2024-03-11, 22:18
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killa49
Vad är grejen med att kvinnor/tjejer som håller på med ridsport ofta verkar ha någon sorts personlighetsstörning? Som t.ex. narcissism eller psykopati. Är det någonting som har med själva ridningen som aktivitet att göra som gör att deras psyken tar stryk med tiden? Eller är det bara det att en viss kategori av kvinnor dras till ridsport. Och innan ni kallar mig fördomsfull eller anklagar mig för att dra alla över en kam så vill jag skriva att jag har stött på allt för mycket hästintresserat folk(män också) som har haft en uppenbar personlighets- eller känslostörning.

Här är ett par exempel som jag personligen har upplevt med egna ögon i mitt liv;

Exempel #1: I låg- och mellanstadiet hade jag en klasskamrat(kille) vars mamma höll på med ridning, hon arbetade till och med som ridlärare om jag inte minns fel. Hennes sätt att uppfostra sin son på var minst sagt strängt. En detalj jag kommer ihåg är att hon ofta tvingade han att duscha i kallt vatten medans hon stod och skällde på han utanför duschen. Hon ringde även hem till min mamma en gång och skällde ut henne för att hon hade köpt fyrverkerier till mig som jag och min vän då hade sprungit runt och smällt i kvarteret där vi bodde.

Exempel #2: Min väns sambo(som håller på med hästar/ridning) är nog det värsta skräckexemplet. Hon är mentalt instabil och känslomässigt omogen. Hon letar konflikter konstant och beter sig allmänt barnsligt(fast än hon fyller 28 i år) när hon inte får som hon vill. Genomrutten personlighet kort sagt. Det faktum att dom har 3 barn att ta hand om är nog den enda anledningen till att dom inte har separerat än.

Exempel #3: https://www.youtube.com/watch?v=i_nF2zu31M0&t=66s En hästintresserad grabb dock, men att den här lider utav en lätt utvecklingsstörning är svårt att förneka, eller kan det vara autism? Skitsamma. Han är konstig och har ett hästintresse, och det är det som är meningen med den här tråden.

Så vad tycker ni om detta fenomen? Om ni också har några personliga erfarenheter utav störda hästtjejer så får ni gärna dela med er av dom.

Du glömde störningen som gör att de blir/är dragna till häst-/hingstkuk
Citera
2024-03-12, 01:36
Medlem
Pungsvings avatar
Det kan vara så att de känner svag tillhörighet med människor i allmänhet eftersom människor i allmänhet är så satans störda. Bara två fyllon kan komma överens, om ni förstår liknelsen. Jag känner en hästintresserad kvinna som äger 5 hästar eller så. Hon blir deprimmerad när hon ser alla idioter runt omkring sig i arbetslivet.
Citera
2024-03-12, 04:50
Medlem
GammalToaborstes avatar
Känner till ett par fanatiska hästkvinnor som är rätt så normala och trevliga. Att sitta och kalla folk för psykiskt sjuka och psykopater pga deras fritidsintressen är om något lite sjukt.

Tror det hela sitter i att hästkvinnor i regel inte hinner visar lika mycket intresse för män medans dom rider och tar hand om hästen. Dvs det mättar deras känslo och kontaktbehov utan att innehålla någonting sexuellt. Detta förargar vissa killar som kanske har en medelålderskris och behov av kvinnlig uppmärksamhet.
Senast redigerad av GammalToaborste 2024-03-12 kl. 04:57.
Citera
2024-03-12, 12:45
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
de är beroende av andra för att hålla på med sin hobby. Det i sin tur leder till att det alltid finns människor som är beredda att utnyttja situationen.
Det är väl kanske det som är en del av orsaken till att vissa hästtjejer har fått rida manliga hästlärare och ägare av hästgårdar.
Citera
2024-03-12, 12:52
Medlem
sinnpajs avatar
https://www.aftonbladet.se/sportblad...ammare-pa-hast
Tydligen inte könsrelaterat..
Citera
2024-03-13, 11:48
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starii
Alla hästtjejer jag har träffat genom åren har varit så totalt besatta av sitt intresse. Varje dag till stallet, spendera alla pengar man har på hästen... man ser inte folk bli så besatta av andra intressen.
Man kan säkert säga detsamma om män och killar som spelar tv- och datorspel och sitter nästan hela dagarna framför tv- eller datorskärmen. Så fort de kommer hem från jobbet så sätter de sig och spelar. Om de inte spelar spel så hänger de på olika spelforum på internet för att snacka spel och skryta om sina framgångar i vissa spel eller läser dator- och tv-spelstidskrifter för att hänga med i vad som är nytt.

Det måste ju vara kul för ungar till sådana föräldrar där morsan anser att hästarna och allt som är förknippat med dem är viktigare än att hjälpa ungarna med skolarbetet och farsan tycker att det är viltigare att gå upp en eller två nivåer i sina spel än att förbereda käk till ungarna.

