2024-03-02, 20:34
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Vilken läkare skriver ut narkotikaklassade preparat med 52 (!) uttag?
Intervaller. Dvs. han kan inte hämta ut alla 36 recept på en gång. Utan det måste ha gått ett visst antal dagar mellan varje uttag. I hans fall 10 dagar mellan varje uttag som han skrev. Försöker du hämta ut mer online säger datorn ifrån och går du till ett fysiskt apotek får du ett solklart nej och får inte hämta ut mer.

OnT: Om det bara är sömn du har problem med. Har du provat melatonin? Jag började med just Zopiklon och hamnade sen i ett bensomissbruk (utskrivet av läkare) som förstörde mitt liv. Jag rekomenderade melatonin till andra som hade Zopiklon på recept som kunde sluta med det efter det. Det är ett narkotikaklassat starkt ämne som påverkas väldigt mycket om det kombineras med alkohol så om du haft/har problem med alkohol låter det väldigt rimligt att du ska kolla dina alkoholvärden så förstår faktiskt inte vad du gnäller om, det är ju för DIN skull de vill se att du inte använder för mycket av en drog i kombination med en annan drog som inte passar ihop med varandra.
Citera
2024-03-02, 20:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicidalSuzy
Jag var på läkarbesök och för att få tillgång till Zopiklon 5 mg, som jag nu haft på recept en månad. Med 10 dagars intervall kan tilläggas.

Utöver detta intervall så vill nu den fan att jag lämnar blodprov varje halvår för att kolla så jag inte använder andra preparat. Visst fine det är väl inte hela världen..

Men så kommer det även tas prov för att kolla hur mycket alkohol jag konsumerar?!

Hon förklarade att 2 starköl per dag är inte ok, något glas vin på helgen är dock acceptabelt.

Jag bara gapade, va fan är det för överförmynderi? De ska väl skita i om jag dricker alkohol?

Eller är jag pundare för jag har svårt att somna på kvällarna? Ska jag föra dagbok över allt jag dricker och sen snällt gå ner på knä och be om att få denna livsfarliga medicin utskriven?

Era tankar: Är det acceptabelt att göra dessa intrång i privatlivet för att bli hjälpt?

Alkohol gör generellt att man sover sämre och har även annan påverkan på kroppen. Men att mäta detta över tid är inte helt självklart och metoden med blodanalys är inte så särskilt träffsäker. Om det är ett så kallat PEth prov så varierar det mycket från individ till individ, så osäkerheten är egentligen ganska stor. Egentligen duger det bara till att mäta OM personen druckit alkohol sista tiden eller ha som ett underlag för bedömning om riskbruk. Att avgöra huruvida du bör ha Imovane eller ej bör det inte användas till såvida de inte kräver att du helt avstår från alkohol.

Sen att "hota" att man köper det på Darknet, vem fan bryr sig - inte doktorn i alla fall, snarare skulle ett sånt uttalande göra att de inte skriver ut alls i så fall.

Jag fattar att man kan behöva hjälp med sömnen och är rätt liberalt inställd till insomningstabletter, men att äta över lång tid är ingen lösning egentligen då toleransen stiger rätt ordentligt med tiden.
Citera
2024-03-02, 20:45
Medlem
bomhulls avatar
Zopiklon används ofta som rape drog då offret slocknar totalt..
Och du undrar varför din läkare undrar om du dricker alkohol?
Citera
2024-03-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Alkohol gör generellt att man sover sämre och har även annan påverkan på kroppen. Men att mäta detta över tid är inte helt självklart och metoden med blodanalys är inte så särskilt träffsäker. Om det är ett så kallat PEth prov så varierar det mycket från individ till individ, så osäkerheten är egentligen ganska stor. Egentligen duger det bara till att mäta OM personen druckit alkohol sista tiden eller ha som ett underlag för bedömning om riskbruk. Att avgöra huruvida du bör ha Imovane eller ej bör det inte användas till såvida de inte kräver att du helt avstår från alkohol.

Sen att "hota" att man köper det på Darknet, vem fan bryr sig - inte doktorn i alla fall, snarare skulle ett sånt uttalande göra att de inte skriver ut alls i så fall.

Jag fattar att man kan behöva hjälp med sömnen och är rätt liberalt inställd till insomningstabletter, men att äta över lång tid är ingen lösning egentligen då toleransen stiger rätt ordentligt med tiden.
Hotade aldrig att köpa det på dark, och det hade inte varit ett hot om jag sagt något. Utan att det var snarare att "jag behöver inte er i psykiatrin".

