Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-24, 19:21
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Är sjukersättning och sjukpension två olika saker?

Den rätta benämningen är sjukersättning. Tidigare kallades det förtidspension. Det är möjligt att det ännu tidigare kallades sjukpension, men det har jag ingen koll på.
Citera
2024-02-24, 20:00
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om du inte får pengar från FK ska sjukintyg skickas med ansökan till soc och du ska ha 4000 plus hyra, el och sjukvård.
Jisses, socialbidraget kan ju inte ha höjt nämnvärts de senaste 15/20 åren för det var samma summa jag fick när jag var tvungen att gå två månader. Herregud.
Intressant är att blattar har betydligt högre socialbidrag.
Citera
2024-02-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Jag har hört att det är jäkligt svårt att få sjukersättning om en inte är jäkligt illa däran. Kanske menas sjukpenning? Sjukpenning kan ju pågå många år också.

FK kan ju ha ändrat reglerna angående sjukersättning.
Läs tråden om Bumbi. Hon har tillåtits tjäna närmare en halv miljon på Only fans och får ut 15 000 kr i sjukersättning varje månad.
Citera
2024-02-25, 00:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Den rätta benämningen är sjukersättning. Tidigare kallades det förtidspension. Det är möjligt att det ännu tidigare kallades sjukpension, men det har jag ingen koll på.

Sant, det heter sjukersättning. Sjukpension är bara något man säger för att folk ska fatta vad det är.
Citera
2024-02-25, 00:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Jisses, socialbidraget kan ju inte ha höjt nämnvärts de senaste 15/20 åren för det var samma summa jag fick när jag var tvungen att gå två månader. Herregud.
Intressant är att blattar har betydligt högre socialbidrag.

Nästan 4200 om man ska vara noga. Men jag vet. det var 3000 när jag hade det 1996.
Citera
2024-02-25, 00:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Är sjukersättning och sjukpension två olika saker?

Det är samma.
Citera
2024-02-25, 04:21
Medlem
nickeh84s avatar
Hur mycket får folk i sjukersättning efter skatt om de aldrig jobbat något?
Citera
2024-02-25, 06:22
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nästan 4200 om man ska vara noga. Men jag vet. det var 3000 när jag hade det 1996.
Ja det är ju fan inte klokt, och så säger folk att folk i andra länder svälter men med svensk valuta och dagens matpriser så är det där svält.
Citera
2024-02-25, 07:32
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Hur mycket får folk i sjukersättning efter skatt om de aldrig jobbat något?

Löner, bidrag, A-kassa med mera anges alltid som bruttobelopp. Från Försäkringskassans hemsida:

Om du inte har arbetat eller haft låga inkomster får du garantiersättning. Hur mycket du kan få i garantiersättning beror på din ålder och hur länge du har bott i Sverige.

Om du har hel ersättning och har fyllt:

19 år men inte 21 år får du 11 842 kronor före skatt i månaden
21 år men inte 23 år får du 12 081 kronor före skatt i månaden
23 år men inte 25 år får du 12 320 kronor före skatt i månaden
25 år men inte 27 år får du 12 558 kronor före skatt i månaden
27 år men inte 29 år får du 12 797 kronor före skatt i månaden
29 år men inte 30 år får du 13 036 kronor före skatt i månaden.
30 år får du 13 275 kronor före skatt i månaden.

Beloppen är före skatt och gäller om du har bott i Sverige hela ditt liv
.”
Citera
2024-02-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag fattar inte ditt inlägg riktigt.
Är det sjukpenning eller sjukersättning du har? Det är 2 helt olika bidrag och beräknas olika

Jag sökte soc bidrag men då jag inte orkade jobba så var jag tvungen ha läkarintyg för att få pengar.
Så jag får väl vanligt soc bidrag gissar jag
Citera
2024-02-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Jag sökte soc bidrag men då jag inte orkade jobba så var jag tvungen ha läkarintyg för att få pengar.
Så jag får väl vanligt soc bidrag gissar jag

Ok då fattar jag.
De drygt 13 000 kr du tänker du ska ha är nog garantisjukersättning, lite annorlunda regler än sjukersättning om man jobbat innan.

Man får sjukersättning först när man testat precis allt, men inte klarat något arbete.
Det krävs en hel del innan man får sjukersättning.
Arbetsförmedlingen ska även ha hjälpt till att utreda hur dålig din arbetsförmåga är.
Man ska inte ens klara något av Samhalls uppdrag.

Jag vet inte vad det är för papper du har, men det är inte ett vanligt sjukintyg som gäller när man ska söka sjukersättning.
Det är en mycket grundligare undersökning och läkaren skrivar under på att hen anser du har helt nedsatt arbetsförmåga och detta, i stort sett, för all framtid.
Det ska mycket till innan man får sjukersättming. Även om läkaren skriver att du ingen arbetsförmåga har, så kan FK anse att du kan klara t ex telefonist eller något enklare arbete.
Däremot godtar soc ett sådant intyg, om det inte är helt uppenbart att du är helt arbetsför och kan arbeta med vad som helst
Det räcker inte med att man inte orkar arbeta. Det ska vara förklarat i detalj, varför du inte gör det.
Citera
2024-02-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Har haft kontakt med socom att få pengar men dom krävde läkarintyg eftersom jag inte orkade jobba och gå med på deras krav.

Så jag fixade läkarintyg och har fått 6k i 2 månader nu.

Har gjort utredning med sjukvården om varför jag inte kan jobba så har papper och intyg på allt.

Men ska jag inte få mer än 6k? Det är ju försäkringskassan som sjukinyget skickas in till och men samtidigt är det soc som beslutar.
Har läst att om man inte jobbat innan vilket jag inte har, då ska jag få 13 275 kr före skatt.

Hur ska jag lyckas få dessa 13275kr istället för de 6000kr jag får idag?

Måste jag skippa soc helt eller vad?
Fattar inte riktigt.

Det är väldigt svårt att få sjukersättning, det räcker inte att man inte vill jobba eller har lite ont i kroppen, utan alla möjligheter till ett jobb måste vara uttömda.

Det finns ju folk som inte har ben som inte får sjukersättning så räkna inte med att det blir beviljat.

Samt du, får inte 13275 eftersom det är skatt på dom pengarna, så du kommer landa någonstans mellan 10000 och 11000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in