De ungarna sitter nog och kollar på sina föräldrar och tänker "Aldrig att jag kommer att bli en hästkärring eller datorspelsidiot".
Senast redigerad av Keramik-Kalabalik 2024-03-13 kl. 11:50.
Citera
2024-05-05, 03:36
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starii
Alla hästtjejer jag har träffat genom åren har haft någon störning. Kanske inte borderline eller liknande men de har varit så totalt besatta av sitt intresse. Varje dag till stallet, spendera alla pengar man har på hästen. Själva ridningen får knappt något utrymme, kanske någon timme i veckan. Det är udda, man ser inte folk bli så besatta av andra intressen. Finns nog knappt någon som tex är helt besatt av att bygga modellflygplan...

Hästtjejer är dock väldigt populära hos män. Jag gissar att det är för att ridningen gör att deras lår och rumpa blir gigantiska men samtidigt väldigt välformade. Det kan få en man att glömma alla minus med en hästtjej.
Okej, du har missat alla män som är galna i hockey/fotboll och skriker framför tv:n och på läktare? Som ser varenda match? Eller tv-spelsmänniskor som sitter dag ut och dag in och spelar? Hästtjejerna måste ju ta hand om hästen eftersom den är levande, det går liksom inte att skippa det för att man inte har lust. Det kanske kan ses som besatt.
Citera
2024-05-06, 09:28
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Jo men att av vetenskapliga skäl så lär ridtjejerna vara mer promiskuösa och bjuda till för olika typer av karlar i olika samhällsklasser med väldigt löst förströelse.

Förklaringen är att det är människor som gillar att utsätta sigsjälva för spänning.

Ridning är den sport där flest människor ramlar av och skadar sig.

Därav så är det helt förklarat varför flest av dom tjejerna söker samlag med män i promiskuösa drag.

Dom är beredda att släppa in någon för en natts förförelse och smutsa sigsjälva för den.

Samma anledning de finns massvis av psykopater inom ridsport. Särskilt kvinnliga!
Citera
2024-09-07, 00:01
Medlem
Nationalromantiks avatar
Jag vet en kvinna som är uttalad hästnörd och det är hennes enda sysselsättning i princip. Hon är helt sjuk i huvudet. Hon är antagligen bipolär (eller psykopat/både och). Hon är helt oberäknelig, ljuger, manipulerar, misshandlar, bedrar, alltså saknar helt gränser och moral. Hon kan gå från 0-100 när som helst och göra vad som helst. Man var alltid på helspänn med henne runt sig. Det sjuka var att efter ett vansinnigt utbrott på typ ICA, så slog hon om och var hur cool lugn som helst. Precis som om ingenting hade hänt. Det var som ett skådespeleri nästan.

Jag och hon var inte nära, men jag vet flera som var hennes "vän" och hon behandlade alla som totalt skit, men tillslut blev hon ensam, går inte att umgås med sådana personen. Hon var satan själv, en häxa, helt otrolig person på sätt och vis.

Men samtidigt var hon en farlig jävla person, totalt skurpelfr. Det var faktiskt rätt obehagligt att umgås med henne, minns en gång när jag stog i hennes kök och tänkte på knivarna, vad jag gör om hon flippar ur.

Jag hoppas hon behandlar sina hästar på ett OK sätt, men jag tror inte det, orkar inte ens tänka på det.

Det fick mig iaf att tänka på fenomenet hästtjejer.

**

Sen har vi den där kvinnan som styckade sin kärleksrival för några år sedan.
Citera
2024-09-08, 05:05
Medlem
Nu säger jag inte att alla som håller på med hästar är störda men hästar var/är ju något som många småtjejer blir intresserade av under en period i livet.
De personer som du uppfattar som personlighetsstörda kanske stannade i den mentala åldern och känslomässiga mognaden under denna period då de blev det och inte har utvecklats så mycket sedan dess.

En annan teori är väl att det inte är billigt med häst och att de som håller på kommit från rika familjer och helt enkelt varit bortskämda sedan barnsben.
Citera
2024-09-08, 07:33
Medlem
Symptms avatar
Dom enda jag känner som rider lever lyxliv och gör det mer som en livsstilsgrej dock känner jag till hela detta fenomenet med galna hästkvinnor, minsta fel och man blir tillsagd eller anmäld, det är fan en grej asså.
Citera
2024-09-08, 09:33
Medlem
Det finns många speciella hästkvinnor har jag märkt som hästintresserad...
Det faktumet är nog bidragande till att mitt intresse inte blivit så stort.

Något som utmärker rätt många hästkvinnor är de alltid tycker sig kunna och veta bäst. Finns inte plats för något nytänkande. De gillar att styra och ställa med både folk och hästar.
En hel del har en hård yta och kan ha en barsk ton om det inte passar men finns trevliga hästkvinnor också.

Inte ovanligt att det blir prat bakom ryggen med en grupp hästkvinnor. Det är iofs kanske inget specifikt drag för hästkvinnor utan kvinnor i allmänhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in