2024-03-07, 10:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Vitlök är neurotoxiskt enligt vissa studier och fungerar som en antibiotika. Dvs den dödar bra bakterier i magen som är viktiga. Rå vitlök smakar riktigt illa och bränner i mun och mage eftersom det inte är menat att vi ska äta giftet. Finns inga djur som skulle få för sig att äta rå vitlök.

Gärna en källa på det.. att det dödar viktiga bakterier i magen under vilka förhållanden att man äter den rå och äter en hel "vitlöksros" eller hur menar du ?

Djur överlag gillar inte starka smaker men äckliga smaker går an
Citera
2024-03-07, 11:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Då e den pressad med tång
Nej, det har inte med saken att göra.

Antingen är vitlöken för gammal, jag menar riktigt gammal.

Eller, enligt AI: One possibility is that the sulfur compounds in garlic can react with certain metal ions in your saliva, creating a metallic taste.
Citera
2024-03-07, 11:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Lökar i alla dess former är perfekta att odla och ha som hörnplantor med andra grönsaker eftersom vilda djur avskyr redan lukten av lök. Så dom flyr.

Sant men vitlök är inte en lök. Rätt ska vara rätt.
Citera
2024-03-07, 11:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Vitlök är neurotoxiskt enligt vissa studier och fungerar som en antibiotika. Dvs den dödar bra bakterier i magen som är viktiga. Rå vitlök smakar riktigt illa och bränner i mun och mage eftersom det inte är menat att vi ska äta giftet. Finns inga djur som skulle få för sig att äta rå vitlök.

VAD har du fått detta ifrån??
Vitlök kan av många människor uppfattas som väldigt god rå.
Andra föredrar den inlagd, tillagad eller t ex "black" - fermenterad genom en sk Maillard-reaktion.
Citera
2024-03-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Om en vitlök blir övermogen och börjar processen att utveckla ny lök så kan den orsaka hjärtsvikt vid förtäring, då den är inte alltid så nyttig för din hälsa.
Källa på det?
Bara hört att den blir svårsmält för kroppen i det stadiet.
Senast redigerad av granskottet80 2024-03-07 kl. 11:53.
Citera
2024-03-07, 11:27
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Är ju ingen större nyhet att folk vetat om att vitlök har vissa bra medicinska egenskaper .. Tror folk vetat om det ett par tusen år.
Citera
2024-03-07, 11:31
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sant men vitlök är inte en lök. Rätt ska vara rätt.
Den tillhör fortfarande allium släktet.
Citera
2024-03-07, 11:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Den tillhör fortfarande allium släktet.

Definitionen av lök är att den har en lök med ringar, vitlök är en bulbväxt, helt annorlunda. Vi klassificerar inte växter utifrån deras latinska namn (som ursprungligen var baserat på deras utseende) utan dess genetik.
Citera
2024-03-07, 11:40
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Definitionen av lök är att den har en lök med ringar, vitlök är en bulbväxt, helt annorlunda. Vi klassificerar inte växter utifrån deras latinska namn (som ursprungligen var baserat på deras utseende) utan dess genetik.
Big deal. Den stinker fortfarande och får vilda djur att fly, och den tillhör alliumsläktet.
Citera
2024-03-07, 11:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Big deal. Den stinker fortfarande och får vilda djur att fly, och den tillhör alliumsläktet.

Du upprepar vad jag sa utan att verka förstå vad jag skriver. Vi kallar en palm ett träd men en palm är ett gräs. Vi kallar cannabis gräs men det är en buske. Vi kallar vitlök för lök men det är en bulb. På de flesta andra språk kallas vitlök för något helt annat än en lök.
Citera
2024-03-07, 11:47
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Du upprepar vad jag sa utan att verka förstå vad jag skriver. Vi kallar en palm ett träd men en palm är ett gräs. Vi kallar cannabis gräs men det är en buske. Vi kallar vitlök för lök men det är en bulb. På de flesta andra språk kallas vitlök för något helt annat än en lök.
Och tomat är en potatisväxt fast den inte är en potatis. I did the math.

Känns mer som folk inte vill kalla vitlök för lök eftersom dom tror att den är magisk på nåt sätt, och lökar är inte...
Citera
2024-03-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Jag har (hade?) en slags reumatism som kunde triggas till jävulska skov. Hade provat mediciner som inte hjälpte, alla slags kurer och var helt desperat. Hade det funnits bevis för att jag blivit bättre av att äta grus i en månad hade jag gjort det.

Efter en vecka ungefär hade jag bättre rörlighet, mycket mindre smärta i leder och efter kuren har jag varit fri från större skov.
Såklart hjälpte det att jag gick ner i vikt eftersom det var en fasta, men nu 10 år senare är jag rundare och har fortfarande inga skov. Rå vitlök är the shizzle.

I fastan ingick att dricka potatisvatten som skulle vara lätt basiskt, men vitlöken gjorde hästjobbet. Jag la ett par hackade klyftor på en klyfta äpple och tuggade. Äpplet hjälpte att neutralisera så det inte brann i käften när jag tuggade.
Hade inte magen protesterat hade jag nog provat längre, det blev lite mycket att stå och hacka tio klyftor tre gånger om dagen så jag började pressa dem och svälja med linfröavkok. Det gillade inte resten av systemet...
Tack för ditt svar ! Om det blir bättre för dig så är det ju toppen. Finns mycket kraft i vitlök och ingefära tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in