2024-03-02, 21:21
Medlem
Man borde skippa att skriva ut narkotiska preparat såvida det inte är absolut nödvändigt i akuta situationer. Staten borde lagstifta om en längre utredningstid för förskrivning av narkotiska preparat. Ett steg på på vägen ska vara fysiskt utomhusarbete i en månad med bra mat, vila efter jobbet utan teknisk apparatur. Funkar inte det så går man vidare till nästa steg.

Edit: Är själv alkoholist och drack tidigare dagligen i 2 år för att kunna sova. När jag sökte hjälp första gången för att bryta alkoholmissbruket så frågade läkaren om jag hade förslag på läkemedel. Jag sa Stilnoct och läkaren sa nej. Såhär i efterhand är jag glad över vilken vettig läkare det var. Sedan dess jobbat i 5 år men att förbättra mitt leverne och rutiner för att kunna sova och kan nu äntligen sova 7.5 timmar per natt, dock med Mirtazapin som hjälp. Är dock inte färdig än och har lång väg kvar att gå. Hade jag fått narkotika så hade jag missbrukat det.
Senast redigerad av Olle-Johnny 2024-03-02 kl. 21:27.
Citera
2024-03-02, 21:21
Avstängd
Ytterst tycker jag att ett prov och information borde räcka och att resten faller på eget ansvar. Nu fungerar det inte så i Sverige och om du skulle ta det där pillret med alkohol i blodet och något händer så blir det lex Maria etc. med yttersta konsekvensen att verksamheten och leg dras in.
Citera
2024-03-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Du lämnar ju inte mycket historik om dig själv som troligtvis hade betydelse i läkarens bedömning. Ingen rättighet att få medicin helt utan motkrav. Läkare får göra vad dom vill, läkaren är ju ansvarig för förskrivningen. Låter som en bra läkare du har och som bryr sig.

Allt för många patienter som "kräver" sin medicin. Sen missbrukas den. Sen ringer anhöriga och ställer till med ett jävla liv om att man skrivit ut narkotika till sin anhörig. Så jävla glad att jag inte är läkare, fattar inte hur dom står ut.
Har i princip alltid en läkare jag aldrig träffat innan på mina besök. Är alltid en ny.

Hon diskuterade eller lyfte aldrig frågor med mig angående tidigare missbruk eller liknande, vi konstaterade dock att jag varit drogfri i snart 3 år. Då missbrukade jag mycket saker men aldrig mina zopiklon. Men visst det kändes som att hon själv kände sig överdriven i frågan när hon förklarade om blodprov. Så jag lastar inte henne särskilt mycket för detta, är mer allmänt less på just psykiatrin.
Citera
2024-03-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Vad är poängen? Bättre att ge för en månad eller längre och hålla koll på hur länge de ska räcka. Överdrivet kontrollbehov. Och varför skriva ut för ett helt år om läkaren är tveksam?
Ja jag har tidigare haft 100 pack utskrivet. Blev själv lite paff över att hon skrev ut 1 års medicinbehov.
Citera
2024-03-02, 21:58
Medlem
mr.demons avatar
Jag har ätit Zopliclon 2, 7.5 i stort sett hela mitt vuxna liv. Jag har aldrig fått mer än ett paket 100 tabletter åt gången utskrivet.

Jag har också fått lämna blodprov för dryga 10 år sedan.
Citera
2024-03-02, 22:05
Medlem
RadioGaGas avatar
Folk dricker kaffe och alkohol på kvällen och sen undrar de varför inte kan somna och så får de sömntabletter utskrivna. Har folk blivit förståndshandikappade?
Citera
2024-03-02, 22:07
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Man borde skippa att skriva ut narkotiska preparat såvida det inte är absolut nödvändigt i akuta situationer. Staten borde lagstifta om en längre utredningstid för förskrivning av narkotiska preparat. Ett steg på på vägen ska vara fysiskt utomhusarbete i en månad med bra mat, vila efter jobbet utan teknisk apparatur. Funkar inte det så går man vidare till nästa steg.

Edit: Är själv alkoholist och drack tidigare dagligen i 2 år för att kunna sova. När jag sökte hjälp första gången för att bryta alkoholmissbruket så frågade läkaren om jag hade förslag på läkemedel. Jag sa Stilnoct och läkaren sa nej. Såhär i efterhand är jag glad över vilken vettig läkare det var. Sedan dess jobbat i 5 år men att förbättra mitt leverne och rutiner för att kunna sova och kan nu äntligen sova 7.5 timmar per natt, dock med Mirtazapin som hjälp. Är dock inte färdig än och har lång väg kvar att gå. Hade jag fått narkotika så hade jag missbrukat det.
Härligt med någon med självinsikt som inte skyller ifrån sig. Jag önskar dig fortsatt framgång. Bra jobbat. Nikotin, och kaffe använder många fast det förstör sömnen. Man måste även ha en dos dagsljus varje dag eller D-vitamin då det framkallar sömnhormon.
Citera
2024-03-02, 22:11
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Vad rekommenderar du alkoholister med insomnia?
Sluta drick?
Citera
2024-03-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Vad rekommenderar du alkoholister med insomnia?

