• 3
  • 4
2024-02-25, 16:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag vet att soc ofta lägger fram det så, men jag är tveksam till att soc skulle kunna neka någon pengar för att man vägrar söka sjukersättning. Ska nog kolla upp det faktiskt.

Har man en bra soctant handlar det mer om att de stöttar en i att ansöka. Vilket även är bra för den sjuke, då sjukersättning är långt bättre än socibidrag (Om man inte har massor av barn).
Citera
2024-02-25, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusvarenraggare
Dessutom kan man inte ha soc och sjukersättning samtidigt, det eftersom man inte skulle behöva soc-bidrag om man hade sjukersättning då den inkomsten är större.

Det finns bara två sätt att få det, det ena är att läkare tillsammans med FK och Soc samt arbetsförmedlingen har gjort gemensamt kommit fram till att man inte står till arbetsmarknadens förfogande.

Eller den andra är att man fuskat till sig den på något sätt, men med alla kontroller som görs så är det mer eller mindre omöjligt.

Det är mycket möjligt att mygla till sig sjukersättning, det gäller bara att få rätt personer att bedöma dig och om de tycker synd om personen.
Citera
2024-02-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Jag kommer inte orka gå med på nåt jobb eller så som försäkringskassan eller läkare eventuellt vill eftersom jag mentalt inte orkar med det, vad händer då?
Dom kan väl inte bara skita i en sen och låta en gå utan pengar?

Säger läkare att du kan jobba, då kommer du inte få sjukersättning och soc kan skita i dig, den fria viljan gäller och ingen kan tvinga dig att arbeta.
Citera
2024-02-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Säger läkare att du kan jobba, då kommer du inte få sjukersättning och soc kan skita i dig, den fria viljan gäller och ingen kan tvinga dig att arbeta.

Tror inte dedär är helt sant faktiskt.

Om man aldrig jobbat i hela sitt liv och är över 30 som ts verkar vara då han säger han vill ha över 13k, då tror jag att en del läkare kommer inse att det inte bara är att kasta ut honom i arbete och tvinga han till saker för det kommer inte funka.
Hade en kompis för många å sedan som aldrig dök upp på nåt som läkaren/försäkringskassan ville.
Till slut insåg dom väl att han absolut inte orkade med nåt arbete och sen fick han pengar utan att behöva göra nåt.

Hur bra det är går ju att diskutera, men en person som absolut inte orkar med eller absolut inte vill till arbete, en sån person kommer du heller inte kunna tvinga.
Vad jag mins så bodde han ute som hemlös en tid eftersom han inte fick någar pengar.
Kanske nåt sånt som måste till för att försäkringskassan ska ge sjukersättning?
Citera
2024-02-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Tror inte dedär är helt sant faktiskt.

Om man aldrig jobbat i hela sitt liv och är över 30 som ts verkar vara då han säger han vill ha över 13k, då tror jag att en del läkare kommer inse att det inte bara är att kasta ut honom i arbete och tvinga han till saker för det kommer inte funka.
Hade en kompis för många å sedan som aldrig dök upp på nåt som läkaren/försäkringskassan ville.
Till slut insåg dom väl att han absolut inte orkade med nåt arbete och sen fick han pengar utan att behöva göra nåt.

Hur bra det är går ju att diskutera, men en person som absolut inte orkar med eller absolut inte vill till arbete, en sån person kommer du heller inte kunna tvinga.
Vad jag mins så bodde han ute som hemlös en tid eftersom han inte fick någar pengar.
Kanske nåt sånt som måste till för att försäkringskassan ska ge sjukersättning?

Både soc och FK är mycket hårdare nu för tiden och det är ju självklart att människor som säger att de inte orkar jobba, bara ska slippa jobba och bli försörjda av skattepengar.

Det finns så många människor som verkligen har 0 arbetsförmåga, men på något vis hamnar mellan stolarna och tvingas leva på släktingar.
Tänk svårt cancersjuka som får cellgifter.

Ts skriver själv att läkare anser att han kan jobba, så varför skulle han få sjukersättning????
Senast redigerad av Undrande1967 2024-02-25 kl. 19:16.
Citera
2024-02-25, 19:53
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har man en bra soctant handlar det mer om att de stöttar en i att ansöka. Vilket även är bra för den sjuke, då sjukersättning är långt bättre än socibidrag (Om man inte har massor av barn).

Visst är det så. Framför allt behöver man inte stå med mössan i hand varje månad, och vara rädd för avslag!
Citera
2024-02-27, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusvarenraggare
Dessutom kan man inte ha soc och sjukersättning samtidigt, det eftersom man inte skulle behöva soc-bidrag om man hade sjukersättning då den inkomsten är större.

Det finns bara två sätt att få det, det ena är att läkare tillsammans med FK och Soc samt arbetsförmedlingen har gjort gemensamt kommit fram till att man inte står till arbetsmarknadens förfogande.

Eller den andra är att man fuskat till sig den på något sätt, men med alla kontroller som görs så är det mer eller mindre omöjligt.

Som det är numer där man måste genomgå en AFU Aktivitetsförmågeutreding som F-kassan begär så är det nästan omöjligt att fuska sig till Sjukersättning P.G.A att det förut var en hel del personer som lyckades mygla sig igenom och fick Sjukpension.

Det är tack vare myglarna som det är nästan stört omöjligt att söka Sjukersättning.

Och tyvärr är det på bekostnad av de som tyvärr skulle behöva ha sjukersättning på riktigt.

Det är för jävligt att vissa har myglar så de som är sjuka på riktigt faller mellan stolarna.
Senast redigerad av 404filenotfound 2024-02-27 kl. 08:00.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in