Det är den bästa lösningen för mig, trots tillvänjningen.
Citera
2024-03-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Zopiklon används ofta som rape drog då offret slocknar totalt..
Och du undrar varför din läkare undrar om du dricker alkohol?
Verkligen? Trodde fortfarande det var roppar eller annan benso som var effektivast.
Citera
2024-03-02, 20:56
Medlem
Zests avatar
Citat:
Jag var på läkarbesök och för att få tillgång till Zopiklon 5 mg, som jag nu haft på recept en månad. Med 10 dagars intervall kan tilläggas.

Utöver detta intervall så vill nu den fan att jag lämnar blodprov varje halvår för att kolla så jag inte använder andra preparat. Visst fine det är väl inte hela världen..

Men så kommer det även tas prov för att kolla hur mycket alkohol jag konsumerar?!

Hon förklarade att 2 starköl per dag är inte ok, något glas vin på helgen är dock acceptabelt.

Jag bara gapade, va fan är det för överförmynderi? De ska väl skita i om jag dricker alkohol?

Eller är jag pundare för jag har svårt att somna på kvällarna? Ska jag föra dagbok över allt jag dricker och sen snällt gå ner på knä och be om att få denna livsfarliga medicin utskriven?

Era tankar: Är det acceptabelt att göra dessa intrång i privatlivet för att bli hjälpt?

Det verkar som att medicinen går hårt åt på levern, så det är väl det de vill ha koll på så du inte går och dör på kuppen.
Citera
2024-03-02, 20:57
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hotade aldrig att köpa det på dark, och det hade inte varit ett hot om jag sagt något. Utan att det var snarare att "jag behöver inte er i psykiatrin".

Det är den bästa lösningen för mig, trots tillvänjningen.
Nu ska ju läkaren se till patientens bästa, men patientens bästa är inte alltid vad patienten tycker och vill. Det är ingen rättighet att få en medicin utskriven och att bara nämna darknet som ett alternativ tycker då jag inte var så klokt. Men nu fick du ju ut dina tabletter i alla fall.
Citera
2024-03-02, 20:59
Medlem
Jävla skit de där . Byt läkare. För mig vägrar dom skriva ut det alls trots nykterist. Men är det billigt att köpa svart och är tillgången god?
Citera
2024-03-02, 21:04
Medlem
Port-charlottes avatar
Risken är ju också att tabletterna inte fungerar,zopiklon o alkohol går ju på samma receptorer ,typ
Citera
2024-03-02, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Intervaller. Dvs. han kan inte hämta ut alla 36 recept på en gång. Utan det måste ha gått ett visst antal dagar mellan varje uttag. I hans fall 10 dagar mellan varje uttag som han skrev. Försöker du hämta ut mer online säger datorn ifrån och går du till ett fysiskt apotek får du ett solklart nej och får inte hämta ut mer.

OnT: Om det bara är sömn du har problem med. Har du provat melatonin? Jag började med just Zopiklon och hamnade sen i ett bensomissbruk (utskrivet av läkare) som förstörde mitt liv. Jag rekomenderade melatonin till andra som hade Zopiklon på recept som kunde sluta med det efter det. Det är ett narkotikaklassat starkt ämne som påverkas väldigt mycket om det kombineras med alkohol så om du haft/har problem med alkohol låter det väldigt rimligt att du ska kolla dina alkoholvärden så förstår faktiskt inte vad du gnäller om, det är ju för DIN skull de vill se att du inte använder för mycket av en drog i kombination med en annan drog som inte passar ihop med varandra.
Vad rekommenderar du alkoholister med insomnia?
Citera
2024-03-02, 21:14
Medlem
Citat:
Hmm, fel av mig, räknade veckor men det ska ju vara per 10e dag. Så 36 recept....
Vad är poängen? Bättre att ge för en månad eller längre och hålla koll på hur länge de ska räcka. Överdrivet kontrollbehov. Och varför skriva ut för ett helt år om läkaren är tveksam?
Citera
2024-03-02, 21:16
Medlem
Du lämnar ju inte mycket historik om dig själv som troligtvis hade betydelse i läkarens bedömning. Ingen rättighet att få medicin helt utan motkrav. Läkare får göra vad dom vill, läkaren är ju ansvarig för förskrivningen. Låter som en bra läkare du har och som bryr sig.

Allt för många patienter som "kräver" sin medicin. Sen missbrukas den. Sen ringer anhöriga och ställer till med ett jävla liv om att man skrivit ut narkotika till sin anhörig. Så jävla glad att jag inte är läkare, fattar inte hur dom står ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in