För några dagar sedan gjorde jag en majonnäs efter att ha sett hur Mat-Tina gjorde en majonnäs på under 30 sekunder - ha i ett helt ägg i en skål avsedd för stavmixer, 1 msk vitvinsvinäger, 2,5dl
matolja, salt och vitpeppar och mixa. Oerhört enkelt.
När jag smakade på majonnäsen så var den bitter och inte alls god. Jag visste inte att med matolja så avsågs tydligen
inte olivolja vilket var den olja jag använde.
När jag kikar runt på olika recept för majonnäs så använder de rapsolja, solrosolja och alla andra oljor men inte olivolja. Detta fick mig att fundera på vilken olja som ursprungligen användes för att göra majonnäs.
Citat:
In February 1856 the Huddersfield Chronicle and West Yorkshire Advertiser published a recipe for homemade mayonnaise in a segment entitled "The Housewife's Corner." This recipe included six egg yolks, half a bottle of olive oil (volume not otherwise defined) and one-half teaspoon of vinegar. The serving suggestion was to pour this over roast chicken or turkey, with garnish of lettuce and hard eggs.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mayonnaise
Jag kan bara anta att det är olivolja de använde i Spanien och Frankrike på 1700-talet (det står mer på wikipedia men endast "oil" i recepten och inte någon specifik olja) men hur kan det komma sig att det smakade illa när jag gjorde majonnäsen och varför använder inte folk olivolja i sina majonnäsrecept utan andra oljor?