex är livslängden mycket bättre, för alla, och den kostar bara 60% av USAs.

Tips: Sverige ligger på plats 7 i listan över länder med högst skatter, med en sjunkande skattekvot sedan 2006. Danmark och Frankrike ligger först. Sverige är faktiskt världsbäst sedan 2006 på att sänka skatterna.
Citera
2024-03-10, 11:56
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Jag förstår att du aldrig varit på sjukhus och inte känner några sjuka eller äldre. Jag gör det. Sverige har en bättre sjukvård än USA enligt all statistik t.ex är livslängden mycket bättre, för alla, och den kostar bara 60% av USAs.

Tips: Sverige ligger på plats 7 i listan över länder med högst skatter, med en sjunkande skattekvot sedan 2006. Danmark och Frankrike ligger först. Sverige är faktiskt världsbäst sedan 2006 på att sänka skatterna.

Visst, men som arbetare skattar du högst i världen i Sverige. Men det nämner ni försvarare av underbara Sverige aldrig.

Jag har haft äran att göra med både Svenska och utländska sjukhus. Även i USA. Jobbar utomlands. Skillnaden på vård mellan Sverige och dessa ställen var natt och dag. Natten stod Sverige för ifall ni undrade......
Det är så här det blir när allting tvångsfinansieras genom världens högsta skatter på arbete......konkurrensen och ambitionen uteblir och kvar blir som mest medelmåttor. I USA så väljer du själv vad du vill finansiera med din 10 gånger högre lön med bättre allt som följd och mer pengar kvar i plånboken efteråt än i piss sunk kommunist mellanmjölk Sverige.
Citera
2024-03-10, 12:01
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Visst, men som arbetare skattar du högst i världen i Sverige. Men det nämner ni försvarare av underbara Sverige aldrig.

Jag har haft äran att göra med både Svenska och utländska sjukhus. Även i USA. Jobbar utomlands. Skillnaden på vård mellan Sverige och dessa ställen var natt och dag. Natten stod Sverige för ifall ni undrade......
Det är så här det blir när allting tvångsfinansieras genom världens högsta skatter på arbete......konkurrensen och ambitionen uteblir och kvar blir som mest medelmåttor. I USA så väljer du själv vad du vill finansiera med din 10 gånger högre lön med bättre allt som följd och mer pengar kvar i plånboken efteråt än i piss sunk kommunist mellanmjölk Sverige.
Nej, Sverige har världens 7:e högsta skatter på arbete.

Nej, svensk sjukvård har toppresultat i alla tester, utom kön på akuten som är för lång.

Nej,. du har aldrig jobbat inom sjukvård i något land. Du saknar utbildning i detta. Du saknar överlag bildning.

Att kalla skatter som går till pension och sjukvård för "tvångsfinansiering" gör att man undrar vad du kallar USAs skatter för, de som går till världens största krigsmakt.

Jag betalar 550.000 kr i skatt i år. Min spekulation är att du nästan inte betalar något alls. Och det är du som gnäller. Bara losers gnäller.
Senast redigerad av Barents 2024-03-10 kl. 12:35.
Citera
2024-03-10, 12:06
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Nej, Sverige har världens 7:e högsta skatter på arbete.

Nej, svensk sjukvård har toppresultat i alla tester, utom kön på akuten som är för lång.

Nej,. du har aldrig jobbat inom sjukvård i något land. Du saknar utbildning i detta. Du saknar överlag bildning.

Att kalla skatter som går till pension och sjukvård för "tvångsfinansiering" gör att man undrar vad du kallar USAs skatter för, de som går till världens största krigsmakt.

Jag betalar 550.000 kr i skatt i år. Min spekulation är att du nästan inte betalar något alls. Och det är du som gnäller...

Men oj då, där kom förolämpningarna. Ja, du verkar mycket bildad min vän. Det är tydligt att det är lönlöst att argumentera med dig. Vi får agree to disagree. Kul att Sverige fortfarande funkar för några......vilka de är förblir osagt. Btw, har aldrig sagt att jag jobbar inom sjukvården.....Ha de bra
Citera
2024-03-10, 14:41
Medlem
Bomullsvantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Fast det spelar faktiskt roll.

Dessvärre är det amerikanska systemet helt enkelt här väldigt ineffektivt när det gäller att producera vård och trygghet för sina invånare.
Mina kollegor som jag arbetar med i USA hade ej velat byta system. De får betydligt bättre vård när man betalar för den och har riktig försäkring.

Jag har själv privat sjukförsäkring här hemma i Sverige. Blir alltid lika förvånad hur dumma människor är i detta landet som ej har provat sjukvårdsförsäkring.
Citera
2024-03-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomullsvanten
Mina kollegor som jag arbetar med i USA hade ej velat byta system. De får betydligt bättre vård när man betalar för den och har riktig försäkring.
Jaha okej, förändrar inte faktum att det amerikanska systemet är grovt ineffektivt när det kommer till vård för pengarna, tråkigt för dem, absolut men så ser det ut.
Förutsatt att man har en försäkring, som dessutom ska täcka dina problem vilket många blivit paffa kring när de väl stod där med sina problem. För övrigt ingår tänderna inte heller i gemene sjukvårdsförsäkring utan behövs tecknas separat eller pyntas.
Citera
2024-03-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Sådana resonemang stör mig alltid.

Sorry men löneskillnaderna är så pass stora att det spelar ingen som helst jävla roll vad din sjukvårdsförsäkring, hyra eller barnens dagis och universitet kostar. Dessutom tillåts du förvalta frukten av ditt arbete själv istället för att vara bunden till ett sviktande offentligt system där gudvet vad du och dina barn får imorgon.

I regel lika lätt som du blir av med jobbet kan du även finna nytt. I Sverige är arbetsgivaren livrädd för att anställa någon för de kan bli närmast omöjliga att bli av med sedan.
wake up. en ingenjör tjänar i SNITT typ 100k usd per år, inte de summorna som TS skrev i första inlägget. dvs inga 3.5x lönen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in