2024-02-28, 09:37
Medlem
CampzEhs avatar
Tja, vad ska man säga…
Är själv snickare, jobbar inom service mot privatpersoner. Främst diverse försäkringsjobb (vatten-, brand- och frysskador).

Har blivit rejält trött på yrket, dels för att hantverksdelen alltmer försvinner och dels för att privatpersoner kan vara oerhört påfrestande. Någon skrev tidigare i tråden att vi inte är mer kvalificerade på arbetsmarknaden än kassapersonal, ponera då när kassapersonal gnäller över dryga kunder; det tar en halvminut av deras arbetsdag med en synnerligen dryg kund för att det ska ligga och gnaga i flera dagar. Tänk om du istället är hemma hos den makalöst dryga kunden, i hans hem, på hans nåder, och måste lyssna på den här fullständiga idiotens idéer, tankar och gnäll nio timmar om dagen.
Det ska gärna vara någon ingenjör/läkare/akademiker överlag också som själv inte hade klarat av att byta dörrfoder ens men som minsann tittat på youtubefilmer och pluggat mycket längre än jag och således torde veta bättre.

Sådant är ganska tömmande, psykiskt. Att tro att de åren man arbetat som hantverkare liksom inte ger någon mer kompetens efter de gymnasiala åren men att flera år på högskola däremot bygger på komprtensen, inte bara i det valda ämnet utan helt magiskt också i praktiska fält.

Vinstmarginalerna utanför storstadsområdena och utanför de större entrepenaderna är inte kaxiga. För en medelstor firma som gör allt ’by the book’ i den mån det går brukar det inte bli mycket över till ägarna inom snickeribranschen, el och vvs är däremot en annan sak.

Nu låter jag bra bitter och det är jag nog också, någon form av karriärbyte hägrar i framtiden. Branschen är inte full av mer skojare än andra branscher men det är väl lika bra att den dör ut helt så kan per-ola, 46 år och civilingenjör, pula själv hemma istället.
Kanske skulle skola om mig till just civilingenjör, hur svårt kan det vara att sitta framför ett skrivbord hela dagarna? Inte värre än kassapersonal.
Citera
2024-02-28, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygenius123
Ingen har väl undgått att höra om krisen i byggbranschen. Stackars byggjobbare och hantverkare av olika slag som nu får anstränga sig lite för att få kunder... (ironi).
Nu passar det bra att gnälla och gråta över de tuffa tider som drabbar dem. Men hur jäkla bra har man inte haft det tidigare? Fallhöjden blir väl stor när man vant sig vid att under många år ta ohemult bra betalt för sina i flera fall taffligt utförda jobb. Att sockra fakturor och fuska på andra sätt har blivit en standard i den branschen. Personligen tycker jag inte ett dugg synd om dessa individer! Det finns undantag, det vet jag och jag önskar inte dessa undantag något illa. Men byggbranschen är sannolikt ordentligt överrepresenterad när det gäller att ockra sina kunder samtidigt som man knappast utför några högkvalitativa jobb. Det här gäller ett flertal hantverksyrken kopplade till byggnation.
Har själv stor erfarenhet av att anlita folk i denna bransch för såväl husbyggen som renoveringar och reparationer. De som tagit rimligt betalt och utfört bra jobb är väldigt lätträknade...
Kanske dags att vakna upp till verkligheten och inte leva som om man var en högavlönad advokat? Och till er som eventuellt kontrar med att hantverkare är lågavlönade så kan jag säga att en hantverkare som tar ut 1.000:- i timmen + moms efter att bara jobba och fakturera 30 timmar per vecka drar in 120.000:- netto per månad. Räkna av lite kostnader för kläder och verktyg etc. så blir det garanterat 100.000:- kvar. Tar han ut 50.000:- i lön så blir det efter arbetsgivaravgifter ändå i runda slängar 34.000:- kvar. Det räcker fint för att betala leasing på Dodge Ram:en och en del av soppan (det som inte läggs på kunden i form av bilersättning). Och dessa timdebiteringar är ovanliga, har själv fått betala mer än så ett flertal gånger. Och vad jag hört av bekanta i storstan så ligger dom högre än så där. Ja ja.... Får som många andra önska att denna "kris" i alla fall leder till en utrensning av de oseriösa i braschen.

