2024-02-28, 20:06
Medlem
Mr1931s avatar
Inte mer än rätt. För ett par år sedan svarade inte ens alla med en offert.
Dags för hantverkare att börja svara i telefon och komma när de lovat. Sent ska syndaren vakna.
Citera
2024-02-28, 20:21
Medlem
Min erfarenhet av hantverkare är att betalar man dom för 8 timmar så kanske (om man har tur) jobbar dom effektivt 4/5 timmar av de 8 timmarna dom tar ut ockersummor för.

En målare t.ex. tar oftast 890:- kr per påbörjad timme. Arbetsdagen är oftast mellan 7-16 med en timmes lunch. 8:00-kaffe, 10:30-kaffe, 13:30-kaffe (samt även ibland 15:00-kaffe) och med detta frukost samt oftast längre än en timmes lunch.

Har full förståelse för att folk inte vill renovera, och ska man mot all förmodan renovera se då till att vara hemma och ta tid på när dom kommer samt när dom går. Det fuskas nåt så kopiöst inom den branchen med timmar som i sin tur beställaren får pröjsa.

Enda gången jag personligen skulle anlita en hantverkare är om man ska göra om våtrum eller dylikt där det faktiskt är krav på att behörig personal utför jobbet, men då skulle jag se till att grannkärringen tar tid på när dom kommer samt när dom går. Eller rent utav vara hemma under renoveringen.
Senast redigerad av zzzirGrizzz 2024-02-28 kl. 20:27.
Citera
2024-02-28, 20:37
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Många har företags kunder samt avtal med region och kommun.
Haha lite matematik för dig att bita i:
110.000st byggföretag i Sverige.
290st kommuner
21st regioner

"Många"

Nej dom flesta byggföretagen i Sverige har inte ett avtal med kommun eller region.
Citera
2024-02-28, 20:39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Men då blir ju recensionerna därefter också.
Jo, men det är ju det att just nu spelar inte recensionerna någon roll. Det finns alltid jobb ändå.

Men i en annan situation, där det är kamp om jobben, kommer recensionerna att vara extremt viktiga.
Citera
2024-02-28, 20:46
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Haha lite matematik för dig att bita i:
110.000st byggföretag i Sverige.
290st kommuner
21st regioner

"Många"

Nej dom flesta byggföretagen i Sverige har inte ett avtal med kommun eller region.
Vad menar du? Tror du att varje kommun endast anlitar ett företag?
Att det endast anlitas ett företag per region?

Och om det inte är vad du menar så är jag nyfiken på vad du vill visa med din matematik?

Om ditt svar är vad jag väntar mig (något i stil med ”Det fattar jag väl! Men ändå, det är inte många!” fast jävligt aggressivt och att jag är landsförrädare, eftersom det är Flashback) så känns det ganska oärligt inte ta hänsyn till det i din matematik som du vill att vi ska bita i.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-02-28 kl. 20:57.
Citera
2024-02-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Inte mer än rätt. För ett par år sedan svarade inte ens alla med en offert.
Dags för hantverkare att börja svara i telefon och komma när de lovat. Sent ska syndaren vakna.

Precis, jag skulle renovera köket för ett par år sedan och lämnade ritningar till flera firmor som jag även besökte.
Dom enda som hörde av sig med offert var veteranpoolen.

Kollar man vilka som är nyinflyttade i dyrare villaområden är det ofta ägare av företag i byggbranchen.
Citera
2024-02-28, 21:05
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Vad menar du? Tror du att varje kommun endast anlitar ett företag?
Att det endast anlitas ett företag per region?

Och om det inte är vad du menar så är jag nyfiken på vad du vill visa med din matematik?

Om ditt svar är vad jag väntar mig (något i stil med ”Det fattar jag väl! Men ändå, det är inte många!” fast jävligt aggressivt och att jag är landsförrädare, eftersom det är Flashback) så känns det ganska oärligt inte ta hänsyn till det i din matematik som du vill att vi ska bita i.

Hahaha.
Jag får väll göra matematiken din då
110.000 / 290 = 379.

Tror du varje kommun i Sverige snittar det med byggfirmor dom har ramavtal med?

Jag tror man kan räkna på ungefär 5 firmor i snitt per kommun = 290x5=1450.

Vi kan höja den siffran till 11 på kul.

290x11= 3190 företag som har avtal med kommuner.
Ännu lägre för regioner.

Kom upp från stenen, 110000 företag kommer inte gå runt på regioner/kommuner.
Citera
2024-02-28, 21:09
Medlem
Elekensas avatar
Jag läste en artikel om ett byggföretag eller rörmokarfirma, om jag inte minns fel i Sthml (?) som hade en approach där man håll tiderna stenhårt. VDn vek sig inte en tum om det utan hans anställda kommer i tid och håller det dom lovar. Det gick som man kan räkna ut väldigt bra för dom.

