• 1
  • 2
2024-02-24, 13:03
Medlem
Har haft kontakt med socom att få pengar men dom krävde läkarintyg eftersom jag inte orkade jobba och gå med på deras krav.

Så jag fixade läkarintyg och har fått 6k i 2 månader nu.

Har gjort utredning med sjukvården om varför jag inte kan jobba så har papper och intyg på allt.

Men ska jag inte få mer än 6k? Det är ju försäkringskassan som sjukinyget skickas in till och men samtidigt är det soc som beslutar.
Har läst att om man inte jobbat innan vilket jag inte har, då ska jag få 13 275 kr före skatt.

Hur ska jag lyckas få dessa 13275kr istället för de 6000kr jag får idag?

Måste jag skippa soc helt eller vad?
Fattar inte riktigt.
Citera
2024-02-24, 13:06
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag förstår inte riktigt vad du frågar?

Det brukar ta tid att få sjukersättning.

Kommer vården fram att du har rätt till sjukersättning så får det så småningom. Och då får du inte längre soc.
Citera
2024-02-24, 13:08
Medlem
zombie-nations avatar
Om du inte får pengar från FK ska sjukintyg skickas med ansökan till soc och du ska ha 4000 plus hyra, el och sjukvård.
Citera
2024-02-24, 13:18
Medlem
Sjukintyg är vad du ger till soc så att du slipper söka jobb och skit.
Sjukersättning är vad du får av försäkringskassan, och där behöver inte soc vara inblandat alls.

Sjukersättning är som du redan skrivit på 13 tusen, men för att få det kommer din läkare behöva skicka in ett intyg och ansökan om sjukersättning till försäkringskassan.
Det tar sen typ 6 månader innan du får besked.

Får man fråga vad du har för diagnos?
Är inte så lätt idag att få sjukersättning nämligen.
Citera
2024-02-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Har haft kontakt med socom att få pengar men dom krävde läkarintyg eftersom jag inte orkade jobba och gå med på deras krav.

Så jag fixade läkarintyg och har fått 6k i 2 månader nu.

Har gjort utredning med sjukvården om varför jag inte kan jobba så har papper och intyg på allt.

Men ska jag inte få mer än 6k? Det är ju försäkringskassan som sjukinyget skickas in till och men samtidigt är det soc som beslutar.
Har läst att om man inte jobbat innan vilket jag inte har, då ska jag få 13 275 kr före skatt.

Hur ska jag lyckas få dessa 13275kr istället för de 6000kr jag får idag?

Måste jag skippa soc helt eller vad?
Fattar inte riktigt.

Jag fattar inte ditt inlägg riktigt.
Är det sjukpenning eller sjukersättning du har? Det är 2 helt olika bidrag och beräknas olika
Citera
2024-02-24, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag fattar inte ditt inlägg riktigt.
Är det sjukpenning eller sjukersättning du har? Det är 2 helt olika bidrag och beräknas olika

Han får väl pengar genom soc bara, inte försärkingskassan?

Soc kräver ofta att man måste ha läkarintyg om man inte kan jobba, så han får vanligt socbidrag men behöver inte göra nåt eftersom han har läkarintyg på det.
Tror jag iaf.
Citera
2024-02-24, 13:26
Medlem
zombie-nations avatar
6000 är för lite som socbidrag om man inte har väldigt låg hyra. De blåser TS.

Söker TS soc i ett år och har sjukintyg för detta, kan soc föreslå att TS ska försöka få sjukpension från FK. Det är dock inte jättelätt att få. Anser TS att han aldrig mer kan jobba och läkaren tror samma, kan han söka sjukpension redan nu.
Citera
2024-02-24, 13:30
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Söker TS soc i ett år och har sjukintyg för detta, kan soc föreslå att TS ska försöka få sjukpension från FK. Det är dock inte jättelätt att få. Anser TS att han aldrig mer kan jobba och läkaren tror samma, kan han söka sjukpension redan nu.

Jag har hört att det är jäkligt svårt att få sjukersättning om en inte är jäkligt illa däran. Kanske menas sjukpenning? Sjukpenning kan ju pågå många år också.
Citera
2024-02-24, 13:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Jag har hört att det är jäkligt svårt att få sjukersättning om en inte är jäkligt illa däran. Kanske menas sjukpenning? Sjukpenning kan ju pågå många år också.

Det varierar. För vissa är det enklare. Beror på handläggaren. Måste inte vara ett helvete.

TS får inget från FK vad jag förstår. Dvs sjukpenning. Man får inte det om man t ex varit arbetslös innan eller studerat. Förr i tiden kunde man få två olika sorters sjukersättning, tidsbestämd på 1-2 år eller permanent. Den förra var ganska lätt att få och man behövde inte vara så sjuk att man inte kunde göra något alls. Man fick gå på rehabilitering och sådant. Förstår inte varför de tog bort den. En stor anledning varför sjuka måste ha soc.

Sjukersättning ska ges om de tror att man aldrig mer kan jobba. Det är ju svårt att veta.
Citera
2024-02-24, 14:33
Medlem
Klas-Vegass avatar
fast hade ts haft sjukpenning hade han inte haft soc.

Som jag fattar det går han på soc men utreds för sjukersättning?

Bästa ts kan göra är att fråga soc och be dom reda ut.
Citera
2024-02-24, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Är sjukersättning och sjukpension två olika saker?
Citera
2024-02-24, 19:21
Medlem
Medlem33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Är sjukersättning och sjukpension två olika saker?
Sjukpension bytte namn till sjukersättning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in