2024-02-28, 06:08
Medlem
Lägstalönen för en fullbetald målare ja. Sen har du lärlingstiden mm.
En snabb googling ger dessa timlöner :

Avtalade minimilöner/timme från 17 maj 2023
Målare:

Tidlön: 192,50 kr/tim
Ackord: Garantilön 188,50 kr + 3,8 %
Lärling:

0-1700 timmar: 107,55 kr
1700-3400 timmar: 117,15 kr
3401-4250 timmar: 151,75 kr
4251-5100 timmar: 163,25 kr
5101-5950 timmar: 170,90 kr
5951-6800 timmar: 178,60 kr
Citera
2024-02-28, 06:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Alltid denna avundsjuka på hantverkare.

Vad är ett nyttigt jobb idag?
Jag är inte avundsjuk men varenda gång jag har haft med olika former av reparatörer, bilmekaniker och hantverkare så har det slutat med att jag fått saker förstörda istället för lagade.
De har inte kommit i tid och de har inte gjort sina jobb så som blev sagt. Bluff och fakturor som inte stämt är min erfarenhet. Senaste ville att jag skulle swisha halva beloppet i förskott.

Just då var jag faktiskt nära att gå på bedrägeriet men kom till sans efter några minuter och tänkte nej minsann, vilka garantier har jag då för att de verkligen kommer. Och mycket riktigt så visade det sig vara inget mer än scam.
Citera
2024-02-28, 06:59
Medlem
Nyans2026s avatar
Dom får väl sänka sina priser helt enkelt, ingen vill betala dom 1000 kronor timmen så att de kan klia sig i röven med en tumstock och dricka kaffe.
Citera
2024-02-28, 07:45
Medlem
Ja annat var det för 2 år sedan när vissa gjorde youtube videos om vilka kunder man inte ville lämna pris till
Citera
2024-02-28, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyans2026
Dom får väl sänka sina priser helt enkelt, ingen vill betala dom 1000 kronor timmen så att de kan klia sig i röven med en tumstock och dricka kaffe.

Hantverkare är relativt billiga jämfört med andra tjänster. Sen kostar det inte 1000kr i timmen.
Citera
2024-02-28, 07:48
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
34000 får väl ändå ses som en ganska låg lön?
Rekomenderad ingångslön att begära som ingenjör är 37 000kr, och det är det inte många ingenjörer som får.

Så 34 000 kr skulle jag säga är en bra lön för någon som saknar eftergymnasiala utbildning.
Citera
2024-02-28, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Hantverkare är relativt billiga jämfört med andra tjänster. Sen kostar det inte 1000kr i timmen.

Jämfört med vilka yrken tänker du på?
Citera
2024-02-28, 07:55
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygenius123
Ingen har väl undgått att höra om krisen i byggbranschen. Stackars byggjobbare och hantverkare av olika slag som nu får anstränga sig lite för att få kunder... (ironi).
Nu passar det bra att gnälla och gråta över de tuffa tider som drabbar dem. Men hur jäkla bra har man inte haft det tidigare? Fallhöjden blir väl stor när man vant sig vid att under många år ta ohemult bra betalt för sina i flera fall taffligt utförda jobb. Att sockra fakturor och fuska på andra sätt har blivit en standard i den branschen. Personligen tycker jag inte ett dugg synd om dessa individer! Det finns undantag, det vet jag och jag önskar inte dessa undantag något illa. Men byggbranschen är sannolikt ordentligt överrepresenterad när det gäller att ockra sina kunder samtidigt som man knappast utför några högkvalitativa jobb. Det här gäller ett flertal hantverksyrken kopplade till byggnation.
Har själv stor erfarenhet av att anlita folk i denna bransch för såväl husbyggen som renoveringar och reparationer. De som tagit rimligt betalt och utfört bra jobb är väldigt lätträknade...
Kanske dags att vakna upp till verkligheten och inte leva som om man var en högavlönad advokat? Och till er som eventuellt kontrar med att hantverkare är lågavlönade så kan jag säga att en hantverkare som tar ut 1.000:- i timmen + moms efter att bara jobba och fakturera 30 timmar per vecka drar in 120.000:- netto per månad. Räkna av lite kostnader för kläder och verktyg etc. så blir det garanterat 100.000:- kvar. Tar han ut 50.000:- i lön så blir det efter arbetsgivaravgifter ändå i runda slängar 34.000:- kvar. Det räcker fint för att betala leasing på Dodge Ram:en och en del av soppan (det som inte läggs på kunden i form av bilersättning). Och dessa timdebiteringar är ovanliga, har själv fått betala mer än så ett flertal gånger. Och vad jag hört av bekanta i storstan så ligger dom högre än så där. Ja ja.... Får som många andra önska att denna "kris" i alla fall leder till en utrensning av de oseriösa i braschen.

