2024-03-07, 12:55
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Varför ska den vara rå och obehandlad? Ger inte 4 vitlökar i tillexempel en köttfärssås samma effekt som du beskriver? Nog har en hört att vitlök är nyttigt mot mycket men bakfylla och fetma har jag aldrig hört, är det en egen teori? Eller är det just att den är rå och brutal som ger en käftsmäll mot bakfyllan typ som stark mat kan ge.

Efter lite googlande står det att vitlöken blir ännu nyttigare när den pressas men vad vet jag

Efter några veckor kommer du hata vitlök, och därmed vägra äta din egen mat.
Citera
2024-03-07, 13:11
Medlem
TheBluntManClans avatar
Botar det halsbränna?
Citera
2024-03-07, 13:15
Medlem
No_lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBum
Efter mycket och långt testande så har jag insett att färsk vitlök botar allt i från den svåraste bakfyllan, till den svulstigaste fetman. Det är rätt brutalt, men det fungerar. Det är ganska hårt mot magen, men jag rekommenderar alla att testa att skiva upp en färsk vitlöksklyfta och ha ned den i din nästa maträtt. Detta ska du göra dag efter dag. Det ska vara rå och obehandlad vitlök, sprinkla bitarna över din maträtt enligt bilder nedan. Återkom med era resultat.

Tanken är att folk som ännu ej har upptäckt den fantastiska vitlökens makt ska prova och så ska vi ha en diskussion om resultaten.

https://pasteboard.co/RNBn8ij8nhCv.jpg
https://pasteboard.co/8LiHnBy5d0el.jpg
https://pasteboard.co/6N3HJzxCjzuU.jpg

Det stämmer fan! Jag var sjuk nyss och käkade/bryggde te på rå vitlök och ingefära. Blev frisk på 1.5 dag!

Edit: förkylning med feber/covid
Citera
2024-03-07, 13:16
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Efter några veckor kommer du hata vitlök, och därmed vägra äta din egen mat.
För att man äter den rå eller tillagad? Eller för ofta?Jag vill minnas att vitlök är betydligt mildare i smaken när jag åt den rå, den maskerar heller inte smaken lika mycket i rå form. Jag åt den rå tillsammans med en hemmagjord rå sour cream som jag gjorde. Fick inte lika ont i magen efteråt som när jag åt den tillagad heller.

Eftersmaken försvann också snabbare när man åt den i rå form. Äter man tillagad vitlök så kan smaken och lukten stanna kvar i munnen över 24 timmar! Enligt Google så luktar man mer vitlök om man äter den rå men jag tror personligen att det är tvärtom som med mycket annat. När man tillagar vitlök så stinker man upp hela huset/lägenheten också så det sätter sig i kläderna.
Citera
2024-03-07, 13:17
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBluntManClan
Botar det halsbränna?
Det orsakar halsbränna, som med mycket annan kryddig mat. Speciellt om du tillagar den.
Citera
2024-03-07, 13:36
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
För att man äter den rå eller tillagad? Eller för ofta?Jag vill minnas att vitlök är betydligt mildare i smaken när jag åt den rå, den maskerar heller inte smaken lika mycket i rå form. Jag åt den rå tillsammans med en hemmagjord rå sour cream som jag gjorde. Fick inte lika ont i magen efteråt som när jag åt den tillagad heller.

Eftersmaken försvann också snabbare när man åt den i rå form. Äter man tillagad vitlök så kan smaken och lukten stanna kvar i munnen över 24 timmar! Enligt Google så luktar man mer vitlök om man äter den rå men jag tror personligen att det är tvärtom som med mycket annat. När man tillagar vitlök så stinker man upp hela huset/lägenheten också så det sätter sig i kläderna.

Mitt problem är när det är tillagad. Har en bekant som tycker att det ska vara lite i vitlök i exakt ALL mat, annars "smakar det ju ingenting". Lägg till det en ovilja att salta eller krydda i övrigt, så kan han lära dig hata vitlök på en vecka.
Det kanske är bättre att äta den rå, eller pressa den?
Citera
2024-03-07, 13:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Big deal. Den stinker fortfarande och får vilda djur att fly, och den tillhör alliumsläktet.
Om vi människor umgås med andra som gillar vitlök så känner vi inte lukten på de andra. Vi är några på en fd arbetsplats som testat. De enda som tyckte det luktade var säljfolk som skulle träffa kunder och aldrig vågade sig i närheten av vitlök.