Man kanske ska börja se lite själv vad man gör för att få jobben också? För inte fan har man råkat ut för många hantverkare igenom åren som håller tiden eller håller det dom lovar. Om dom dyker upp den dagen dom säger så får man vara nöjd typ.
Citera
2024-02-28, 21:10
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Men det löser väl inte att golvet för timdebitering för t.ex. en målare ligger på ca 600:-/tim på grund av kollektivavtal (ingångslön ca 35.000:-/mån + förmåner)?
Som jämförelse får en bussförare en lägsta ingångslön på minst 23.225, en tandsköterska ca 27.000.

Det går inte att sänka timdebiteringen om man inte kan sänka timlönen till europeisk nivå. (Ingångslönen för en målare i Tyskland är till exempel strax över 20.000:-/mån, i Finland under 25.000:-).

Självkostnadspriset/kalkyl för en målare är 370 spänn i timmen -ish i sverige med sociala avgifter

ovanpå det skall en overhead betalas och ett arvode till verksamheten.

Kolla sedan literpriset på fucking färg

EDIT; Renovera alltid på fast pris, gärna med reglerbar mängdförteckning
Senast redigerad av Gothenburger 2024-02-28 kl. 21:15.
Citera
2024-02-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Finns i princip inga stora måleriföretag.

Det är möjligt. Finns dock en del stora byggföretag. Nästan samtliga har en byggserviceavdelning.
Citera
2024-02-28, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Hantverkare har haft sina 10 goda år.
Nu är det dags att komma ner på marken.
Dom har varit dopade av ROT/RUT, låga räntor och högkonjunktur.

Det har varit så jävla illa att vem som helst med minst en arm och ett ben som kallat sig för hantverkare har kunnat ta 900:- Kr per timma + reseersättning + milersättning för att slå i några spikar i en grannkommun. Ren jävla dårskap.

Många har dessutom, på sociala medier och IRL, med viss framgång byggt myten att : "En vanlig snickare med egen hammare tar 1359:- Kr per timma i storstäderna". Ren jävla dårskap det också.

Vart får du/ ni alla fantasier ifrån? 450-550 kr i timmen är det normala för byggare och målare, något högre för el VVS.
Rot?
Det är husägaren som får ett skatteavdrag
Kan faktiskt tycka att pensionärer kan slippa lite av skatten som de betalar med sina skattade pengar
Men sådant fattar ju inte vänsterhjon som du
Citera
2024-02-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygenius123
Ingen har väl undgått att höra om krisen i byggbranschen. Stackars byggjobbare och hantverkare av olika slag som nu får anstränga sig lite för att få kunder... (ironi).
Nu passar det bra att gnälla och gråta över de tuffa tider som drabbar dem. Men hur jäkla bra har man inte haft det tidigare? Fallhöjden blir väl stor när man vant sig vid att under många år ta ohemult bra betalt för sina i flera fall taffligt utförda jobb. Att sockra fakturor och fuska på andra sätt har blivit en standard i den branschen. Personligen tycker jag inte ett dugg synd om dessa individer! Det finns undantag, det vet jag och jag önskar inte dessa undantag något illa. Men byggbranschen är sannolikt ordentligt överrepresenterad när det gäller att ockra sina kunder samtidigt som man knappast utför några högkvalitativa jobb. Det här gäller ett flertal hantverksyrken kopplade till byggnation.
Har själv stor erfarenhet av att anlita folk i denna bransch för såväl husbyggen som renoveringar och reparationer. De som tagit rimligt betalt och utfört bra jobb är väldigt lätträknade...
Kanske dags att vakna upp till verkligheten och inte leva som om man var en högavlönad advokat? Och till er som eventuellt kontrar med att hantverkare är lågavlönade så kan jag säga att en hantverkare som tar ut 1.000:- i timmen + moms efter att bara jobba och fakturera 30 timmar per vecka drar in 120.000:- netto per månad. Räkna av lite kostnader för kläder och verktyg etc. så blir det garanterat 100.000:- kvar. Tar han ut 50.000:- i lön så blir det efter arbetsgivaravgifter ändå i runda slängar 34.000:- kvar. Det räcker fint för att betala leasing på Dodge Ram:en och en del av soppan (det som inte läggs på kunden i form av bilersättning). Och dessa timdebiteringar är ovanliga, har själv fått betala mer än så ett flertal gånger. Och vad jag hört av bekanta i storstan så ligger dom högre än så där. Ja ja.... Får som många andra önska att denna "kris" i alla fall leder till en utrensning av de oseriösa i braschen.

Känns som du blandar ihop hantverkare med egenföretagare ganska kraftigt. Visst är där 1,2 eller 3 ägare av företaget som tjänar snuskiga pengar. Men det är väl alla anställda hantverkare som framförallt påverkas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in