2024-03-02, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Har fan inte hört talas om det innan och då är det inget ovanligt preparat att ha på recept direkt.

Har du någon missbrukshistorik sedan tidigare eller är det här bara helt random krav du har fått ?
Har haft missbruksproblem tidigare. några år sen nu, varit drogfri i 3 år. På henne lät det dock inte som att det var något speciellt i mitt fall utan att "alla" lämnar blodprov nuförtiden. Men jag har svårt att tro på det, visst kanske när man först sätter in medicinen men inte de som gått på det i åratal.
Citera
2024-03-02, 22:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av System76
1) Sluta dricka alkohol

2) Keto alternativt kliv på en LCHF diet.

3) Se till att få minst 45 minuter promenad om dagen och helst på morgonen.

4) Träna. Tacka fan att folk har problem med sömn när kroppen inte är trött men psyket är "övertrött".

Men inget av det här löser grundorsaken till varför du eller någon började dricka till en början . Oftast ett trauma som ligger till grund och inte alltför ovanligt att traumat/trauman bottnar i en olycklig uppväxt.

Terapi eller klura ut det på egen hand. Men hjälp finns att tillgå.

Edit: ketodiet eller lchf diet kan för en del försvåra insomnia. Men bryta ett alkoholmissbruk funkar skitbra om man bestämmer sig för att köra Keto då i princip det enda du kan dricka är ren sprit och det sliter som fan på allt. Så antigen eller där. Detsamma gäller träning i det avseendet. Trassel med osunt leverne? Börja träna och satsa på det istället då det inte funkar att kombinera dom 2. Det ena utesluter faktiskt det andra.

Personligen tror jag inte på att bita ihop och bli helnykterist. Bättre att landa i att "jag har ingen lust att dricka alkohol idag/ikväll, kvaddar bara träningspasset imorgon och förstör bara mina gains".
Fett bra svar. 🤗
Jag tror att handskas med de barndoms/ungdomstrauman jag har, är en viktig tunnel till mina barnsliga och trotsiga reaktioner till allt möjligt.
Jag är bra på att träna, kör gärna ett lite enklare pass på förmiddagen för att väcka kroppen. 😌
Men angående rådet att sluta med alkohol. Det är inte så enkelt. 🥺
Citera
2024-03-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Största receptet jag har haft på just Imovane var 8 st 100 pack att hämtas ut två åt gången med intervall då, vilket var relativt generöst med dagens mått mätt.

Hade alltid 100 pack när jag stod på Imovane eller Stilnoct men har ingen historia av varken alkohol eller drogmissbruk och en väldigt god läkarkontakt och har dessutom aldrig gillat berusningsmedel öht.

"har dessutom aldrig gillat berusningsmedel öht"

Alltså. Hur snickrar du ihop att landa varje kväll med imovane eller stilnoct varje kväll med att du INTE skulle gilla berusningsmedel i öht? Är du dum på riktigt?

Du kan lika gärna surpla i dig en stadig whiskey eller ett par glas vin varje kväll....
Citera
2024-03-02, 22:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Sluta drick?
Somnar bara om jag har tränat eller är full.
Citera
2024-03-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuicidalSuzy
Har haft missbruksproblem tidigare. några år sen nu, varit drogfri i 3 år. På henne lät det dock inte som att det var något speciellt i mitt fall utan att "alla" lämnar blodprov nuförtiden. Men jag har svårt att tro på det, visst kanske när man först sätter in medicinen men inte de som gått på det i åratal.
Har haft i stort sett alla Bensodiazepiner som finns på eller har funnits på den svenska apoteksmarknaden på recept samt Z analogerna då och stått på något dagligen under 8 år men har fan aldrig blivit testad.

Kan vara något nytt direktiv eller så litar min läkare på mig då jag tar min medicin ytterst ovilligt och strävar efter att bli medicinfri i det långa loppet.

Kom dock på en person jag känner med missbruk i journalen som har fått lämna prov under en kort period.
Citera
2024-03-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av System76
"har dessutom aldrig gillat berusningsmedel öht"

Alltså. Hur snickrar du ihop att landa varje kväll med imovane eller stilnoct varje kväll med att du INTE skulle gilla berusningsmedel i öht? Är du dum på riktigt?

