Citat:
Ursprungligen postat av
Therak900
Jag sökte soc bidrag men då jag inte orkade jobba så var jag tvungen ha läkarintyg för att få pengar.
Så jag får väl vanligt soc bidrag gissar jag
Ok då fattar jag.
De drygt 13 000 kr du tänker du ska ha är nog garantisjukersättning, lite annorlunda regler än sjukersättning om man jobbat innan.
Man får sjukersättning först när man testat precis allt, men inte klarat något arbete.
Det krävs en hel del innan man får sjukersättning.
Arbetsförmedlingen ska även ha hjälpt till att utreda hur dålig din arbetsförmåga är.
Man ska inte ens klara något av Samhalls uppdrag.
Jag vet inte vad det är för papper du har, men det är inte ett vanligt sjukintyg som gäller när man ska söka sjukersättning.
Det är en mycket grundligare undersökning och läkaren skrivar under på att hen anser du har helt nedsatt arbetsförmåga och detta, i stort sett, för all framtid.
Det ska mycket till innan man får sjukersättming. Även om läkaren skriver att du ingen arbetsförmåga har, så kan FK anse att du kan klara t ex telefonist eller något enklare arbete.
Däremot godtar soc ett sådant intyg, om det inte är helt uppenbart att du är helt arbetsför och kan arbeta med vad som helst
Det räcker inte med att man inte orkar arbeta. Det ska vara förklarat i detalj, varför du inte gör det.