1) Sluta dricka alkohol

2) Keto alternativt kliv på en LCHF diet.

3) Se till att få minst 45 minuter promenad om dagen och helst på morgonen.

4) Träna. Tacka fan att folk har problem med sömn när kroppen inte är trött men psyket är "övertrött".

Men inget av det här löser grundorsaken till varför du eller någon började dricka till en början . Oftast ett trauma som ligger till grund och inte alltför ovanligt att traumat/trauman bottnar i en olycklig uppväxt.

Terapi eller klura ut det på egen hand. Men hjälp finns att tillgå.

Edit: ketodiet eller lchf diet kan för en del försvåra insomnia. Men bryta ett alkoholmissbruk funkar skitbra om man bestämmer sig för att köra Keto då i princip det enda du kan dricka är ren sprit och det sliter som fan på allt. Så antigen eller där. Detsamma gäller träning i det avseendet. Trassel med osunt leverne? Börja träna och satsa på det istället då det inte funkar att kombinera dom 2. Det ena utesluter faktiskt det andra.

Personligen tror jag inte på att bita ihop och bli helnykterist. Bättre att landa i att "jag har ingen lust att dricka alkohol idag/ikväll, kvaddar bara träningspasset imorgon och förstör bara mina gains".
Senast redigerad av System76 2024-03-02 kl. 22:28.
Citera
2024-03-02, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SuicidalSuzy
Jag var på läkarbesök och för att få tillgång till Zopiklon 5 mg, som jag nu haft på recept en månad. Med 10 dagars intervall kan tilläggas.

Utöver detta intervall så vill nu den fan att jag lämnar blodprov varje halvår för att kolla så jag inte använder andra preparat. Visst fine det är väl inte hela världen..

Men så kommer det även tas prov för att kolla hur mycket alkohol jag konsumerar?!

Hon förklarade att 2 starköl per dag är inte ok, något glas vin på helgen är dock acceptabelt.

Jag bara gapade, va fan är det för överförmynderi? De ska väl skita i om jag dricker alkohol?

Eller är jag pundare för jag har svårt att somna på kvällarna? Ska jag föra dagbok över allt jag dricker och sen snällt gå ner på knä och be om att få denna livsfarliga medicin utskriven?

Era tankar: Är det acceptabelt att göra dessa intrång i privatlivet för att bli hjälpt?
Byt läkare och lämna in ett officiellt klagomål hos dennes chef. Det är inte okej att en läkare ska diktera ett alkoholintag som är helt orimligt. Två öl om dagen är ingenting!

Okej om du har tidigare alkoholproblem eller rattfylleri men annars gör läkaren fel. Zk 5mg är dessutom inte någon särskild hög styrka eller potent benso ens. Antingen sänder du ut missbruksvibbar eller så är läkaren en maktfullkomlig fitta.
Citera
2024-03-02, 22:31
Medlem
Citat:
Jag var på läkarbesök och för att få tillgång till Zopiklon 5 mg, som jag nu haft på recept en månad. Med 10 dagars intervall kan tilläggas.

Utöver detta intervall så vill nu den fan att jag lämnar blodprov varje halvår för att kolla så jag inte använder andra preparat. Visst fine det är väl inte hela världen..

Men så kommer det även tas prov för att kolla hur mycket alkohol jag konsumerar?!

Hon förklarade att 2 starköl per dag är inte ok, något glas vin på helgen är dock acceptabelt.

Jag bara gapade, va fan är det för överförmynderi? De ska väl skita i om jag dricker alkohol?

Eller är jag pundare för jag har svårt att somna på kvällarna? Ska jag föra dagbok över allt jag dricker och sen snällt gå ner på knä och be om att få denna livsfarliga medicin utskriven?

Era tankar: Är det acceptabelt att göra dessa intrång i privatlivet för att bli hjälpt?
Har fan inte hört talas om det innan och då är det inget ovanligt preparat att ha på recept direkt.

Har du någon missbrukshistorik sedan tidigare eller är det här bara helt random krav du har fått ?
Citera
2024-03-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ja jag har tidigare haft 100 pack utskrivet. Blev själv lite paff över att hon skrev ut 1 års medicinbehov.
Största receptet jag har haft på just Imovane var 8 st 100 pack att hämtas ut två åt gången med intervall då, vilket var relativt generöst med dagens mått mätt.

Hade alltid 100 pack när jag stod på Imovane eller Stilnoct men har ingen historia av varken alkohol eller drogmissbruk och en väldigt god läkarkontakt och har dessutom aldrig gillat berusningsmedel öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in