2024-03-07, 09:06
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det var från TS att inta en klyfta om dagen.
Jösses Märkte du av omgivningens reaktioner?
Svårt att inte märka. Andedräkten var det minsta, det doftade ur varje por och jag hade en aura av vitlöksdoft runt mig. Men det var över jul så var mest hemma.
Citera
2024-03-07, 09:10
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBum
Efter mycket och långt testande så har jag insett att färsk vitlök botar allt i från den svåraste bakfyllan, till den svulstigaste fetman. Det är rätt brutalt, men det fungerar. Det är ganska hårt mot magen, men jag rekommenderar alla att testa att skiva upp en färsk vitlöksklyfta och ha ned den i din nästa maträtt. Detta ska du göra dag efter dag. Det ska vara rå och obehandlad vitlök, sprinkla bitarna över din maträtt enligt bilder nedan. Återkom med era resultat.

Tanken är att folk som ännu ej har upptäckt den fantastiska vitlökens makt ska prova och så ska vi ha en diskussion om resultaten.

https://pasteboard.co/RNBn8ij8nhCv.jpg
https://pasteboard.co/8LiHnBy5d0el.jpg
https://pasteboard.co/6N3HJzxCjzuU.jpg
Och där bevisade du precis varför man inte bör äta vitlök. Alla gånger jag har ätit vitlök så har jag fått kramper i magen och matsmältningsproblem efteråt. Jag kan äta rå rödlök, gullök och schalottenlök utan problem och må bra efteråt men just vitlök är den mest aggressiva löken i alium-familjen och den innehåller mest toxiner. Oavsett om den är tillagad eller rå så har jag mått dåligt efteråt, det säger ändå något. Problemet är att folk älskar smaken av vitlök för mycket så dom ignorerar symtomen efteråt och tror att det beror på något annat.

Lukten är också vedervärdig. Har en kvinnlig arbetskamrat på jobbet som troligtvis äter vitlök varje dag för det känns på hennes kroppsodör och andedräkt.

Vitlök kan ha några få hälsoeffekter. Om man har lågt blodtryck så ska man äta vitlök eftersom det höjer blodtrycket, precis som rå chili och rå gullök/rödlök/schalottenlök. (Den sänker inte blodtrycket som många tror, utan det är tvärtom) Vitlök är också en blodrenare. I slutändan är den tyvärr ett tveeggat svärd eftersom den är dålig för matsmältningen och hjärnan.

https://www.biocybernaut.com/blog/ga...-brain-poison/

Vitlök/vitlökspulver finns även i nästan all ultraprocessad mat idag. Sen används vitlök väldigt mycket i restauranger och pizzerior idag för att den maskerar smaken på lågkvalitativa råvaror väldigt mycket. Så var det inte förr.

Inget djur hade ätit vitlök.
Senast redigerad av Sommarvikingen 2024-03-07 kl. 09:33.
Citera
2024-03-07, 09:17
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Det är väl känt sedan tiden före Hedenhös att vitlök är bra mot det mesta. När jag varit riktigt krasslig har jag stoppat i mig rå vitlök, en matsked olivolja, te med honung och sparrissoppa. Funkar lika bra varje gång, åtminstone för mig.
Citera
2024-03-07, 09:18
Medlem
RadioGaGas avatar
Andas man med näsan och inte med öppen mun är det inga problem med odörer. Vitlök håller även fästingar borta.
Citera
2024-03-07, 09:23
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Det var inte någon blygsam mängd det inte, vad för slags positiva effekter gav det?

Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Vilka under upplevde du ? Seriös fråga !

Jag har (hade?) en slags reumatism som kunde triggas till jävulska skov. Hade provat mediciner som inte hjälpte, alla slags kurer och var helt desperat. Hade det funnits bevis för att jag blivit bättre av att äta grus i en månad hade jag gjort det.

Efter en vecka ungefär hade jag bättre rörlighet, mycket mindre smärta i leder och efter kuren har jag varit fri från större skov.
Såklart hjälpte det att jag gick ner i vikt eftersom det var en fasta, men nu 10 år senare är jag rundare och har fortfarande inga skov. Rå vitlök är the shizzle.

