2024-03-04, 03:26
Medlem
blue-rats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det är viktigt för läkare nu att kolla, mat, motion och alkoholkonsumtion.
Dom ska journalföra det.

Kan man få indragen sömnmedicin för att man inte motionerar tillräckligt?
Citera
2024-03-04, 11:48
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue-rat
Kan man få indragen sömnmedicin för att man inte motionerar tillräckligt?
Hehe. Teoretiskt ja, men knappast.
Min husläkare tar alltid upp mina vanor. (Rökning, motion och alkohol). Ingår hans rutin - som säkerligen kommer uppifrån.
Vet inte om han tror på det själv.
🥴
Citera
2024-03-05, 11:22
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicidalSuzy
Era tankar: Är det acceptabelt att göra dessa intrång i privatlivet för att bli hjälpt?
Det kan vara aceptabelt och beror ju på patientens övriga historik.
Har man en patient framför sig med drogproblem - bara ett exempel av flera- och som vid flera kontakter med vården visat sig vara opålitlig och fara med osanning och vara ovillig att samarbeta får man ju självklart ställa krav.
Så att inte förskrivningen av läkemedel blir felaktig.
Och dessa krav verkar ju verkligen inte orimliga eftersom Zopiklon och alkohol tillsammans kan påverka t ex andningen.
Så gör nu som läkaren säger och sluta att krångla.
Citera
2024-03-06, 10:46
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Man har sömnproblem?

Är det verkligen så enkelt? Det kan inte bero på något menar du?
Citera
2024-11-18, 21:47
Medlem
Citat:
Hmm, fel av mig, räknade veckor men det ska ju vara per 10e dag. Så 36 recept....
Har sedan över 10 år fått 30 stycken 10 mg zolpidem utskrivet per år. Har aldrig ens funderat på det tidigare – somnade jag inte tog jag en tablett. Nackdelen är att om man inte lyckas somna nästan direkt är det kört, kan räcka med att en mygga eller fluga kommer in i sovrummet…

Relativt nyligen blev zolpidem plötsligt för farligt för mig, då jag enbart fick recept på Circadin som är en depottablett med 2 mg melatonin. Melatonin är receptfritt i högre doser och en depottablett passar inte mig alls för snabb insomning.

Efter byte av vårdcentral hade den nya läkaren naturligtvis läst den tidigare konversationen. Fick inte zolpidem eftersom ”det är en mycket stark narkotika”. Efter lång tid blev jag erbjuden 30 stycken zopiklon, 5 mg.

Hur lyckas ni med konststycket att få zopiklon utskrivet att tas dagligen?
Att ta dessa tabletter dagligen skulle aldrig falla mig in, men kanske 100 st per år.
Kan tillägga att min ålder är någonstans mellan 50 och 70 år.
Citera
2024-11-18, 22:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123
Att ta dessa tabletter dagligen skulle aldrig falla mig in, men kanske 100 st per år.

Man har en lång historia med medicinen plus ett jobb. Annars är det rätt kört. Jag är betrodd med 60 tabletter om året. Alla tror att jag är jätteskötsam för att jag inte vanedricker alkohol, jag verkar nog ärlig. Skäms lite för att även de läkare som är restriktiva aldrig har trott att jag missbrukar, har de sagt nej har det varit av princip med samtliga patienter.

Jag har alltid gått igenom i huvudet vad jag svarar om läkaren frågar om t ex alkohol. Så att det kommer spontant. Ibland har det ju varit sant. Att jag sagt att jag är nästintill nykterist. För just då kanske det har varit sant, att jag gått länge utan några droger. Plus går till privat psykiatri, det är nog därför man går där. Men har haft narkotikaklassat från vårdcentralen med.