De byggare som är riktigt bra, de har fortfarande mer jobb än de klarar av.
Citera
2024-02-28, 09:45
Medlem
Jag tycker det låter otroligt märkligt. Jag har under flera år försökt få hantverkare att utföra lite olika jobb genom tjänster som offerta, ringa och maila till lokala byggföretag osv men jag har alltid fått gå genom någon bekants bekant som vill ha betalt svart för ingen vill göra de jobben som kostar 5000-20000kr.
Här finns en otroligt stor mismatch i byggbranchen för alla vill bara ha stora projekt, absolut inget underhåll. Kan inte ens få någon att underhålla min luftvatten-värmepump för där är inga pengar i det så får göra så gott jag kan själv i de flesta områden. Jag hade gärna betalat om någon ville ta betalt.
Citera
2024-02-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Enkel överslagsräkning, hantverkare pris 700 kronor i timmen + moms, rätt så standard. 40 debiterbara timmar i veckan = 28.000 in exklusivemoms. Månadsvis ca 120.000 + moms - det här är standard Bosses snickeri och rörkrökeri AB. 120.000 in i månaden, kund står får allt som har med inköp att göra och verktygen är en väldigt liten kostnad i verksamheten så räkna 122..000 rakt in. Firmabil kostar lite diesel, räcker med en skruttig skåpbil 2000 i månaden.

Ca 720.000 rent per år och en månadslön på ca 90.000 i månaden för en hantverkare utan speciella kunskaper. Lägg till att du har 10 gubbar under dig så ser du snabbt att driftiga hantverkare har råd med både ny bil, ny båt, lyxfru och hus på franska riverian, ganska imponerande för ett fysiskt jobb som inte erfordrar speciell intelligens.

Hantverkare är jättedyra i Sverige men det är arbetskraft överlag.

Om det är så enkelt och bra tycker jag du skall starta byggfirma .
Då blir du ju miljonär på nolltid.
Citera
2024-02-28, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Stora företag går inte in i privatpersonsmarknaden. Jobbar själv i byggservice och privatmarknaden har vi nästan enbart med att göra i försäkringsärenden. Så mycket problem det är med privatpersoner så ger man sig inte in dit. BRFer är också något som man gärna avstår ifrån. projekten blir inte av och det ska funderas och endast ha kollpriser.

Det står ju inte helt still men inom nyproduktion så avvecklar företag nu den stora delen. Det är endast kommunala projekt som blir av nu.

Jo, det är väl lite så det har fungerat. Men när de stora byggbolagen slutar med sina stora upphandlingar som sysselsätter många hantverkare, vad gör dom då?

En hantverkare tjänar idag ofta mer än t.ex. en lärare. Kollektivavtalet sätter golvet, så att gå ner i lön går inte.

"Privatmarknaden" kanske inte är så kul för killar som dig, men vad har du tänkt dig för alternativ? Och vem säger att privatpersoner ens har råd att anlita dig, även om du skulle nedlåta dig till att ta deras jobb?

Jag funderar mer på vad som skall hända med alla i branchen om/när jobben försvinner. Marknadskrafterna är ju satta ur spel.
Citera
2024-02-28, 10:01
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
DN skriver idag om detta, alltså att renoveringar minskar och jobben för hantverkare sinar.

https://www.dn.se/ekonomi/hantverkare-drabbas-av-krisen-ingen-vill-renovera-just-nu/

I en vanlig marknad brukar priserna sjunka då efterfrågan minskar. Konkurrensen gör att företag sänker priset.
I tråden ovan tog jag upp ingångslönen för en AT-läkare (5,5 års utbildning) som jämförelse; den ligger på lägst 30.500:-.
I Målarförbundets kollektivavtal står följande:

En nyutbildad målare (med 40 veckors målarutbildning) tjänar alltså mer än en AT-läkare. (Läkarens lön förväntas öka snabbare, men detta eftersom man kompletterar med ytterligare utbildningar).
Med sådana lönelägen är det svårt för företagen att konkurrera med priset.

Att diskutera:
- Kommer den inbromsande byggsektorn kombinerat med skyhöga minimilöner i kollektivavtalet göra att man inte kan skapa nya uppdrag genom att sänka priset till en nivå som folk har råd med? I så fall kommer ju hantverkarna bilda kö utanför Arbetsförmedlingen och kanske lämna yrket helt och hållet.
- Eller kommer man finna något sätt (helst inte skattefinansierat) för att göra hantverkstjänsterna billigare för vanliga hushåll? RUT och ROT ledde ju inte hela vägen fram till det; istället stoppade giriga hantverkare och hantverksföretag det mesta i egen ficka.
- Eller finns det någon tredje väg? Till exempel att svenska hantverkare faktiskt förmås jobba där jobben finns? Även om det är i Norrland eller utomlands?