I fastan ingick att dricka potatisvatten som skulle vara lätt basiskt, men vitlöken gjorde hästjobbet. Jag la ett par hackade klyftor på en klyfta äpple och tuggade. Äpplet hjälpte att neutralisera så det inte brann i käften när jag tuggade.
Hade inte magen protesterat hade jag nog provat längre, det blev lite mycket att stå och hacka tio klyftor tre gånger om dagen så jag började pressa dem och svälja med linfröavkok. Det gillade inte resten av systemet...
Citera
2024-03-07, 09:34
Medlem
Vitlök är neurotoxiskt enligt vissa studier och fungerar som en antibiotika. Dvs den dödar bra bakterier i magen som är viktiga. Rå vitlök smakar riktigt illa och bränner i mun och mage eftersom det inte är menat att vi ska äta giftet. Finns inga djur som skulle få för sig att äta rå vitlök.
Citera
2024-03-07, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Vitlök är neurotoxiskt enligt vissa studier och fungerar som en antibiotika. Dvs den dödar bra bakterier i magen som är viktiga. Rå vitlök smakar riktigt illa och bränner i mun och mage eftersom det inte är menat att vi ska äta giftet. Finns inga djur som skulle få för sig att äta rå vitlök.

Varför är det då så vanligt att hitta bitmärken på vitlöksklyftor?

Rå vitlök är ett vanligt botemedel mot akne.
Citera
2024-03-07, 10:20
Medlem
Bob-Dylans avatar
Kan tipsa om svart vitlök för er som har problem att äta rå vitlök.

Svart vitlök har fermenterats och är möjligen ännu nyttigare, enligt förståsigpåare.

Smakar lite annorlunda, lite som balsamvinäger. Svårt att beskriva smaker tycker jag, testa.
Citera
2024-03-07, 10:31
Medlem
Fuckwindowss avatar
Citat:

Den dödar också dåliga glömde du skriva!
Citera
2024-03-07, 10:31
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Varför är det då så vanligt att hitta bitmärken på vitlöksklyftor?

Lökar i alla dess former är perfekta att odla och ha som hörnplantor med andra grönsaker eftersom vilda djur avskyr redan lukten av lök. Så dom flyr.
Citera
2024-03-07, 10:35
Citat:

Och dessa studier finns var?
Citera
2024-03-07, 10:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBum
Efter mycket och långt testande så har jag insett att färsk vitlök botar allt i från den svåraste bakfyllan, till den svulstigaste fetman. Det är rätt brutalt, men det fungerar. Det är ganska hårt mot magen, men jag rekommenderar alla att testa att skiva upp en färsk vitlöksklyfta och ha ned den i din nästa maträtt. Detta ska du göra dag efter dag. Det ska vara rå och obehandlad vitlök, sprinkla bitarna över din maträtt enligt bilder nedan. Återkom med era resultat.

Tanken är att folk som ännu ej har upptäckt den fantastiska vitlökens makt ska prova och så ska vi ha en diskussion om resultaten.

https://pasteboard.co/RNBn8ij8nhCv.jpg
https://pasteboard.co/8LiHnBy5d0el.jpg
https://pasteboard.co/6N3HJzxCjzuU.jpg

Vitlök är såklart nyttigt och hälsosamt, men du presenterar en ganska så tunn info om det till trådstarten...

1. Varför just en vitlöksklyfta och inte mer ?

2. Varför skulle en färsk vitlök vara nyttigare än en tillagad i maten eller skivad ner i grönt hett the och lite citron ?

3. Har du några fakta- belägg för att det botar bakfylla till viss del och boostar din förbränning.
- Vad jag hört iaf för länge sen är att de kan förstärka en förbränning av fett under vissa förhållanden eller en bättre matsmältning men jag har inte kollat upp det så detaljrikt

För känsliga magar så kan rå vitlök vara tvärtom (har jag hört) att det ger magont och andra syndrom
men jag har då aldrig upplevt det men vissa får det så

Är tacksam om du kan svara på dessa frågor ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in