Jag har verkligen ingen kärlek för hantverkare. Elektriker kan man väll respektera dock. Plattsättning är också svårt att få snyggt. Men att dom alla skulle ha 50k i månaden ställer jag mig tveksam till. Möjligen om man driver eget med egna anställda. Men det är en annan sak.

Däremot går det ju att fundera över om ett yrke där man inte behöver någon utbildning ska ha särskilt mycket mer än kassapersonal egentligen. 25-30 i månaden hade vart rimligt om du frågar mig. Stora delar av dem följer ändå bara ritningar gjorda av utbildad personal. Dom är alltså köttrobotar. Styrda av dom som faktiskt kan bygg egentligen.

ROT är dessutom galenskap. Vi subventionerar en hel bransch för att dom fuskar så jävla mycket annars. Är det inte rimligare att jaga fuskare? ROT har ju bara höjt lönerna ändå.
Citera
2024-02-28, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Alltid denna avundsjuka på hantverkare.

Vad är ett nyttigt jobb idag?

Hantverkare är ett nyttigt jobb som behövs för samhället. Folk är retarderade på flashback.
Citera
2024-02-28, 08:03
Medlem
K-Glitchens avatar
Äntligen får dom där jävla hantverkarna känna efter hur det är i verkliga livet.
I vilket annat yrke kan man "starta eget" så lätt och blåsa sina kunder år efter år?

Ett exempel.
Bosse 35 år, har tidigare jobbat timmar på äldrevården men varit sjukskriven de senaste 2 åren eftersom han "gått in i väggen" efter han inte gått ihop med Lotta och Maria på avdelningen.

Han går en snickarkurs på 8 veckor eftersom Arbetsförmedlingen kräver det.
Där träffar han Olov och Mange, en är tidigare missbrukare men gick trätekniska i skolan för 26 år sedan. En har jobbat svart i ett garage och har stelopererat knät.

Nu startar dom en egen firma och annonserar ut sina tjänster. Dom hyr och köper såklart bilar och verktyg på firman - inga problem.
Maggan, svågerns syster är en hejare på det här med datorer och reklam och hon fixar en snygg logga och är duktig att trixa ihop några snygga lögner som låter bra.

Sen är det bara att vänta på att några stackare vill använda deras tjänster eftersom alla "seriösa" firmor inte ens har tid att svara på deras förfrågningar då dom har fullt upp med annat.

Dom skrider till verket och lämnar många hus och förhållanden i ett helvete innan nån får stopp på bluffirman bara för att dom öppnar upp den igen med ett annat namn och svindleriet fortsätter.

Det här är utmärkt för branschen.
Citera
2024-02-28, 08:06
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag har verkligen ingen kärlek för hantverkare. Elektriker kan man väll respektera dock. Plattsättning är också svårt att få snyggt. Men att dom alla skulle ha 50k i månaden ställer jag mig tveksam till. Möjligen om man driver eget med egna anställda. Men det är en annan sak.

Däremot går det ju att fundera över om ett yrke där man inte behöver någon utbildning ska ha särskilt mycket mer än kassapersonal egentligen. 25-30 i månaden hade vart rimligt om du frågar mig. Stora delar av dem följer ändå bara ritningar gjorda av utbildad personal. Dom är alltså köttrobotar. Styrda av dom som faktiskt kan bygg egentligen.

ROT är dessutom galenskap. Vi subventionerar en hel bransch för att dom fuskar så jävla mycket annars. Är det inte rimligare att jaga fuskare? ROT har ju bara höjt lönerna ändå.

Det tar flera år att lära sig ett hantverksyrke till den graden att man är självgående. Att det sedan inte är formell utbildning är en annan sak.

Dom flesta kan lära sig kassan på en helg.
Citera
2024-02-28, 08:07
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Det tar flera år att lära sig ett hantverksyrke till den graden att man är självgående. Att det sedan inte är formell utbildning är en annan sak.

Dom flesta kan lära sig kassan på en helg.

Ja, hamra, såga och skruva är supersvårt. Vi fattar.

Dessutom fick ni ju mer i månaden än kassapersonal utav mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in