2024-03-02, 23:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Folk dricker kaffe och alkohol på kvällen och sen undrar de varför inte kan somna och så får de sömntabletter utskrivna. Har folk blivit förståndshandikappade?

Det gör man väl inte. Eller vissa testar kanske alkohol för att de inte kan somna men drack det inte innan. Folk dricker inte kaffe på kvällen om de vet att de försämrar sömnen. Vissa koffeinister som sover bra dricker kaffe på kvällen.
Citera
2024-03-03, 00:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
De har fått nya riktlinjer att fråga och diktera alkohol konsumtion. Tom jag som är stort sett nykterist har råkat ut för både test och frågor olika läkarbesök. Sen..vad händer om du testar då? Dras medicinen in? Då har du iaf använt den ett tag och kan byta. Sen..använder du öl att sova på? Annars kan du ju dricka främst helger, beror på vanan..

Ps. Vet inte vad medicinen är för, såg nu sömnen..
Det enda råd jag kan ge är att vila på eftermiddagen en powernap och inte äta efter 18. Samt dra ner på arbetstid ett tag

De har frågat mig. Men aldrig testat. Varför ska de inte lita på mig? Jag anmäler ju inte dem för knark.
Citera
2024-03-03, 00:10
Medlem
Ah tänk att ta en zopiklon efter man supit. Hade ju visat kuken för självaste Gun-Britt i lokala blomsteraffären utan att skämmas.
Citera
2024-03-03, 00:52
Avslutad
Tycker det är bra att de vill hålla koll på dig. Är kanske inte av den anledningen du tror utan för att långtidsbruk av zopiklon kan ge nasty grejer, taskig lever t.ex

Vore det inte bättre att försöka låta bli dem?
Citera
2024-03-03, 05:56
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesfuruhall
Ah tänk att ta en zopiklon efter man supit. Hade ju visat kuken för självaste Gun-Britt i lokala blomsteraffären utan att skämmas.

Det är ju lätt hänt även utan alkohol på dom tabletterna. Tar ts varje dag och är småfull nån dag i veckan är chansen att han skall virra omkring i zombie-mode och möjligen göra bort sig rätt hög. Ingen medicin man bör käka regelbundet.
Citera
2024-03-03, 06:52
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicidalSuzy
Har haft missbruksproblem tidigare. några år sen nu, varit drogfri i 3 år. På henne lät det dock inte som att det var något speciellt i mitt fall utan att "alla" lämnar blodprov nuförtiden. Men jag har svårt att tro på det, visst kanske när man först sätter in medicinen men inte de som gått på det i åratal.

Grejen är ju att oavsett vad de säger så om man har haft dokumenterat missbruk är det svårare att få narkotikaklassade mediciner typ resten av livet, även om du så att säga är ren i flera år. De vill inte alltid erkänna heller att de vill ha extra koll pga tidigare missbruk utan det brukar heta "hårdare reglering", "gäller för alla" osv.
Citera
2024-03-03, 08:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Ja, för livet är ju alltid lätt eller vadå? Har gått i KBT men det gav ingen effekt. Fungerar för övrigt alldeles utmärkt att använda narkotika till det det var tänkt till från början utan att göra som 99 av 100 flashbackare gör att helgflumma på benzo och gärna skölja ned med ett par starköl. Du har liksom valt fel person om du vill skuldbelägga, jag har nämligen aldrig tagit mer än terapeutisk dos och aldrig känt någon abstinens.

Har du konstruktiva förslag för att avhjälpa insomningsproblem som jag burit med mig hela livet är du välkommen att skriva PM.

Så ditt livslånga lidande av sömnproblem har du försökt avhjälpa genom att gå o klaga hos vården vilket resulterat i KBT och knark. I övrigt har du gjort vadå? Läs böcker på ämnet. Skuldbelägga? Jag hånar dig då är en knarkare, inget annat. Njut av ditt knark du
Citera
2024-03-03, 08:17
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Detta har varit ett problem under ett antal år sedan nya regler kom angående att skriva ut narkotikaklassad medicin.
Lösningen är mycket enkel, byt vårdcentral.
Oavsett regler så tolkas dom olika av olika läkare så leta upp en som är lite mer liberal med utskrivningen.

Annars verkar du ha tillgång till benzo illegalt så varför inte gå den vägen?
Är det för dyrt med jugge-xanor hos den lokala langaren?
Citera
2024-03-03, 09:13
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Alkohol gör generellt att man sover sämre och har även annan påverkan på kroppen. Men att mäta detta över tid är inte helt självklart och metoden med blodanalys är inte så särskilt träffsäker. Om det är ett så kallat PEth prov så varierar det mycket från individ till individ, så osäkerheten är egentligen ganska stor. Egentligen duger det bara till att mäta OM personen druckit alkohol sista tiden eller ha som ett underlag för bedömning om riskbruk. Att avgöra huruvida du bör ha Imovane eller ej bör det inte användas till såvida de inte kräver att du helt avstår från alkohol.

Sen att "hota" att man köper det på Darknet, vem fan bryr sig - inte doktorn i alla fall, snarare skulle ett sånt uttalande göra att de inte skriver ut alls i så fall.

Jag fattar att man kan behöva hjälp med sömnen och är rätt liberalt inställd till insomningstabletter, men att äta över lång tid är ingen lösning egentligen då toleransen stiger rätt ordentligt med tiden.

Detta är fel. PetH varierar mycket lite mellan personer. Det är den stora fördelen. Jämför med CDT där det finns non-responders. Det varierar naturligtvis efter kroppsvikt med samma intag men det gör även alkoholeffekten så det är bara en fördel. Variationen finns ffa efter hur länge sedan intaget skedde. Det löser man med att ta flera prover och följa det över tid. Det stora fördelen med petH är den pedagogiska. Man kan på ett icke fördömande sätt mäta volymen och risken av alkoholkonsumtion.
Att de med riskbruk för välja mellan sömnmedicin och alkohol är inget konstigt.
Citera
2024-03-03, 09:17
Medlem
Om du har en missbrukshistoria brukar de vara hysteriskt försiktiga. Egentligen konstigt att du fick det utskrivet alls. Som sagt, nya stränga vårdplaner där benso och liknande i princip ska fasas ut. Jag tror bara man gynnar den svarta marknaden men i och med detta har man tvått sina händer och kan hävda att man inte skapat ett "iatrogent" missbruk. Lidande blir de som faktiskt behöver det.
Citera
2024-03-03, 10:36
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Byt läkare och lämna in ett officiellt klagomål hos dennes chef. Det är inte okej att en läkare ska diktera ett alkoholintag som är helt orimligt. Två öl om dagen är ingenting!

Okej om du har tidigare alkoholproblem eller rattfylleri men annars gör läkaren fel. Zk 5mg är dessutom inte någon särskild hög styrka eller potent benso ens. Antingen sänder du ut missbruksvibbar eller så är läkaren en maktfullkomlig fitta.

Är nog rätt döfött att klaga på detta. Bakgrunden är ju att regionerna behöver spara pengar, och ett av de effektivaste sätten att spara är att stryka onödiga läkemedelsförskrivnkngar. Ett exempel på en sådan förskrivning är ju sömntabletter till någon som skulle kunna lösa sitt sömnproblem genom att dricka mindre.
Citera
2024-03-03, 11:55
Medlem
bomhulls avatar
Prova starka allergi tabletter?
Kan fungera ganska bra emot sömnlöshet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in