Du kan lika gärna surpla i dig en stadig whiskey eller ett par glas vin varje kväll....
Har en sömnstörning som beror på fysiska men och det här är inget jag tycker är kul eller gör frivilligt utan mer eller mindre på läkares order för att kunna sova mer än max en till två timmar per natt då det inte går att leva så I det långa loppet.

Har givetvis testat allt icke narkotikaklassat först och stod som mest på 9 preparat till natten utan effekt.

Fick sätta ut Imovanen pga paradoxala reaktioner som man kan drabbas av även utan alkohol med i bilden och får idag Nitrazepam på licens ifrån Schweiz då de inte saluförs i Sverige längre så tom Läkemedelsverket anser att jag behöver den medicineringen även om jag precis som de flesta andra vill vara medicinfri.

Har tex vad det gäller alkohol inte druckit en droppe på säkert 15 år.
Citera
2024-03-02, 23:11
Medlem
calvinclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Somnar bara om jag har tränat eller är full.

Träna varje dag tills du stupar. Jag har kämpat med dygnsrytm problematik hela livet. Det förstnämnda är det enda som funkar i kombination med tidiga mornar varje dag med helg.

Zopliklon är en tillfällig lösning för att hamna på rätt bana. Men sen då.. passa på att komma rätt nu med dina 52 uttag.
Citera
2024-03-02, 23:31
Medlem
De har fått nya riktlinjer att fråga och diktera alkohol konsumtion. Tom jag som är stort sett nykterist har råkat ut för både test och frågor olika läkarbesök. Sen..vad händer om du testar då? Dras medicinen in? Då har du iaf använt den ett tag och kan byta. Sen..använder du öl att sova på? Annars kan du ju dricka främst helger, beror på vanan..

Ps. Vet inte vad medicinen är för, såg nu sömnen..
Det enda råd jag kan ge är att vila på eftermiddagen en powernap och inte äta efter 18. Samt dra ner på arbetstid ett tag
Senast redigerad av popll 2024-03-02 kl. 23:40.
Citera
2024-03-02, 23:40
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Sund inställning att lösa dina livsproblem med narkotika istället för att göra nått åt dom.
Ja, för livet är ju alltid lätt eller vadå? Har gått i KBT men det gav ingen effekt. Fungerar för övrigt alldeles utmärkt att använda narkotika till det det var tänkt till från början utan att göra som 99 av 100 flashbackare gör att helgflumma på benzo och gärna skölja ned med ett par starköl. Du har liksom valt fel person om du vill skuldbelägga, jag har nämligen aldrig tagit mer än terapeutisk dos och aldrig känt någon abstinens.

Har du konstruktiva förslag för att avhjälpa insomningsproblem som jag burit med mig hela livet är du välkommen att skriva PM.
Citera
2024-03-02, 23:42
Medlem
Jag äter 15mg zopiklon sen många år.
När jag dricker alkohol, mest på sommaren och tar medicinen får jag snarare svårt att somna.
Citera
2024-03-02, 23:44
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Jag var på läkarbesök och för att få tillgång till Zopiklon 5 mg, som jag nu haft på recept en månad. Med 10 dagars intervall kan tilläggas.

Utöver detta intervall så vill nu den fan att jag lämnar blodprov varje halvår för att kolla så jag inte använder andra preparat. Visst fine det är väl inte hela världen..

Men så kommer det även tas prov för att kolla hur mycket alkohol jag konsumerar?!

Hon förklarade att 2 starköl per dag är inte ok, något glas vin på helgen är dock acceptabelt.

Jag bara gapade, va fan är det för överförmynderi? De ska väl skita i om jag dricker alkohol?

Eller är jag pundare för jag har svårt att somna på kvällarna? Ska jag föra dagbok över allt jag dricker och sen snällt gå ner på knä och be om att få denna livsfarliga medicin utskriven?

Era tankar: Är det acceptabelt att göra dessa intrång i privatlivet för att bli hjälpt?
Det är lugnt, du behöver inte redovisa något om din alkoholkonsumption, det ser dem i blodproverna.
Citera
2024-03-02, 23:47
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
TS

Helt rätt att även alkohol kontrolleras utifall nu andra preparat skall sökas efter, någon rättvisa får det vara. För att svara på din fråga om du är en pundare nu så svar ja, du vill ju använda samma medicin som många pundare använder så vad gör dig bättre än dom? Inget. Du är en av dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in