Snålheten att inte skriva ut zopiklon är dumt. Bara att man vet att man tål den så är den väldigt mild, går ur kroppen snabbt. Kör melatonin mer, men det är baksmälla på den.
Citera
2024-11-24, 10:02
Medlem
Sluta äta gravt carcinogena piller, studier visar att preparatet ökar din risk för flera cancerformer rätt rejält, alltså inte som att äta chips ibland utan du riskerar verkligen cancer av skiten i längden. Finns mycket bättre naturliga hälsosamma alternativ som funkar minst lika bra om inte bättre.
Citera
2024-12-01, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Bättre med Stesolid.
Det är vansinne att en agenda drivs för att ’avnazifiera’ tiotusentals patienter som haft bensodiazepiner o z-analoger sedan decennier tillbaka, väl fungerande mot de besvär o krämpor som de fått dessa läkemedelsbehandlingar mot.
Fullkomligt öser in patienter som levt på så gott som de kan, ungefär samma livsvillkor som gemene banan, hela sina vuxna liv fram tills dess att de mötte någon nyexad AT-läkare som ställde deras liv på kant i anständighetens namn…

Inte undra på att kriminaliteten ökar vad avser exempelvis narkotikaklassade läkemedel, klart att det finns desperata kunder som vill kunna fortsätta sova som tidigare, slippa dödsångest, så då går dessa patienter o köper illegalt om deras vårdgivare inte kan tillgodose deras behov o/eller beroende.

Har själv funderat på att ta den vägen och självmedicinera. Man tröttnar efter ett tag. Laglydiga arbetande människor bara straffas
Citera
2024-12-01, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Sluta äta gravt carcinogena piller, studier visar att preparatet ökar din risk för flera cancerformer rätt rejält, alltså inte som att äta chips ibland utan du riskerar verkligen cancer av skiten i längden. Finns mycket bättre naturliga hälsosamma alternativ som funkar minst lika bra om inte bättre.

Oj, detta hade jag missat, höjde på ögonbrynen när jag läste ditt inlägg och hittar artiklar om det på en flera seriösa sajter. Skulle nog kunna tänka mig att ta det under kortare perioder (helst under en vecka) för akuta sömnproblem, men inte mer än så.
Citera
2025-11-15, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123
Har sedan över 10 år fått 30 stycken 10 mg zolpidem utskrivet per år. Har aldrig ens funderat på det tidigare – somnade jag inte tog jag en tablett. Nackdelen är att om man inte lyckas somna nästan direkt är det kört, kan räcka med att en mygga eller fluga kommer in i sovrummet…

Relativt nyligen blev zolpidem plötsligt för farligt för mig, då jag enbart fick recept på Circadin som är en depottablett med 2 mg melatonin. Melatonin är receptfritt i högre doser och en depottablett passar inte mig alls för snabb insomning.

Efter byte av vårdcentral hade den nya läkaren naturligtvis läst den tidigare konversationen. Fick inte zolpidem eftersom ”det är en mycket stark narkotika”. Efter lång tid blev jag erbjuden 30 stycken zopiklon, 5 mg.

Jag äter hög dos Oxycontin/ oxynorm som är opioider.
Har även ett uttag om 100 zopiklon vr 3:e månad.

Jag dricker alkohol i stort sett varje dag. Har haft starka mediciner utskrivna i många år.
Citera
2025-11-15, 09:33
Medlem
Citat:
Jag var på läkarbesök och för att få tillgång till Zopiklon 5 mg, som jag nu haft på recept en månad. Med 10 dagars intervall kan tilläggas.

Utöver detta intervall så vill nu den fan att jag lämnar blodprov varje halvår för att kolla så jag inte använder andra preparat. Visst fine det är väl inte hela världen..

Men så kommer det även tas prov för att kolla hur mycket alkohol jag konsumerar?!

Hon förklarade att 2 starköl per dag är inte ok, något glas vin på helgen är dock acceptabelt.

Jag bara gapade, va fan är det för överförmynderi? De ska väl skita i om jag dricker alkohol?

Eller är jag pundare för jag har svårt att somna på kvällarna? Ska jag föra dagbok över allt jag dricker och sen snällt gå ner på knä och be om att få denna livsfarliga medicin utskriven?

Era tankar: Är det acceptabelt att göra dessa intrång i privatlivet för att bli hjälpt?

Min far som är nästan 80 blev av med sina för att han drack alkohol så du är inte ensam
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in