Denna jämförelse med en läkare haltar betydligt.
En termin kostar runt 75 tusen, en läkare gör alltså 11 terminer a 75000 det ger 825000 som skattebetalarna står för.
En byggarbetare kostar inte det, lärlingstiden görs hos ett bolag som oftast bekostar det. Visst under 90 talet så stog AF "skattebetalarna" för en heldel. Men i övrigt stämmer inte mkt.
Citera
2024-02-28, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Jag tycker det låter otroligt märkligt. Jag har under flera år försökt få hantverkare att utföra lite olika jobb genom tjänster som offerta, ringa och maila till lokala byggföretag osv men jag har alltid fått gå genom någon bekants bekant som vill ha betalt svart för ingen vill göra de jobben som kostar 5000-20000kr.
Här finns en otroligt stor mismatch i byggbranchen för alla vill bara ha stora projekt, absolut inget underhåll. Kan inte ens få någon att underhålla min luftvatten-värmepump för där är inga pengar i det så får göra så gott jag kan själv i de flesta områden. Jag hade gärna betalat om någon ville ta betalt.

Jag försökte få en offert på ett garage en gång i tiden, ett garage som jag gissar hade kostat mig 700-900K nånting.
Testade några olika som typ offerta och liknande tjänster.

Jag fick inte ett enda svar tillbaks av någon.
Citera
2024-02-28, 10:07
Medlem
Nyans2026s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Hantverkare är relativt billiga jämfört med andra tjänster. Sen kostar det inte 1000kr i timmen.
Nej du har rätt, det är ännu dyrare.
Gick in på IKEAs partner (https://hemfixarna.se/tjanster/) och kollade vad det skulle kosta att byta en vattenblandare, exklusive själva vattenblandaren.
Cirka 4000 kr innan avdrag, för ett arbete som kanske tar 5 minuter.
Då kommer någon bröla om att dom minsann ska få betalt att sitta i bilen också, men även om man är extremt givmild och inkluderar tur och retur resor för 20 + 20 minuter så kräver de fortfarande 4000 kronor i timmen.
Vem är villig att betala det egentligen?

Nej, ROT-avdraget borde avskaffas så att priserna kan stabiliseras på mer vettiga nivåer.
Citera
2024-02-28, 10:07
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Du bekräftar precis vad jag menar. Det finns så otroligt få hantverkare som är värd pengarna så folk är villiga att vänta 2-3 år.

Dom flesta är fuck ups man kan ersätta med sommarjobbare om man vill..

Men du sa ju nyss att det bara var att plocka upp en hammare och spika lite. Ingen skulle väl vänta två år med att renovera om det vore enkelt. Och firman som har orderböckerna fyllde, skulle väl bara plocka in folk och beta av ordnarna.

Vet du vad. Jag tror snarare det är DU som är bitter för att du saknar någon kunskap, färdighet som du kan saluföra och som någon villig att betala för.

Nåväl.. dom flesta hantverkare arbetar överhuvudtaget inte med privatpersoner.

Dom gör meningslösa saker som att bygga alla byggnader du kan se, all infrastruktur du kan se. Så vi har tak över huvudet, vägar, tunnlar att åka på/i, hamnar att ta emot varor, vatten i kranen osv osv.
Citera
2024-02-28, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyans2026
Nej du har rätt, det är ännu dyrare.
Gick in på IKEAs partner (https://hemfixarna.se/tjanster/) och kollade vad det skulle kosta att byta en vattenblandare, exklusive själva vattenblandaren.
Cirka 4000 kr innan avdrag, för ett arbete som kanske tar 5 minuter.
Då kommer någon bröla om att dom minsann ska få betalt att sitta i bilen också, men även om man är extremt givmild och inkluderar tur och retur resor för 20 + 20 minuter så kräver de fortfarande 4000 kronor i timmen.
Vem är villig att betala det egentligen?

Nej, ROT-avdraget borde avskaffas så att priserna kan stabiliseras på mer vettiga nivåer.

Om det tar fem minuter så är det väl bara att fixa själv, vad är problemet?
Citera
2024-02-28, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Men du sa ju nyss att det bara var att plocka upp en hammare och spika lite. Ingen skulle väl vänta två år med att renovera om det vore enkelt. Och firman som har orderböckerna fyllde, skulle väl bara plocka in folk och beta av ordnarna.

Vet du vad. Jag tror snarare det är DU som är bitter för att du saknar någon kunskap, färdighet som du kan saluföra och som någon villig att betala för.

Nåväl.. dom flesta hantverkare arbetar överhuvudtaget inte med privatpersoner.

Dom gör meningslösa saker som att bygga alla byggnader du kan se, all infrastruktur du kan se. Så vi har tak över huvudet, vägar, tunnlar att åka på/i, hamnar att ta emot varor, vatten i kranen osv osv.

Exakt. Vart vore samhället utan hantverkare? Jävla drägg på flashback!
Citera
2024-02-28, 10:14
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Byggare har byggt vår land. De ska ha mer betalt än någon äcklig pappersvändare på kontor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in