Personligen kan jag tycka att oset av starka kryddor som stark curry och harissa etc kan lukta sop-pråm dagen efter. Det oozar ur kroppen på något märkligt sätt.
Citera
2024-03-07, 13:51
Medlem
Jag äter vitlökstabletter varje dag 👍🏋️
Citera
2024-03-07, 13:51
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Mitt problem är när det är tillagad. Har en bekant som tycker att det ska vara lite i vitlök i exakt ALL mat, annars "smakar det ju ingenting". Lägg till det en ovilja att salta eller krydda i övrigt, så kan han lära dig hata vitlök på en vecka.
Det kanske är bättre att äta den rå, eller pressa den?
Majoriteten äter den tillagad, och väldigt många vill ha den i all tillagad mat, känner många. Det enda dom inte har vitlök i är pannkakor. Samma sak med restauranger och pizzerior, där används vitlökspulver och vitlök i precis allt. I de flesta ultraprocessade såser tillkommer även vitlök så därför har folk blivit beroende.

När jag åt julbord med jobbet så lyckades faktiskt kockarna att bara tillsätta väldigt lite vitlök vilket är mer acceptabelt, det kan jag ta. Men det får inte gå till överdrift där vitlöken verkligen maskerar smaken så det bara smakar vitlök. Blir ofta så när jag blir bjuden på middag, men det finns värre saker än vitlök. BBQ-sås tex.
Citera
2024-03-07, 13:57
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Om vi människor umgås med andra som gillar vitlök så känner vi inte lukten på de andra. Vi är några på en fd arbetsplats som testat. De enda som tyckte det luktade var säljfolk som skulle träffa kunder och aldrig vågade sig i närheten av vitlök.

Personligen kan jag tycka att oset av starka kryddor som stark curry och harissa etc kan lukta sop-pråm dagen efter. Det oozar ur kroppen på något märkligt sätt.
Du har nog en poäng. Samma gäller för parfym. Jag tycker att parfym luktar extremt toxiskt, som kemisk krigsföring. Folk vänjer sig vid den toxiska doften. Kanske är därför så många bär parfym idag för att dom äter vitlök och vet att dom luktar illa, men kombinationen blir ännu värre. Jag gillar f.ö. lukten av bonnagård men det är det nog väldigt få som gör idag.
Citera
2024-03-07, 14:04
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBum
Efter mycket och långt testande så har jag insett att färsk vitlök botar allt i från den svåraste bakfyllan, till den svulstigaste fetman. Det är rätt brutalt, men det fungerar. Det är ganska hårt mot magen, men jag rekommenderar alla att testa att skiva upp en färsk vitlöksklyfta och ha ned den i din nästa maträtt. Detta ska du göra dag efter dag. Det ska vara rå och obehandlad vitlök, sprinkla bitarna över din maträtt enligt bilder nedan. Återkom med era resultat.

Tanken är att folk som ännu ej har upptäckt den fantastiska vitlökens makt ska prova och så ska vi ha en diskussion om resultaten.

https://pasteboard.co/RNBn8ij8nhCv.jpg
https://pasteboard.co/8LiHnBy5d0el.jpg
https://pasteboard.co/6N3HJzxCjzuU.jpg

Framför allt bör man välja bort kinesisk vitlök då det är världens mest förorenade land. Köper alltid spanskt och helst eko. Minst en klyfta om dagen blir det, ibland upp till tio.
Citera
2024-03-07, 14:20
Medlem
Sommarvikingens avatar
Det är ganska vanligt att normies och cooked fooders går på s.k. "hälsokurer". Rå vitlök, ingefära shots, gurkmeja, rödbetsjuice (som sällan är rå för den säljs alltid pastöriserad i affären så mer eller mindre värdelöst, samma sak med ingefärashotsen. Gör din egen juice istället) I slutändan så tror jag inte dessa kurer hjälper för många äter ändå onyttigt och dricker sin alkohol... Dom äter sitt margarin, sina fröoljor och sin friterade mat. Många av kurerna är tveeggade svärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in